Lära-gå-stol

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Sweet Chili

Så hur har Ni gjort? Är det något man ska ha. Dottern är ju 6 mån nu och vill börja utforska världen mer och mer för var dag.

Ska man ha en gåstol och i så fall, vad är det jag ska tänka på i köpet av en?
 
Sv: Lära-gå-stol

jag har hört både bu och bä om stolarna.

Dels är det enligt det jag hört inte nyttigt för barnet att ha en sån då de hämmar viljan att utveckla sitt krypande och så småningom gående. Dessutom sätter man barnet i en position där det kan få upp högre fart än det kan hantera vilket kan medföra risker. Har hört om fall där de åkt nerför trappor (detta kan dock avhjälpas med grindar) slår huvudet i bordskanter och utstickande föremål.

Den positiva aspekten är ju att många barn gillar att komma upp och se sig omkring, de blir roade en stund och har man barnsäkrat ordentligt har man "koll" på dem. Flera barn jag vet har även tyckt det varit roligt.

Hade en till dottern en period men kände ändå att det var bättre utan.

Vill man att de ska få komma upp och sitta lite mer kan jag rekommendera en bumbostol. http://www.onetex.se/bumboplus.htm
 
Sv: Lära-gå-stol

Min son älskade sin och jag har inte ångrat en sekund att vi köpte den. Nu är han 9 månader och tycker det är roligare att hålla i möbler och försöka gå själv. Han hade absolut inga problem med krypningen. Snarare verkade det sporra honom att lära sej krypa så att han kan röra sej o utforska världen mer.

Om du köper en köp inte den gamla höga modellen med trettielva hjul som snurrar åt alla håll. Det är den som kan åka ner för trappor osv.
Köp den låga som har gummistoppar under. Lite dyrare men bättre och säkrare. Det kommer senare bli "lag" på den nya modellen.

Tillägga är ju också att det är en perfekt barnvakt när man gör de lite farliga sysslorna som steker mat osv. Ja de tillfällen när man inte vill hålla barnet o så. (Fast sånt får man ju egentligen inte säja högt;) )
 
Sv: Lära-gå-stol

Börja med att fundera på VARFÖR?

Sen - de lär sig inte gå snabbare med en sådan.. I mina ögon är det bara en förvaringsplats för barnet, som utsätter det för onödiga risker.

Mina barn har inte haft något sånt alls. De har fått krypa på golvet tills de ställt sig upp och gått för egen maskin. :D Den s.k lära-gå-vagnen har ställbart handtag och har använts först när de KUNNAT gå - och då som typ dockvagn/förflytta-saker-vagn...
 
Sv: Lära-gå-stol

Har inte vågat köpa någon pga skaderisken,sedan har jag resonerat att skall han upp och iväg så får han komma på hur man gör själv...:idea:
 
Sv: Lära-gå-stol

Tillverkarna själva är noga att poängtera att det INTE är en LÄRA-gå stol, utan en gåstol.

Jag tycker de är otäcka. Barnen får upp alldeles för hög fart och har man trappor är det alldeles för stor risk att barnet far ner.

Att barnen tycker det är KUL är en sak, hur nödvändigt är en annan fråga.
 
Sv: Lära-gå-stol

Tack för Era svar!

Jag tycker ju som de flesta av Er, att barnet får lära sig den vanliga vägen och ta sig fram för egen maskin. Samtidigt vet jag att hon skulle tycka att det var kul.

Nja, vi får se hur vi gör. Får väl åka över till kompisen som har en. :p och prova en stund. :angel:
 
Sv: Lära-gå-stol

Vi hade en till sonen, mycket uppskattad :) .
Han hatade att ligga på en filt på golvet, att ligga på magen gick inte, då gallskrek han, och ryggen var heller ingen höjdare, så stolen var helt underbar att ha när man skulle tex laga mat, då kunde han åka runt och "utforska" lite och så fick jag laga mat "ifred".

Visst finns det skaderisker, men grindar ska givetvis sättas upp för trappor, men det gäller ju oavsett man har dem i sådan stol eller inte, när de lär sig krypa är sådana saker ändå farliga, samma sak med alla lådor osv.
Vet inte varför det skulle vara farligare att ha barnen i en gåstol än att ha dem krypandes... (när de lär sig det...)

MEN som med allt ska det ju användas lagomt mycket, vi använde den som sagt när vi var tvingade att göra något annat och han inte uppskattade att ligga "själv". Och nog lärde han sig både att gå och krypa inom sin tid :D . tror inte att han hade lärt sig varken det ena eller andra tidigare om vi inte hade haft stolen.
 
Sv: Lära-gå-stol

Jag har haft en till bägge mina, har stor plattlagd gårdsplan där ungarna swishade runt så det stod härliga till. Kul för den minsta att kunna följa med storebrod när han gick iväg. Inomhus var det inet lyckat, de fick inte så mkt fart där. trösklar och grejor i vägen...
 
Sv: Lära-gå-stol

Tokmaja skrev:
Vet inte varför det skulle vara farligare att ha barnen i en gåstol än att ha dem krypandes... (när de lär sig det...)
För att det blir mer fart i förflyttningen i gåstolen.
Farten i sig kanske inte är så farlig, men när det tar tvärstopp för att de kör emot något, då blir det typ whiplash även om farten med VÅRA mått mätt är låg. Bäbisar har så tunga huvuden i förhållande till kroppstorleken och kan inte hålla huvudet så stadigt - det är ju också största orsaken till att de ska åka bakåtvända i bilen såpass länge...
 
Sv: Lära-gå-stol

Har faktiskt köpt en till yngsta dottern, hon fick sin i julklapp.

Men till dom två äldre har jag inte haft, har inte sett någon mening med det, men nu är ju lilla Wilma välldigt sen i sin utveckling (eventuellt har hon en utvecklingsstörning) m.m men i vilket fall så går vi hos sjukgymnast med henne och fick av denne rådet att köpa en lära gå stol, det är bra för barnen, så fort dom kan hålla huvudet stadigt, så kan dom börja sitta i sin stol, inga längre stunder.
För Wilmas del handlar det om att våga sätta ner fötterna på golvet, änn så länge har hon inte vågat det, men vi hoppad det kommer.
Kan lägga till att hon fyller 1 år den 7/2, och lärde sig sitta själv dagaran före jul och denna veckan har hon övergått från att dra sig fram med armana till att krypa!!!:banana: :banana: :bump: :bump:

Så visst tycker jag du kan köpa lära gå stol, men se upp med trappor m.m,
 
Sv: Lära-gå-stol

det är klart, hade aldrig det problemet i o f eftersom att vi har ett så litet hus :smirk: , det går inte att få upp nån fart i köket :D .
 
Sv: Lära-gå-stol

Alla barn är olika och beter sig olika vilket innebär att olika saker passar olika barn. Har två barn och min erfarenhet är att vilka saker man en frågar om finns det alltid någon som tycker att den/det är farligt och kan säkert gen en bra förklaring till varför, MEN som sagt alla barn är olika-alla far inte runt som skollade troll och krockar med väggar och dyligt. Mina har båda haft gå stol och jag anser den vara ett av min bästa köp någonsin. I min äldsta sons fall har den snarare varit den mest ofarliga platsen för han att vara många gånger, speciellt då jag inte kunnat ha ögonen konstant klistrade på han. Han lärde sig gå väldigt tidigt och var helt livsfarlig, gick rätt in i dörrkarmar, föll handlöst bakåt utan att ta emot sig alls, kastade sig glatt framåt och hoppades på det bästa, försökte klättra på allt. När han var i gåstolen visste jag var han var, hade som en skyddande ram runt sig, kunde inte falla osv. Min poäng är att du känner ditt barn bäst och vad hon behöver/tycker är kul/klarar av. följ din egna väg. kram
 
Sv: Lära-gå-stol

Vi har inte haft någon och har inte känt något behov av en heller. Jag tillhör väl dem som är lite emot lära-gå-stolar. Tycker att många verkar använda stolen som "barnvakt" (har hört många skräckhistorier) vilket jag anser vara fel lösning.
Har dock flera bekanta som haft en stol till sina barn och varit jättenöjda.
Vi har iaf klarat oss utan. Sonen har testat två gånger hos en kompis men vart inte alls speciellt förtjust, han kröp hellre och reste sig mot diverse saker.

Vill du ha en så ska du självklart köpa en, du vet ju vad som är bäst för er.
 
Sv: Lära-gå-stol

Så länge som du säkrar hemmet med tanke på att barnet når högre upp och sätter grind för trappor (vilket ändå bör finnas där för visa barn är mobila redan vid 6 månader ålder) samt håller barnet under uppsikt när den sitter i gåstolen så tror jag att dt inte spelar någon större roll om du använder en sådan eller ej.
Själv tycker jag dom kommer upp alldeles för fort ialla fall för att pilla samt att min dotter kunde hasa sig fram överallt i lägenheten vid 6 månader ålder så har jag inte haft en sådan. Däremot har jag haft en hoppgunga regält förankrad, en mjuk hjälm på huvudet som dotter använde korta stunder och alltid när vi satt brevid. Alltid mycket uppskattat.
Gåstolens säkerhet hänger mycket på hur föräldrarna behandlar den som. Jag anser att så länge man håller koll på läget som vuxen så är det varken bu eller bä egentligen samt att barnen inte skall sitta där för långa stunder för det är inte bra för kroppen.
Så vill du ha en sådan så köp en sådan. Förebygg för sådan som kan risker att bli olyckor och tänk på den som en sak att roa sig med och inte som barnvakt.
Fart kan spela roll beroende hur högt man hissar upp sitsen.
 
Sv: Lära-gå-stol

:banana: Har haft gåstolar till alla mina (16,13,5) både den gamla varianten som såg ut som en spindel och en nyare "racer"variant, mina barn har lärt sig gå själva mellan 10-12 mån så jag tror inte att det hämmar utvecklingen - beror nog mer isåfall på hur man använder den...dom ska väl inte vistas i den "hela" dagen..men det är spännande att ta sig fram:rofl: :rofl: Se bara upp för kanter i "fel" höjd..Jag rekommenderar det varmt;)
 
Sv: Lära-gå-stol

Första barnet hade ingen, andra barnet så fick vi en gåstol av en bekant. Och det var faktiskt bra då vi inte gick igenom besiktningen med henne vid ett läkarbesök. För dåliga benmuskler hette det, och stora våndan var hur tränar man dem. Där var gåstolen suverän, förutom att den lilla älskade den. Återbesöket blev ua och ngr månader efter så påbörjade hon sina försök till att gå.
 
Sv: Lära-gå-stol

Är din tös sen? Min lilla kille blir 1år i nästa vecka och han kryper och hasar fram. Alltså kryper han inte enbart ännu:o . Och det är ingen som har tyckt att det är ngt onormalt....Nu har han börjat att resa sig upp och går efter möbler iof men han är inte ensam i föräldrar gruppen om att inte krypa.

Ang gåstolen lånade jag en sådan till killen och han har tyckt att det har varit en rolig leksak någongång ibland. Men den blev mest stående i ett hörn:angel: Jag tror inte att det är skadligt med en då man använder den just som en leksak ibland under uppsikt (vi hade nog för mkt möbler för han fick inte upp några hejdlösa farter i den:D ):D
 
Sv: Lära-gå-stol

Mena du min tjej?

Ja hon är sen enligt läkarna, dock kan det vara normalt ochså, men efter som hon även har en gomspalt, pierre Robins syndrom (hänger ihop med gomspalten), krökta stor tår, (det hänger ihop med syndromet), vikt problem, Vägde sist vid 10 månader 7,3kg och då har hon gått upp mycket sista tiden för hon fått Barn sondnäring som är rena grädden, hon ökar massor ivikt och har äntligen fått hull på kroppen :bump: sen har hon eventuellt en hörselnedsättning men det vet man inte förren trycket i skallen är normalt för just nu blir allt fel när gommen är öppen
Nåja hon står under hök ögon på barn kliniken, och ska i slutet av februari få en lätt sövning så hon kan åka igenom magnetröntgen för koll av skalle och rygg, dock är barns hjärna inte "klar" förren runt 18 månaders ålder så detta ger bara en finger visning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 717
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 242
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 533
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp