Lag om sterilisering

Corminta

Trådstartare
Det ska (enligt mycket trovardiga kallor) skapas en lag i Florida att alla hundar som ej ar anslutna till registrerad kennel maste steriliseras.
Det ar redan nu mycket vanligt med sterilisering av bada konen, vad jag forstatt betydligt mycket vanligare an hemma i Sverige.

Personligen tycker jag det ar en bra ide da sa manga hundar antingen forbjuds att traffa andra eller blir med sma oonskade saker.

Men fragan ar - vad anser NI?
Bra eller daligt?
Varfor, varfor inte?

Sv: Lag om sterilisering

Mycket bra enligt mig. Helt onödigt att skapa massa oönskade valpar, när det redan svämmar över i hela USA av dom.

Det borde steriliseras/kastreras bra mycket mer här hemma också.

Nej jag tycker inte att det är en lagstiftningsfråga.
Vem skulle bestämma vad som är en kennel? SKK??
PL

Vilka hundar ska då kastreras eller steriliseras?
Vem ska bestämma det?

Det kan ju bli lite jobbigt i.o.m. att en del avelshannar befinner sig ute hos människor som inte har registrerad kennel. Det krävs en definition av "ansluten". Enl. nuvarande SKK-regler får man även, som tikägare, ta tre kullar utan kennelnamn.

Låter inte alls najs.

Att däremot sterilisera alla icke registrerade hundar tycker jag skulle vara trevligt. Problemet är väl bara att veta vart de oreggade finns...

Låter inte alls najs.

Att däremot sterilisera alla icke registrerade hundar tycker jag skulle vara trevligt. Problemet är väl bara att veta vart de oreggade finns...

Är det inte lag på att alla hundar måste vara reggade nu förtiden?
Oavsett ras!

Kan mycket val se problemet med att privatpersoner vill ha avelsdjur.
Vad sags istallet om att alla de hundar som inte genomgatt godkant "rasprov" eller liknande maste steriliseras? Vill man halla pa med avel anser iallafall jag att man bor vara sapass konsekvent att hundarna skall vara rastypiska.
(Obs. Jag har ingen kunskap om hundavel over huvud taget utan reagerar snarare pa alla de losspringande oonskade hundar som finns lite varstans i landet. Mojligtvis fler pa denna sidan atlanten men anda.
Vet mao inte vad det finns for kriterier pa avelshundar.)

Att hundarna måste vara registrerade i svenska kennel klubben hade väl varit ypperligt. Inte just att de ska vara uppfödda på en kennel.
Eller andra förbund där det finns stamboksföring. (inte blandis. :crazy:)

Blandraskullar som ibland inte går att undvika att det sker, ja de kastreras vid lämplig ålder.

Det är ju inget hunden lider av, och man får behålla sin älskade vän.
Värre var det ju i tyskland när de förjöd hundar av vissa raser, på momangen.. :crazy:Undrar vart alla de hundarna tog vägen, för jag kan inte tänka mig att alla avlivades.
och i norge är det väl förbjudet att äga (rätta mej om jag har fel på punkterna) ex amstaff? Dena avlivas väl om det kommer fram?
Eller är det bara bluff och båg historier jag har hört?
Har ingen fakta så därför undrar jag.

Att hundarna måste vara registrerade i svenska kennel klubben hade väl varit ypperligt. Inte just att de ska vara uppfödda på en kennel.

Blandraskullar som ibland inte går att undvika att det sker, ja de kastreras vid lämplig ålder.

Det är ju inget hunden lider av, och man får behålla sin älskade vän.
Värre var det ju i tyskland när de förjöd hundar av vissa raser, på momangen.. :crazy:Undrar vart alla de hundarna tog vägen, för jag kan inte tänka mig att alla avlivades.
och i norge är det väl förbjudet att äga (rätta mej om jag har fel på punkterna) ex amstaff? Dena avlivas väl om det kommer fram?
Eller är det bara bluff och båg historier jag har hört?
Har ingen fakta så därför undrar jag.

Ja,nu har vi fått fram att alla blandraser ska kastreras eller steriliseras!Men vem ska bestämma det här?

Det ska (enligt mycket trovardiga kallor) skapas en lag i Florida att alla hundar som ej ar anslutna till registrerad kennel maste steriliseras.
Det ar redan nu mycket vanligt med sterilisering av bada konen, vad jag forstatt betydligt mycket vanligare an hemma i Sverige.

Personligen tycker jag det ar en bra ide da sa manga hundar antingen forbjuds att traffa andra eller blir med sma oonskade saker.

Men fragan ar - vad anser NI?
Bra eller daligt?
Varfor, varfor inte?

Med tanke på de problem med hemlösa de har i USA är det en alldeles ypperlig lösning, för dem. Jag ser dock inte alls samma behov i Sverige. Jo, på katter men inte på hundar.

Ställer ju dock till det för de som föder upp renrasigt men utanför SKK. Skulle en liknande lag införas i Sverige ser jag det som en självklarhet att man måste ansöka om att få ha kennel hos tex. SJV, inte hos SKK. et ger även utrymme för blandrasavel, mer kontrollerad sådan (som sker rutinmässigt i tex. draghundskretsar).

Draghundarna glömde jag faktiskt bort....
Men stamboksförings klubbar innebär ju mer än FCI.
Jag gillar kattsidan, där man har lite fler alternativ, gillar man inte ett förbund, kan man byta.

Nja, jag är kluven. Förvisso är det bra med obligatorisk kastrering då det minskar tjuvparningar, livmoderinflammation och överexualitet. Å andra sidan vet jag inte om jag är så pigg på att utsätta en fullt fungerande tik för ett operativt ingrepp. Det är trots allt en risk. Hanhundar kan man ju bara knipsa, medan tikar måste öppnas.

Sedan är det ju det där med vem som ska bestämma vilka hundar som ska kastreras. En ände att starta i kan ju vara att alla hundar med ärtfliga defekter kastreras.

Intressant ide med tanke på att de flesta av dessa är rashundar registrerade inom SKK. Men visst vore det bra ur djurskyddsynpunkt om tex sharpei o eng bulldog försvann!
PL

Ja,då kommer min nästa fråga!Alla dessa hundar som har problem med
höftleder,armbågar,ögon,mm,mm ska dessa oxå kastreras och steriliseras?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 028
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 371
Senast: Disen
·
Övr. Hund Jag har blivit ombedd att forsoka trana Miss Mandy att kanna igen lukten av 'sewage' (avloppsvatten i alla former) for att kunna hitta...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: hastflicka
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 392
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur