Låg mattjuv/vådan med självlärande hundar

vallhund

Trådstartare
Härom dagen lyckades Leon öppna kylskåpet o knycka en öppnad köttbullsförpackning o satte i sig ca 6-800 gr.
Jag ställde upp nästa paket högt upp så han inte skulle kunna nå den om han gjorde om bravaden.

Lördag kväll, precis innan jag skall iväg till jobbet så öppnar han kylskåpet igen o lyckas dra ut förpackningen, hörde hur det prasslade o stoppade in köttbullarna i kylskåpet igen.
När jag tittar ner så upptäcker jag att han hunnit sätta i sig några hekto potatissallad med purjo o kapris o till min fasa ett kycklinggrillspett, ett sånt där med en vass träpinne.

Lyckas få i jycken en halv burk sparris o så iväg till nattis, som kan ha honom inne på natten o hålla koll.
När vi kommer hem på morgonen så får han resterande sparris o 700gr malet viltkött + ganska mycket laxolja, har ingen parrafinolja hemma.
Har svårt att sova de timmar jag behöver, förutom oron så är min mage inte på bästa humör.
Märker att Leon är låg, temp 38.2, mjuk o oöm buk. Nu har han lyckats öppna frysen, men han kan inte dra ut luckorna tack o lov. Iväg till nattis som tyvärr inte kan ha honom inne denna natten, men han får tillsyn minst var annan timme under natten.
Orolig natt, klarade bara av arbetet tack vare att mina arbetskamrater gjorde nästan allt jobb så jag inte behövde röra mig i stort sätt.

Hämtar hunden nu i morse o nattis bekräftar att han är låg, varje gång hon tittar till honom så kommer Leon ut o säger typ.
Jasså är du här? Istället för att bli en överlycklig clown.
Inte riktigt lika låg idag, ff mjuk oöm buk, feberfri.

Hur sätter man lås på kyl o frysen? gångjärnen är in mot väggen, dvs 90% vinkel.
Öppningssidan är klädd med nån skiva som är panelklädd. Helt öppen planlösning så dörr är inte ett alternativ.

Alla tips emottages.

mvh

Sv: Låg mattjuv/vådan med självlärande hundar

Ikea har barnlås för skåp som ska funka på kylskåp. Något sådant borde väl funka? Sök på Patrull Multilås på deras hemsida.
patrull-multilas__0115450_PE088103_S4.JPG

När Loke är hemma hos mamma så ställer vi matbordet på tvären framför kylen samt tejpar med silvertejp över dörren. Inte så att det egentligen hindrar honom, men det tar tillräckligt lång tid för att mamma ska kunna hinna dit ;). Barnlås och dyl bryter han upp med våld. Din hund är väl något mindre och klenare så jag hade absolut provat barnlås i första hand. Om det inte går att stänga till köket så han inte kan komma dit öht?

Hej vallhund!

Du skriver inget om din hunds ålder eller om det är hona eller hane. Hur är hunden i vardagen ofta hittar man obalanserade betenden de kan manifestera sig som att hunden inte kan vara lös, drar i koppel, är hyper jagad eller andra obalansderade betenden? Om du skriver lite mer blir det lättare att hjälpa med tips och råd.

Att hunden har obalanserade betenden när du inte är hemma kan bero på att den inte vet sin plats i flocken för att du inte klarar av rollen som ledare. Din hund är förmodligen ledare över dig och när du lämnar hunden så blir den obalanserad och visar det genom att stjäla mat fast hunden förstår inte att den stjäl eftersom den tror att maten är dens. Flockledaren äter alltid först se i moder natur. Flockledare bestämer när flocken får springa, leka och äta. Den styr allt.

Genom att visa att du är flockledaren genom att utmana hunden mentalt och fysiskt i vardagen kommer hunden att sluta äta utan flockledarens "tillåtelse". Ursäkta men,,, man ska inte behöva låsa in maten hunden ska göra som ledaren vill, det är det som gör hunden lycklig. Den lyder för ledarens skuld.

Har man en "problemfri" hund så har man lyckats med att ge hunden trygghet och hunden ser dig som flockledare vilket gör hunden trygg och balanserad. Man är inte expert då, man är en balanserad flockledare!

När jag ställer ner min hunds matskål efter att han har gått och lagts sig av sig själv, eller sitter fint och lugnt 2 meter från maten...så väntar han på ett ok från mig. Och han gör det med glädje syns det långa vägar. Det kallar jag kärlek med respekt.

Håll dig borta från mina trådar Lino!
Speciellt eftersom du inte läst o förstått vad jag skrivit!

Hälsningar Vallis.

Träffade jag en öm punkt :confused: Du sa att alla råd var välkomna ;)

Försöker bara hjälpa till det borde ligga i ditt intresse att hjälpa din hund.
Det är väl inte normalt att behöva låsa sin kyl för att hunden stjäl mat av dig?????

Det där beteendet är enormt självbelönande att det knappast spelar roll hur mycket "flockledare" man är om man inte är där, utan det handlar mer om hur viktigt mat är för hunden och hur kreativ hunden är.

Av fyra hundar jag haft har 1 varit notorisk matjuv. Hon satt väldigt fint och väluppfostrad och väntande på maten innan den serverades och skulle aldrig drömma om att utmana mig. Men var man inte där så...
Jämför man med tex rottweilern som jag utan problem eller hårda ord tränade till att låta bli att äta kattmaten som stod på golvet även om vi var borta i timmar så handlade det främst om hur stark matdriften är hos hunden.

Jag är förbannat tacksam att tiken var så driftig i att skaffa sig mat. Hanhunden hon omhändertogs med fick avlivas - han var så utsvulten att hans inre organ lagt av. Hunden var ett skelett med päls. Tiken såg betydligt bättre ut...

Tiken visste precis vad som förväntades av henne och framförallt vad som lönade sig, hon var en sådan där hund som ALLA älskade för att hon var så "snäll, lugn och lydig" Men kunde det ätas och ingen var där för att stoppa henne så....

Det är klart att man kan sträva efter att ha lobotomerade iniativlösa hundar. Men det rimmar illa med att ständigt betona "hur det går till i naturen". Hundar är oportonister, de tar de chanser de får. Det är bara att titta på de halvvilda/vilda hundflockar som finns.

Leon var inte ensam hemma när han raidade kylskåpet.

Men det räcker nog med att du inte ser honom, då tror han att du inte får reda på nåt (fast du har öron).

Tänkte också på barnlås först men vet inte hur bra de är mot hundar, hundar är ju lite smartare än små barn om man säger så.
Hoppas du får bukt med det beteendet.

Försöker bara hjälpa till det borde ligga i ditt intresse att hjälpa din hund.
Det är väl inte normalt att behöva låsa sin kyl för att hunden stjäl mat av dig?????

Din kunskap är högst minimal, och visar sig som ett massa svammel om ledarskap.

Flockledaren äter alltid först se i moder natur. Flockledare bestämer när flocken får springa, leka och äta. Den styr allt.

Var har du fått dina ideer om hundars flockbeteende från? Inte från någon med minsta kunskap om etologi, i alla fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka