Längd och vikt häst och ryttare

Jag är 177 lång och den hästen jag rider mest är 175 cm hög. Jag har även en nordsvensk/varmblod som är 156 cm. Honom sitter jag på korta stunder (15-20 min) för att jobba igenom någon gång i veckan.

Personligen tycker jag det är läskigt att sitta på små (under 165 cm) hästar och förstår inte tjusningen alls.
Över vintern har jag gått upp drygt tio kg pga medicin och väger drygt 90, alltså rider jag inte minsta hästen alls och den stora sparsamt (han är inte i form då vi skadar oss/blir sjuka lom vartannat hela tiden).
 
Jag gillar egentligen små hästar! Är 168 cm lång, väger 70 kg. Har fått rida ridskolans 150 cm häst som jag tycker passar perfekt! Men har just köpt mig en häst på 170 cm. Tycker det känns bra (har tyvärr ingen bild).
 
Det är väldigt svårt att sätta vikt och längd som ett mått på om man passar med hästen.. hästar bär upp ryttare väldigt olika. Jag är 170 cm 65kg å sitter här på 143 cm ( lite rund) ungponny.
 

Bifogade filer

  • 20180626_222645.jpg
    20180626_222645.jpg
    365,3 KB · Visningar: 299
Min häst är 162 cm, kallblod, 20 år. Jag själv är 167 och väger 85 kg, jag rider inte på min häst i dagsläget pga min egen vikt. Sätter ingen som väger mer än 75kg på honom i dagsläget! :)

Personligen tycker jag att det är en för stor efterfrågan efter "viktbärande" hästar och jag skulle aldrig få för mig att hoppa upp i sadeln på min häst med denna vikten, inte ens när han är fullmusklad!
 
Min häst är 174 cm hög. Engelskt fullblod. Jag är 164 cm lång och väger 58 kg. Jag ser stor ut på honom, men jag är inte alldeles för stor.
 

Bifogade filer

  • Resized_20210525_060658.jpeg
    Resized_20210525_060658.jpeg
    252,8 KB · Visningar: 238
Jätteolika alltså, så mycket som spelar in. Man får avväga i varje enskilt fall.

Jag är 172 cm, väger 60 kg. Har ett swb på 8 år, 162~ cm hög. Jag har ridit henne och vägt 75 kg också, gick såklart bra.

Karlarna som rider de högsta klasserna är sällan några shortys eller lättviktare, runt 80-90 kg ibland på ganska smäckra hästar och det funkar ju, kanske just eftersom att dom rider balanserat.
 
Jag är 173 cm cirka och väger runt 60 kg. Rider arab på 152 cm. Känner mig inte alls lång (hon är ett riktigt krutpaket!) utan alldeles lagom. Föredrar hästar under 160, har inte ridit högre hästar på 15 år minst.
 
Jag är 162 cm av mindre modell. Min häst är typ 170 cm. Behöver verkligen inte ha en så stor häst egentligen men nu blev det så🤷‍♀️
 
Nu är min ponny inte i ridbar ålder ännu men han beräknas bli runt 148 cm som färdigväxt (båda föräldrarna ligger däromkring). Jag är 175 cm lång och väger mellan 60-65 kg. Ponnyn på bilden är ridskolehäst i ungefär samma storlek. Eftersom jag har långa ben och ganska kort överliv upplever jag sällan problem med att rida större ponnys med lite ”massa” i kroppen som sväljer min benlängd.
 

Bifogade filer

  • D6A1D9EA-10EF-49A1-A1FE-1556FEEAA6B2.jpeg
    D6A1D9EA-10EF-49A1-A1FE-1556FEEAA6B2.jpeg
    192,5 KB · Visningar: 202
På min fd medryttarhäst (174 cm) samt min gamla häst (165 cm).
 

Bifogade filer

  • 6AC003F2-C9A3-42C1-8D55-1EB9CEEAA0AE.png
    6AC003F2-C9A3-42C1-8D55-1EB9CEEAA0AE.png
    422,7 KB · Visningar: 233
Jag har ju bara jättegamla ridbilder. Men min häst är 165 ungefär. Han upplevs dock som större när han rids, av de på marken, iom att han bär sig hyfsat väl i en högre form och är lätt i fronten då. Han är modell kort rygg. Men är grov i bålen och sväljer en hel del ben.
Jag är 172 och långbent. Tror jag vägde 66-68 kg på bilden. Nu har jag inte vägt mig på länge. Men har lagt på mig mer sen dess. Jag tycker han är en himla lagom storlek på häst. Inte för liten och inte så stor att det blir onödigt slitage på leder etc.
TravUte.png
 
Min första häst var en islandskorsning på 143. Han var grov och hade samma vidd på sadel som halvblodet ovan. När han var yngre och tränades mer var han mycket grövre. Den här bilden var han 29 år på och gick ju inte så hårt iom det. Så han är inte så bitig. Men han hade noll problem att bära runt på mig. Jag anpassade träningen efter hans ålder och var noga med att inte rida i sund form, jobba lösgörande/stretchande och hålla krävande saker på en rätt sansad nivå. Även om han och jag på bilden hade en diskussion om huruvida det var sunt för honom att galoppera så fort han kunde ännu fler varv på fältet. 🙄 Istadig räsergubbe.. 😅
På bilden väger jag ca 66-68 kg.
Som yngre och mer musklad bar han även min manliga tränare utan besvär enstaka ridpass. Men då reds han ju i vettig form av en mkt balanserad och duktig ryttare.
Znebli29årSticka.png
 
Nu har jag inte häst för tillfället men jag är 185 cm lång vilket innebär en del utmaningar, väger ca 65 kg. Hästar under 160 sitter jag generellt inte jättebra på om inte hästen i sig är väldigt grov och sväljer mycket ben. Allra bäst sitter jag på hästar på 170+. Min senaste häst var 174 och det både såg ut och kändes harmoniskt, har dock ingen uppsutten bild. Men allt är ju väldigt beroende på hur hästen är byggd, en riktigt slank och smäcker häst på 170 ser ju "värre" ut än en grov häst på 160 som sväljer mycket ben. En tidigare häst jag hade var en kallblodskorsning på ca 155 och det såg okej ut.
 
Sedan kan mycket bero på hur man tar ett foto. Dessa är alla mig på samma häst, favorithästen, som är 140cm. Förutom pållen uppe i högra hörnet som är mindre, 135 cm, men lite chubbigare :)Visa bifogad fil 84712
Det där är ju hästar i samma storlek (iaf höjd) som jag brukar rida, eftersom jag har islandshästar. Vilket också är intressant eftersom vi islandshästryttare brukar vara de enda, med få undantag, exemplen på "vuxna som rider ponny". Sedan kan man ju också verkligen fråga sig om det spelar någon roll om ryttarens fötter skulle råka hamna en liten bit under hästens mage annat än att det finns de som tycker det ser oharmoniskt eller "konstigt" ut (och möjligen opraktiskt om man ägnar sig åt hoppning på högre nivå än något litet skutt). Men det är kanske en annan diskussion. Fin häst oavsett! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 538
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 998
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 641
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 396
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp