Lära gå-stol

doglover

Trådstartare
Vilken är bra?

Vill ha en som klarar ganska mycket vikt med tanke på att min son redan väger 8.5 kg och är bara 3 månader..........
 
Sv: Lära gå-stol

Kalla den hellre för "gåstol" eftersom den INTE lär barnet att gå utan bara ger en möjlighet att fara runt som en dammråtta över golvet.

(jag tycker dessutom att det är en onödig pryl som ger onödig skaderisk - men det är en annan femma)
 
Sv: Lära gå-stol

Kalla den hellre för "gåstol" eftersom den INTE lär barnet att gå utan bara ger en möjlighet att fara runt som en dammråtta över golvet.

(jag tycker dessutom att det är en onödig pryl som ger onödig skaderisk - men det är en annan femma)

Min son är väldigt krävande och jag ville ha en sådan till honom bara för att han ska få lite kul. Självklart blir det ju under stor uppsikt för man vet ju aldrig vad som kan hända.
Vi kommer få en sån till julklapp.
 
Sv: Lära gå-stol

Skaderisk vet jag inte om jag tycker det är, de är ju tvärtom rätt skyddade och kan inte krascha in i bordshörn osv. För nog kan de fara runt som dammråttor även utan den... :)

Min dotter tyckte det var himla kul och det gjorde henne lite mer självständig. Däremot tror jag att hon gick senare pga stolen, inte tidigare.

Bäst var dock att stolen gav mig så viktiga andpauser..!
 
Sv: Lära gå-stol

Jag har haft en gå stol till Jason.
Satte honom i den när han var 3.,5-4 månader.
Han använde den tills han var 6 månader då han lärde sig krypa och tog sig fram på egen maskin.

Mitt tips är att se till att stolen är höj och sänkbar så du kan ställa in den efter hur lillen växer.
Sen så anser jag att de med massa aktiviteter e lite överskattade.
Min är helt "tom" och istället har vi lagt/hängt fast leksaker på stolen till honom.

Köp gärna begagnad om ni kan då den används under ganska kort tid.


Jason är nu 10 månader och tog sina första steg för 2 veckor sedan, så stolen har inte försenat hans gång.
 
Sv: Lära gå-stol

Barnen kan få upp betydligt högre hastighet i en sådan än vad deras kropp är skapt för att klara av. När det tar tvärstopp mot en vägg/bordsben/whatever så orkar barnet inte hålla emot det stora, tunga huvudet.

För att inte tala om alla de olyckor som skett med sådana i trappor - men dessa är ju lätta att förebygga iofs...

Mina barn fick överleva utan en sådan, de hade saker hos sig på golvet i stället.
 
Sv: Lära gå-stol

*knapp*

När vet man att ens barn är redo för en gå-stol?
Vi har ingen men kommer köpa en om Saga verkar behöva aktivera sig på det sättet. Men hon är ju bara 2 månader och det känns så avlägset innan hon kommer behöva en sådan.. Likaså innan hon börjar krypa.. Vill alltid ha henne som hon är nu.. :love:
 
Sv: Lära gå-stol

Jag får nog ta oh hålla med ameo. Det kan bli en våldsam fart i dom där. Och jag vet inte om man får så mycket andrum heller. Jag tycker jag bara blev stressad av att se ungen fara runt i den där. Något annat som våra barn gillade. Det var gungan som vi skruvade upp i taket i köket. Kalas bra. Barnen kom upp i ansiktshöjd, dom såg ut genom fönstrena. Dessutom så slapp dom en hundsvans i nyllet med. Gungan var verkligen en favvo plats för barnen.
 
Sv: Lära gå-stol

Vad är det för gunga? För det låter inte som någon hoppgunga.
Verkar vara något lilltösen här hemma skulle tycka om. :)
 
Sv: Lära gå-stol

För det första ska de nå ner till golvet. Jag köpte nog vår när William var 4 månader någonting . Nu är han snart 6 mån och han når endast ner lite med tårna så han kan bara köra lite bakåt i stolen när han sträcker på sig. Fast stolen är ju ganska rolig att sitta i även om de inte når ner. De kan ju leka med alla grejjer! Jag tycker att Wille säger till när det börjar bli jobbigt, och givetvis ska man ju inte ha dem i dem allt för länge i början.

William har förresten en begagnad Babyseat med en playground som spelar musik och så. Den har trappskydd (eller vad det kallas) så den stannar när underlaget blir ojämnt, tex en trappa då. Fast jag tror de flesta gåstolar har ett sådant skydd...
 
Sv: Lära gå-stol

kl Det finns en risk att barnet lär sig gå och skippar krypningen. Vilket kan ge en sämre motorik i framtiden.
 
Sv: Lära gå-stol

Oj, oj vilken biff! Hälften så gammal och två kilo tyngre än min son :D

Har aldrig haft någon sådan stol dock.
 
Sv: Lära gå-stol

Jag har en Chicco DJ Baby Walker till min son, den tål upp till 12 kg. Min son var ca 7 mån när han fick sin och han far runt i den som en galning däremot går det inte jättefort så än så länge så tycker jag inte att stötarna emot skåp och dyl är så farligt, det är precis som nedre delen på gåstolen dämpar när de stöter emot något. Däremot flyr våra stackars hundar fältet när han kommer åkandes. Vi har ganska öppna ytor så den fungerar bra här hemma. Nu väger min son vid 7,5 mån 8,3 kg så han är en "lättviktare". Det finns 3 olika höjdnivåer på vår gåstol.
 
Sv: Lära gå-stol

Lova hade en då hon var 4-6 månader gammal... efter det ålade och kröp hon :-) Tror våran var från Chicco... Chicco Ufo? hmmm.. senil man blir....
 
Sv: Lära gå-stol

Mina barn älskade sin gåstol! Vilken enorm frihet att kunna ta sig dit de vill innan de klarar att krypa själva! Jag gjorde "stationer" där jag la dit olika saker för dem att undersöka och sedan susade de omkring. Barnen blir snabbt otroligt skickliga på att styra, vet precis vilken avvägd rörelse som ger en förflyttning. Har aldrig varit med om att de skulle "braka" in i väggen. Däremot ska gåstol användas bara korta stunder, alltså med måtta och man måste ha ett säkerhetstänk ifråga om trappor och dyl. Det var dock många gånger säkrare med gåstål än utan när de började kunna dra sig upp, gåstolen gör ju att de inte kommer åt lika bra.

Ang. att gåstol skulle göra barnen senare på att gå ställer jag mig tveksam till Jag har läst en rysk, en amerikansk och en irlänsk studie i ämnet. Den ryska behandlar barn som enbart fått sitta i gåstol, de har alltså INTE fått krypa någonting, De barnen var ca 1 mån senare på att gå (fantastiskt att de kunde lära sig överhuvudtaget!). Den amerikanske behandlade bara olycksrisken vilken lätt avhjälps med trappgrindar etc, Den irlänska gav ingen information om antalet barn, om de fått krypa samtidigit etc så den kändes väldigt ofullständig.
Jag har enbart goda erfarenheter av gåstol!
Se till att stolen är höj- och sänkbar och att aktivitetsplattan går att ta bort (vi använde aldrig vår). Lycka till!
 
Sv: Lära gå-stol

Barnen kan få upp betydligt högre hastighet i en sådan än vad deras kropp är skapt för att klara av. När det tar tvärstopp mot en vägg/bordsben/whatever så orkar barnet inte hålla emot det stora, tunga huvudet.

För att inte tala om alla de olyckor som skett med sådana i trappor - men dessa är ju lätta att förebygga iofs...

Mina barn fick överleva utan en sådan, de hade saker hos sig på golvet i stället.

Jo men vår lgh är inte så stor så man har ju uppsikt över honom precis hela tiden och så har vi inga trappor.
 
Sv: Lära gå-stol

Oh shit, han är väger mer än min kille som snart är ett halvår :eek:! Fast han är 2 cm kortare än William ;)
 
Sv: Lära gå-stol

Min son gick före han kröp och han har alltid och har ännu utmärkt motorik. Han had egåstol från 5 mån men inte hela tiden. Så jag tror inte ett skvatt på att den kan förstöra. Men de ska ju inte vara i den hela tiden! Och dagens stolar är inte så snabba eller rörliga som de gamla är! Ja han lärde sig gå vid 8 mån och gick bra vid 9 mån. Han vägrade ligga på golvet så stolen blev en räddning!
 
Sv: Lära gå-stol

Oh shit, han är väger mer än min kille som snart är ett halvår :eek:! Fast han är 2 cm kortare än William ;)

Jo, enligt BM så ligger han en bit över det normala.

Han äter som en häst och har fått tillstånd med att börja med Steg 1 i barnmat för att han äter så bra.
 

Liknande trådar

Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
1 300
Senast: Badger
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 084
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 267
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 432
Senast: amsway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp