lag om hö?

Sv: lag om hö?

snigelfarmor skrev:
sorry..blev bara så orkeslös att folk sitter och kollar i infon hela tiden och kastar den i ansiktet på en...

Alla kanske inte är så illamenande som du tycks tro! Det var faktiskt bara en fråga, ingenting annat. Tänk ett varv till innan du blir arg.

Hej,
Jag har själv letat om det finns någon lag, men jag har bara hittat en rekommendation som säger min 1kg ts helst 1,5kg ts/100 kg häst.

Jag kan inte förstå varför man vill ge lite hö och mycket kraftfoder.
Helt vansinnigt enligt min mening. Det finns in temånga ridhästar som behöver mer än fri tillgång på hösilage och max 3kg kraft (beroende på träning)

Alfa skrev:
Hej,
Jag har själv letat om det finns någon lag, men jag har bara hittat en rekommendation som säger min 1kg ts helst 1,5kg ts/100 kg häst.

Såhär står det i häftet från SLU (Utfodringsrekommendationer för häst, aug 2004):
"Minimigivan av grovfoder är 1kg ts/100kg kroppsvikt och grundas på djurskyddskäl. "
Det är alltså vad som är minsta TILLÅTNA mängd grovfoder enligt djurskyddslag att ge, om jag förstod det rätt. Det motsvarar ca 1.2kg hö/100kg kroppsvikt.

Dock rekommenderas större mängder, helst fri tillgång. Så står det såhär:
"Om man vill begränsa grovfodergivan är 1.5-2kg ts per 100kg kroppsvikt och dygn en lämplig giva."

milly skrev:
Såhär står det i häftet från SLU (Utfodringsrekommendationer för häst, aug 2004):
"Minimigivan av grovfoder är 1kg ts/100kg kroppsvikt och grundas på djurskyddskäl. "
Det är alltså vad som är minsta TILLÅTNA mängd grovfoder enligt djurskyddslag att ge, om jag förstod det rätt. Det motsvarar ca 1.2kg hö/100kg kroppsvikt.

Djurskyddskäl och djurskyddslag är ju inte samma sak. Det första uttrycket innebär ju typ ”av skäl som rör djurens välfärd” eller ännu enklare ”för djurens bästa” medan det andra refererar till en lag om djurens välfärd.

Till snigelfarmor

Det är ju inte så enkelt som att hö är grovfoder och påsförpackade fodermedel inte är det. I en säck s k kraftfoder kan t ex hälften vara av grovfoderstuk – betfiber, lusern, halm mm. I sådana fall får ju hästen ½ kg grovfoder per kg ”kraftfoder”. HH

Nej, där har du helt rätt. Men av trivselskäl är ju hö/halm bättre än pellets.

Det är därför jag undrar om det finns en lag som förbjuder 10 kg kraftfoder och 2 kg hö tex. Men det finns det nog inte. I lagen står bara "lämplig struktur" enligt mig stråfoder, ej pellets. Men frågan är om länsveterinär och dsm håller med mig eller hästägaren?

:)

HelenaHandberg skrev:
Djurskyddskäl och djurskyddslag är ju inte samma sak. Det första uttrycket innebär ju typ ”av skäl som rör djurens välfärd” eller ännu enklare ”för djurens bästa” medan det andra refererar till en lag om djurens välfärd.

Okej. Ja jag misstänkte att det kunde vara så. Det var väl min dumma förhoppning om att det fanns en LAG på det :crazy:

Hej,
TYVÄRR finns det ingen lag som som säger att du inte kan ge din häst 10kg havre och 3kg hö. MEN du kommer märka att din häst inte fungerar i ridningen och kommer se ut som en "ballong". "Problemet" med havre är att det innehåller stärkelse, vilket hästen bara kan bryta ned en viss mängd av i tarmarna. Det göra att havren ligger kvar i magen.

tyvärr märks det inte så ofta. Magsår märks oftast inte. 90 % av amerikanska fullblod har det, och jag har för mig att för travare är siffran 80%.
Vet flera travare som stod på 4-5 kg hö, ingen hage, och 10 liter av nåt kraftfoder.

Många i Europa, ex Holland Belgien, ger inte ens hö, utan kanske hö i pellets form.

snigelfarmor skrev:
tyvärr märks det inte så ofta. Magsår märks oftast inte. 90 % av amerikanska fullblod har det, och jag har för mig att för travare är siffran 80%.
Vet flera travare som stod på 4-5 kg hö, ingen hage, och 10 liter av nåt kraftfoder.

Många i Europa, ex Holland Belgien, ger inte ens hö, utan kanske hö i pellets form.

Tyvärr ser nog bilden ut som du beskriver.. När det gäller galopp/trav hästar handlar det mycket om att hästarna tränas så hårt och intensivt och det blir svårt att hästarna får i sig så mycket de behöver, det räcker inte med hö. Olja är de foder med mest MJ intensitet, men man kan inte ge hur mycket som helst då hästarna inte har någon galla. Personligen tror jag det är bättre med pelleterade färdigfoder än havre och korn. I färdigfodret finns mycket mer växttråd (fibrer) som får magen att fungera mer normalt än med havre/korn.
I europeiska länder handlar det nog mer om att det inte finns hö att tillgå på samma sätt ssom t ex i Sverige.

Visst har hästarna galla men däremot ingen gallblåsa.
Tveksamt om färdigfoder med högre fiberinnehåll är bättre än havre ur magsårssynpunkt.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 905
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka