lag ang hästhållning

G

GinTonic

Finns det någon lag ang hästhållning? tex renhållning ventilation ....m.m
 
Sv: lag ang hästhållning

Ser att du bor i Belgien och vad som gäller där har jag ingen aning om.
Menar du här i Sverige finns det regler om det mesta. Djurskyddsmyndigheten har ett bra häfte om detta. Kontakta dem eller kommunens djurskyddsinspektör och be att dom skickar dig ett ex.
 
Sv: lag ang hästhållning

GinTonic skrev:
Finns det någon lag ang hästhållning? tex renhållning ventilation ....m.m

Det borde det göra.. Typ! Eller det måste ju vara så, annars så kan ju inte vissa bli anmälda för djurplågeri o sånt...:banana:
 
Sv: lag ang hästhållning

Det finns regler för allt! Nästan. I ett kompendium som jag skrev ut från Jordbruksverkets hemsida står det till och med att det ska finnas en bra lösning för stallskötsel vid långvarigt elavbrott. Med t.ex. vatten, mockning, fodring, m.m. Och ventilation och sånt finns det också regler och rekomendationer för. I mitt kompendium finns det ritningar på hur man kan bygga en ventilationstrumma med eller utan fläkt.
 
Sv: lag ang hästhållning

Mycket i djurskyddslagen är tyvärr bara "Man bör..." Och inte "Man ska..."
Jag hoppas på en ändring i Djurskyddslagen!
 
Sv: lag ang hästhållning

Har hört att allt ska bli regler och inte rekomendationer. Men jag undrar hur det blir då för alla som har äldre stallar där måtten inte helt följt rekomendationerna, utan kanske är 10-20 cm hit eller dit. Måste dem bygga om då eller? Eller kommer de nya reglerna endast gäla nybyggnationer?
 
Sv: lag ang hästhållning

jo, det finns regler gällande mått på stallgångar och boxar, sen att om man har ett visst antal hästar så ska gödselplattan vara på ett visst sätt osv.

tillstånd för att ha hästar vid fler än 4hästar tror jag det är
 
Sv: lag ang hästhållning

Hittills står det bara "bör" om stallgångens bredd, alltså inte lag. Det finns rekomendationer på breddar beroende på vilket ändamål hästhållningen har. (T.ex. trav)

Boxmåtten däremot är minimikrav för godkännande:
A-ponny 4 kvm
B-ponny 5 kvm
C-ponny 6 kvm
D-ponny 7 kvm
liten häst (upp till 160 cm) 8 kvm
stor häst 9 kvm

Och så finns det ännu fler mått på gruppboxar och ligghallar. Och självklart får inte en box ha en kortsida på 1 m och en långsida på 5 m, utan det finns regler för minsta mått per sida.
 

Liknande trådar

Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Emma-pemma
·
Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
5 138
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
750
Senast: Krålus
·
Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
7 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp