lära hund att dra vagn

Ljuni

Trådstartare
Hej!

Jag har fått för mig att börja med en nu hobby.

Jag hat 3 hundar, en på 2 år och 2 på 13 veckor.
När dom små är stora så skullr jag vilja använda alla 3 till att dra mig i vagn på somnaren och på vintern släde.

Min fråga är då hur jag lär och tränar dom till detta?
Hir funkar det med att styra/svänga stanna osv?

Valparna får ju väntabtill dom är 1 år iaf men skulle vilja börja med min vuxna.

Tips råd och ideer tas tacksamt emot.
Samt vart mannkan köpa vagn sele mm.

Kan tillägga att det är hundarbi viktklassen 25-28 kg
 
Sv: lära hund att dra vagn

Det finns en vagn som heter sacco och en som heter björkis. Du bör kunna hitta både nya o begagnade på olika sajter. Skalm behöver du också så att vagnen inte kan åka in i hundarna bakifrån ifall hundarna stannar.

Så måste du ha något slags dragsele, antingen nomesele eller en vanlig dragsele med bambu som U-format + läderremmar. Unghundarna kan du börja vänja vid selen vid 1 års ålder. De ska inte dra något då, bara ha selen på. När de är 15-16 månader kan de börja få dra tom vagn, alltså utan tyngd. Från 18 månader kan det vara tyngd i vagnen, man börjar med lite och ökar på. Obs att de ska aldrig dra mer än sin egen vikt. Så om hundarna t ex väger 50 kg så är det vad vagn + det som är i den max får väga 50 kg. Om hundarna är av ras som ska höftledsröntgas eller ska kollas på annat sätt så bör detta vara gjort innan man börjar dra med tyngd i vagnen.

Det går att lära hundar skillnad på höger o vänster. Ta en hållet först och lär in det ordentligt och sen det andra. Man kan säga höger o vänster eller ha ett läte för höger o ett annat för vänster. Åtminstone ledarhunden måste kunna det när man ska dra på det sättet du har tänkt dig.
 
Sv: lära hund att dra vagn

Hej!
Tack så jättemycket för ditt svar:)
Min vuxna hund väger ca 26-28 kg.
Även om man har fler hundar så kan dom inte dra mig?
Eller jag som fattat fel att det bara gäller unghundar?
Jag själv väger ca 54 kg.

Har tittat på blocket men bara hittat en.
Men jag kanskebhar för små hundar?
Det är vorstehblandning.

Kul iaf att du tog dig tid att svara:)
Det uppskattdes!
 
Sv: lära hund att dra vagn

Nu har jag en ovanligt "reactive" rottis, men jag fick bryta ner det i flera steg. Hon gillade INTE att ha nagot som lat efter sig.

Vi borjade med att hon slapade tomma mjolk flaskor ... sedan hade jag grus i dem

D7K_9959.jpg


Sedan satte jag en tvattkorg som en vagn ... den var laskigast nar den inte hade vikt i sig

D7K_9986.jpg


Sedan byggde jag en vagn och ibland korde hon den tom, ibland med vikt i. Det gick fortfarande bast med lite vikt, inte for mycket.

D7K_0145.jpg


Pa en tavling blev vi indragna att demonstrera en ny typ av vagn. Jatte fin faktiskt, men for dyr. SO ...

IMG_0258-1.jpg


Nar vi blev med valp byggde jag en ny vagn sa den stora kunde dra den lilla.:p

mand_zpsaa59bbdc.jpg
 
Sv: lära hund att dra vagn

Vad jag hört inom "traditionellt" drag så börjar man köra in hundarna vid 6 månaders ålder. Förvisso utan belastning, men vänja dem vid utrustningen och lär dem att hålla linan sträckt osv.

Mina tre BCs på 22-24 kg drar mig på cykel utan problem, trots att jag och cykeln väger mer än dem tillsammans. Med en hund till i spannet så drar de mig på släde utan minsta besvär.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 509
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 211
Senast: Enya
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 368
Hundhälsa Kort sammanfattning: På morgonpromenaden vill Bruce äta gräs, han är mer intresserad av att äta gräs än att nosa runt eller göra sina...
Svar
14
· Visningar
5 916
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • E-coli hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp