Kilauea
Trådstartare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför skulle landsbygden få slut på katter? Är landsbygdsbor oförmögna att hålla sina fertila katter under kontroll? Jag har lite högre tankar om landsbygdsfolk faktiskt. Kontrollerad avel på bondkatter är lika omöjligt som kontrollerad avel på raskatter.
Fast genom lagen så tvingas ju okastrerade katter i princip att bli innekatter. Bor man på landet finns det ofta ingen anledning att ha renodlade innekatter när det gäller bondkatter (de ska ju jaga råttor) så ifall man ska följa lagen så innbär det ju att så gott som alla bondkatter kastreras. Följden av det är ju lätt att räkna ut.
Eller tror du att en massa folk kommer att göra om sina okastrerade hankatter till innekatter p.g.a. denna lag? Om du inte tror det så måste du ju inse vad effekten kommer att bli.
Bara det inte blir en anledning att avliva alla omärkta katter eller att kraven gör att folk hellre slänger ut katten än kastrerar/reggar sin katter.
Fast genom lagen så tvingas ju okastrerade katter i princip att bli innekatter. Bor man på landet finns det ofta ingen anledning att ha renodlade innekatter när det gäller bondkatter (de ska ju jaga råttor) så ifall man ska följa lagen så innbär det ju att så gott som alla bondkatter kastreras. Följden av det är ju lätt att räkna ut.
Eller tror du att en massa folk kommer att göra om sina okastrerade hankatter till innekatter p.g.a. denna lag? Om du inte tror det så måste du ju inse vad effekten kommer att bli.
Vi bor på landet och har tre innekatter. De är innekatter för att de trivs bäst inne. Andledningen till att vi skaffade katt var inte för att de skulle ta råttor utan för att vi ville ha katter som husdjur.
Sedan har jag ett gäng katter i stallet. Katter som har kommit och stannat här. De vill inte vara inne utan får då bo i stallet som de själva har valt. De är kastrerade allihop eftersom jag inte vill ha kattungar och flyttar man hit så blir man kastrerad om man är katt.
Det där blir jag också orolig för.
Du behöver nog inte oroa dej för att bondkatten ska dö ut. Det kommer finnas massor av människor som kommer strunta i den lagen precis som det finns massor av hundar som är omärkta och oregistrerade.
Inte då. Landsbygdsbor brukar vara duktiga på att sätta upp stängsel och det är billigt att bygga rastgårdar. Man kan låta sig inspireras av australiensarna som måste bygga hägn till sina katter så att de inte utrotar den uníka faunan. Det finns helt fantastiska byggen att åskåda på nätet.
Folk blir tvugna att förändra sin tillvaro, men människan är anpassningsbar. Kan/vill man inte hägna in hela gården kan man ju hägna in runt stallet/bondgården så att katten kan vara lös där och jobba.![]()