Lära spansk skritt från marken?

MissFideli

Trådstartare
Tänkte lära Reina spansk skritt från marken. Säkert har flera här gjort det, hur gjorde ni? Vet att endel "pickar" på benet med spöt, men Reina är svår runt spön så jag vill gärna lära henne utan det. Om det går.
 
Klart det går! Jag hade nog tagit det som ett ypperligt tillfälle att spöträna, spö är ett bra hjälpmedel i många andra träningssituationer (inte minst trick!).

Jag klickertränar, tycker det ger tydliga och raka svar till hästen; klick = rätt beteende.
Det är enklare att ta små steg och "mjukstarta" tricken.
Bryt ner beteendet i små bitar (löjligt små!) och börja med små krav. Med tiden höjer man kraven tills det önskade beteendet sitter. Hur fort det går beror på både häst och tränare.
 
Eftersom hon kastar sig undan spöt ibland är det inget alternativ för mig. Det går jättebra med spö ibland och helt plötsligt kastar hon sig om man kommer åt. Vill inte utmana ödet eftersom det inte är min häst.
 
Det är förvånansvärt enkelt att träna bort spörädsla! Särskilt med en klicker. Använda spö som target har fungerat super på alla mina träningshästar! Men strunt samma, det är en helt annan fråga.

Jag utgår från ett klickerperspektiv (det är det jag kan och själv använder mig av).
Hästen är inklickad och vet vad det betyder. Nu finns det några olika vägar att gå:
1. Vänta på att hästen själv lyfter ena framhoven. Det räcker att hoven lämnar marken, klick! Hästen förstår snabbt att hoven och klicket hör ihop. Nu går det att öka kraven och vänta på mer och mer framben. Kanske i kombination med;
2. Lära hästen att sätta knä eller hov mot en target (en pinne med en boll på är klassiskt hos många). När hästen förstått att en viss kroppsdel ska röra vid targeten kan man börja begära mer (ex högre benlyft)
3. Peta hästen i knä eller karled med tårna så den lyfter benet. Så fort den lyfter försvinner obehaget (dvs tårna)

Dessa går att kombinera på olika sätt och till olika grad, allt hänger på vad häst och tränare gillar bäst.
 
Ska testa mer med spö när vi fått ännu mer förtroende för varandra. Det är så olika från gång till gång, svårt! Det andra ska jag testa! Tack!
 
Vad är target? :o
Inte lätt att veta :). Du kan använda vad som helst men det går ut på att du klickar in att hon ska nudda tex en papperstallrik med benet i detta fallet. När hon kan det så flyttar du tallriken, då vet hon att hon ska toucha den för att få godis.. Inte så duktig på att förklara men du kanske förstår konceptet :). Man kan göra samma sak med nosen.

Här är ett klipp på en grym klickertränare, Hon använder här en nostarget.
 
Jag har lärt två hästar spansk skritt från marken än så länge (börjar alltid från marken och tar det sedan vidare till ryggen).

På båda har jag använt spö, men ingen av dom reagerade märkvärt på det så struntade i spöet efter ett försök.
Använder istället handen och röstkommando.

Började med att "picka" på en punkt på benet och säga "upp", i samband med detta petade jag med foten i karleden. Då har båda lärt sig att lyft hov betyder beröm.
Sen har jag bara jobbat vidare med att berömma större och större rörelser.
Båda hästarna har lärt sig extremt fort, första hästen kan det från ryggen också medan första hästen "endast" kan från marken än så länge.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 962
Senast: hundtant
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 140
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp