låg kvot på grovfoder

N

Nora

Om man har ett hösilage med väldigt låg kvot (4,8:eek: ) men hästen äter tillräckligt för att få i sig proteinbehovet, bör man ändå rätta till kvoten med proteinrikt kraftfoder/lusern?

Nu tror jag inte ens han får i sig så mycket och han funkar bäst på en högre kvot och då han vilar blir energin lätt för hög om man lägger på lusern. Han kommer gå på fri tillgång, och om jag räknar på hur mycket jag tror han kan stoppa i sig och jämnar ut kvoten med krafft protein hamnar han 19 MJ över behovet(!) som jag redan räknar i högsta laget då han lätt tappar hull. Sojan har ju ungefär samma värden men kan då inte ge tillräckligt mycket av den... Sett till energi räcker ju hösilaget till men inte ens i närheten när det gäller proteinet. Hur hade ni gjort? Det finns väl knappast något foder med högre kvot än sojan och krafft protein som hästen klarar av att äta. Och någon som vet vad Krafft Proteinen kostar per kilo på ett ungefär?

Jag hoppas verkligen att jag läser fel på den suddiga analysen!!

Sv: låg kvot på grovfoder

Nej du behöver inte få ner kvoten om bara behovet av protein är täckt.

Ja, du behöver få upp kvoten. Mitt hö har en kvot på 4,7 och jag har behövt lägga till 3 kg av kvarnbys lusern för att få en kvot över 8 som min häst behöver. Allt i min hästs foderstat är överdrivet, men det behövs.

Men det låter ju som min då... Lägger jag in hans foderstat i hippocampus program skriker det överallt att han får alldeles för mycket!!!

Ja, du behöver få upp kvoten. Mitt hö har en kvot på 4,7 och jag har behövt lägga till 3 kg av kvarnbys lusern för att få en kvot över 8 som min häst behöver. Allt i min hästs foderstat är överdrivet, men det behövs.

Men då är ju din häst svårfödd och kräver väldigt mycket. I trådskaparens fall verkar fallet inte vara så, utan hästen verkar klara sig på normala mängder. Enligt de kunskaper som jag har så behöver man INTE få upp kvoten så länge proteinbehovet är täckt ordentligt (andra länder räknar att proteinbehovet är 60g/100kg häst så det är bara att räkna på att det blir täckt, med lite råge, så kan man vara säker).

MEN om TS vill få upp kvoten (kanske är det en häst som behöver sätta muskler eller som av annan anledning behöver en högre kvot) så kan man göra som du - byta ut några kilo till lusern.

Men det låter ju som min då... Lägger jag in hans foderstat i hippocampus program skriker det överallt att han får alldeles för mycket!!!

Strunt i det. Om din häst kräver så mycket så är det rätt. Programmen går efter medelhästen och särskilt till svårfödda hästar anger dom ofta alldeles för lite.

Visst är det viktigaste att proteinbehovet täcks, risken är ju dock att hästen får ett överkott av energi som gör att den blir fet. Det varierar från individ vilken kvot de kan funka på, så du får väl helt enkelt pröva dig fram och se. Så fasligt låg kvot är det ju inte.

Visst är det viktigaste att proteinbehovet täcks, risken är ju dock att hästen får ett överkott av energi som gör att den blir fet. Det varierar från individ vilken kvot de kan funka på, så du får väl helt enkelt pröva dig fram och se. Så fasligt låg kvot är det ju inte.

Nej det tänkte jag också på - 4.7 är ingen katastrof. Det är acceptabelt till de flesta hästar faktiskt. Men lägre än 4 är illa.

Problem solved!

Jag hade sett fel, fick fram en icke-suddig variant på datorn. Proteinet var 55g/kg foder och inte 33 som jag trodde först. Vilket ger en kvot på 8! :) Perfekt alltså!

Hästen behöver ordentligt med mat, både för hull och muskler. Så jag lyssnar inte på hippocampus, har gjort en egen variant i excel istället men kollar på hippocampus för mineralbehovet. Skulle ju kunna lägga in det också men har inte orkat än... Om överskottet av energi bara gav hull så vore det ju perfekt, dock kan han bli lite överdrivet pigg då om han inte jobbar. Nu ska han vila och får gärna bli lite fet så vi har nåt att ta av sen!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 842
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 103
Senast: super
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Vårt nyinköpta hösilage har extremt låg kvot (2,7). Proteinet går att få upp till en bra nivå med proteinkoncentrat men energinivån...
Svar
6
· Visningar
1 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar