Läktarryttare

Elo

Trådstartare
Hade först tänkt skriva i saker jag stör mig på tråden men tänkte sedan att ämnet går att utveckla.

Min medryttare är yngst på anläggningen. En jätteduktig tjej som utvecklats enormt sen hon började rida min häst, men yngst och därför minst erfaren. Häromdagen hade en av de andra (vuxna) ryttarna sagt till henne att inte träna för en av de tränare som kommer till vår anläggning eftersom hon inte duktig nog att platsa där*.

Varför gör man sådant? Vad gör ni när ni hör saker som detta (om er själva eller andra)?

Jag var lite chockad när jag hörde det, så säger man väl inte till andra? Speciellt inte till barn (personer under 18)? Vad får en människa att säga sådana saker till andra?

(*medryttaren hoppar 10cm lägre än personen som sa detta).
 
Hade först tänkt skriva i saker jag stör mig på tråden men tänkte sedan att ämnet går att utveckla.

Min medryttare är yngst på anläggningen. En jätteduktig tjej som utvecklats enormt sen hon började rida min häst, men yngst och därför minst erfaren. Häromdagen hade en av de andra (vuxna) ryttarna sagt till henne att inte träna för en av de tränare som kommer till vår anläggning eftersom hon inte duktig nog att platsa där*.

Varför gör man sådant? Vad gör ni när ni hör saker som detta (om er själva eller andra)?

Jag var lite chockad när jag hörde det, så säger man väl inte till andra? Speciellt inte till barn (personer under 18)? Vad får en människa att säga sådana saker till andra?

(*medryttaren hoppar 10cm lägre än personen som sa detta).

Men herregud! Man tränar väl för att bli bättre.
Om det är hoppning i grupp så kan väl tränaren avgöra om medryttaren klarar av att rida vad som planerats för gruppen.

Som tränare har jag behövt förklara att folk inte är redo för vissa saker än. Men då får man ju förklara varför och framför allt med ett barn lyfta vad de kan, visa att de kan nå dit och hur etc. Man måste ju lämna dem med en känsla av att duga och ha en plan etc.
 
Men herregud! Man tränar väl för att bli bättre.
Om det är hoppning i grupp så kan väl tränaren avgöra om medryttaren klarar av att rida vad som planerats för gruppen.

Precis. Tränaren har inga problem att ha med medryttaren på träningarna. Ibland sänker vi dock de högsta hindren ett par hål innan hon gör sin sista vända, men det är inte svårt och hon klarar av svårigheterna i övningarna utan problem. Medryttaren och kvinnan som fällde kommentaren tränar aldrig heller i samma grupp.
 
Eftersom det inte finns någon vettig förklaring alls så är mitt svar "vissa är idioter"
Visst kan det finnas tränare som är för "duktiga" för att jag ska anse att det är idé att jag rider för dem men då är det för att jag anser att jag inte kan ta till mig det som är deras specialitet. Om någon som är sämre ryttare än jag tycker att den tränaren än den bästa så är det utmärkt. (Ofta handlar det ju i dessa fall om att kommunikationen inte fungerar men det måste man ju avgöra själv)
 
Varför gör man sådant? Vad gör ni när ni hör saker som detta (om er själva eller andra)?
Hade någon sagt något sådant om mig (nu är jag vuxen), så hade jag svarat att jag tränar för att bli bättre och så länge inte tränaren har något problem med att jag tränar för denne ser jag inget hinder att träna på.

Hade det rört någon annan, så hade jag undrat vad personens problem är då jag själv inte skulle se något problem med att någon annan tränar för en viss tränare. Hade nog även sagt att alla är vi barn i början och det är väl jättebra att någon annan tränar för en tränare för att bli bättre.

Jag var lite chockad när jag hörde det, så säger man väl inte till andra? Speciellt inte till barn (personer under 18)? Vad får en människa att säga sådana saker till andra?
Jag säger som jag brukar, en sådan kommentar säger ofta mer om personen som säger det än personen det berör.

I just fallet @Elo beskriver, hade jag nog tolkat det som att kvinnan som sa det har dåligt självförtroende/självkänsla och försöker trycka ner andra för att må bättre själv. Istället borde kvinnan glädjas åt av att medryttaren tränar för tränare och blir bättre.
Finns människor till allt....
 
Tror man som vuxen till annan vuxen måste säga till att det är inte ok att uttala sig så. Jag brukar tänka när jag möter /pratar med nedsättande människor att som människa har man inte rättighet att uttala sig hur som helst åt en medmänniska men alla människor har rättigheten att tilltalas med respekt!
 
Kass självkänsla gör att människor tror det går att öka sin höjd genom att ställa sig på andra. Den här typen av människor väljer ALLTID (utan undantag) ut den som de anser vara i underläge.
 
Kass självkänsla gör att människor tror det går att öka sin höjd genom att ställa sig på andra. Den här typen av människor väljer ALLTID (utan undantag) ut den som de anser vara i underläge.

Jag vet inte om jag tycker det är hela sanningen. Ofta är det de som "kan vara ett hot" (upplevt hot) som blir hackade på. De som är i underläge men potentiellt kan komma ikapp. De vill "trycka dit" dem och få dem att stanna på sin plats under dem, och inte komma ikapp/eventuellt gå om.
Som i exemplet i TS skulle den vuxna ryttaren kunna vara rädd för att ungdomen ska vara lika duktig som henne och då kanske HON riskerar att "vara sämst" = potentiellt obehag.
Så tycker jag iallafall det brukar vara. Det är sällan den som är "ångt efter" som blir nedtryckt och stampad på utan den som är alldeles strax bakom.
 
Varför gör man sådant? Vad gör ni när ni hör saker som detta (om er själva eller andra)?
Med största sannolikhet för att man inte är helt trygg i sig själv. Man vill hävda sig själv genom att trycka ner andra. Man kanske vill göra andra osäkra så man själv kan känna sig "säkrare än den". Man kanske inbillar sig att man själv verkar bättre om man får andra att känna sig sämre.
Som tur är har jag inga såna personer runt mig längre. Har bytt stall ganska nyligen och tränare för lite längre sedan, nu är både de jag tränar med och mina stallkompisar sådana som peppar alla och glädjs med varandra oavsett nivå. Allt från småtjejer som ridit en godkänd LE hoppning/Märke 2-klubbdressyr till de som tävlar SM liksom, och det är SÅ skönt att ha kommit ifrån allt sånt där!
När jag hamnat i såna situationer försöker jag avbryta/byta samtalsämne/säga nåt positivt om den personen som blir nedpratad beroende på situation. Men jag är ganska blyg så ibland har det blivit ingenting också (tyvärr).

Jag var lite chockad när jag hörde det, så säger man väl inte till andra? Speciellt inte till barn (personer under 18)? Vad får en människa att säga sådana saker till andra?
Nej, det gör man ju såklart inte om man fick någorlunda vettig fostran som barn och/eller tagit till sig något som helst av sunt förnuft och normalt hyfs. Troligen är dessa personers självkänsla så pass låg att de glömt hur man uppför sig.
Det spelar ingen roll om den vuxna hade tävlat 140 och ungdomen 80, tycker tränaren att hen kan tillföra något till dem båda och de båda är nöjda med tränaren så är det allt man behöver bry sig om.
 
Utan att veta mer är det svårt att veta om det trots det olämpliga i sättet att framföra saken faktiskt kan finnas en rimlig förklaring till kommentaren.

Hur mycket tid tar det från de övriga i gruppen att anpassa övningarna t ex genom att sänka hindren? Finns det någon nivå specad för träning för just den tränaren och finns det även andra träningsgrupper för andra nivåer som passar medryttaren? Finns det andra i grupperna som också behöver anpassningar, t ex ponny som behöver justerade avstånd?

Om det varit min medryttare hade jag nog dels kollat med de som brukar rida i samma grupp om de störs och dels bett personen i fråga att utveckla sitt resonemang för att få en bättre bild av bakgrunden och sedan funderat på om det är något som behöver ändras förvatt träningarna ska bli bättre för alla.
 
Utan att veta mer är det svårt att veta om det trots det olämpliga i sättet att framföra saken faktiskt kan finnas en rimlig förklaring till kommentaren.

Hur mycket tid tar det från de övriga i gruppen att anpassa övningarna t ex genom att sänka hindren? Finns det någon nivå specad för träning för just den tränaren och finns det även andra träningsgrupper för andra nivåer som passar medryttaren? Finns det andra i grupperna som också behöver anpassningar, t ex ponny som behöver justerade avstånd?

Om det varit min medryttare hade jag nog dels kollat med de som brukar rida i samma grupp om de störs och dels bett personen i fråga att utveckla sitt resonemang för att få en bättre bild av bakgrunden och sedan funderat på om det är något som behöver ändras förvatt träningarna ska bli bättre för alla.

om du läser min andra kommentar så ser du att de inte rider i samma grupp för tränaren.

Iofs sänks (de högsta) hindren i de sista övningarna för min medryttare, men hon är inte den enda som detta görs för (några får också tex enstaka hinder höjda eller ändrade på annat sätt. Ingen av de som tränar i samma grupp som henne har sagt något. Sänkning/höjning av hinder tar ca 1 min, pga gott om människor på marken som hjälper till, den tiden använder tränaren för att gå igenom vändan med personen innan. Det finns ingen 'dötid' under träningarna.

Nej, det finns ingen nivå spec'ad för tränaren, eller för grupperna (även om målet är att få dem så jämna som möjligt). Grupperna är inte heller fasta utan varierar från gång till gång (även antalet grupper skiljer från gång till gång). Oftast är det dock två grupper med indelning:1 tävlar 110 och uppåt och 2 tälvar inte 110 och neråt. Min medryttare rider i den senare av dessa två. Ponny förekommer endast i egen grupp.
 
Hade det hänt mig själv hade jag bara skakat på huvudet och gått därifrån.
Inget att bry sig om så länge tränaren inte anser att jag inte ska vara med.
Hade det varit min unga medryttare hade jag först och främst stöttat henne. Förmodligen också blåst personen som sa det.
Jag skulle vilja säga att den här personen är vad som här nere kallas för förtröden. I svenska blir det närmast avundsjuk. Din medryttare har troligen talang och har möjligheter som den här personen saknar.

Om det är möjligt så ignorera personen och var glad över din duktiga medryttare. Lägg krutet på att stötta henne.
 
Utan att veta mer är det svårt att veta om det trots det olämpliga i sättet att framföra saken faktiskt kan finnas en rimlig förklaring till kommentaren.

Hur mycket tid tar det från de övriga i gruppen att anpassa övningarna t ex genom att sänka hindren? Finns det någon nivå specad för träning för just den tränaren och finns det även andra träningsgrupper för andra nivåer som passar medryttaren? Finns det andra i grupperna som också behöver anpassningar, t ex ponny som behöver justerade avstånd?

Om det varit min medryttare hade jag nog dels kollat med de som brukar rida i samma grupp om de störs och dels bett personen i fråga att utveckla sitt resonemang för att få en bättre bild av bakgrunden och sedan funderat på om det är något som behöver ändras förvatt träningarna ska bli bättre för alla.
Sånt får man i så fall ta upp med tränaren
 
Utan att veta mer är det svårt att veta om det trots det olämpliga i sättet att framföra saken faktiskt kan finnas en rimlig förklaring till kommentaren.

Hur mycket tid tar det från de övriga i gruppen att anpassa övningarna t ex genom att sänka hindren? Finns det någon nivå specad för träning för just den tränaren och finns det även andra träningsgrupper för andra nivåer som passar medryttaren? Finns det andra i grupperna som också behöver anpassningar, t ex ponny som behöver justerade avstånd?

Om det varit min medryttare hade jag nog dels kollat med de som brukar rida i samma grupp om de störs och dels bett personen i fråga att utveckla sitt resonemang för att få en bättre bild av bakgrunden och sedan funderat på om det är något som behöver ändras förvatt träningarna ska bli bättre för alla.

Det är ju isåfall tränarens uppgift att säga till om nivån i gruppen är för spretig eller om nån riskerar att få för lite träningstid pga någon annan som hoppar högre eller lägre än övriga. Om tränaren inte sagt något skulle jag utgå från att hen tycker det fungerar bra.
För övrigt har jag aldrig reflekterat över att det skulle störa övriga i gruppen att man hoppar på lite olika höjd eller behöver olika anpassningar. Jag har tränat i samma grupp som helt gröna unghästar, de som tävlat betydligt högre än mig, ponnyer som behöver kortare avstånd, väldigt tittiga hästar som man behövt lyfta ut ifyllnad för osv och aldrig upplevt det som störigt. Alla är ju där för att lära sig och bli bättre, självklart helt ok då om någon behöver något som tar en eller ett par minuter "extra". En annan gång kan det vara jag som t.ex. behöver ta om en linje och då är det ju jag som "tar" några minuter extra.
 
Utan att veta mer är det svårt att veta om det trots det olämpliga i sättet att framföra saken faktiskt kan finnas en rimlig förklaring till kommentaren.

Hur mycket tid tar det från de övriga i gruppen att anpassa övningarna t ex genom att sänka hindren? Finns det någon nivå specad för träning för just den tränaren och finns det även andra träningsgrupper för andra nivåer som passar medryttaren? Finns det andra i grupperna som också behöver anpassningar, t ex ponny som behöver justerade avstånd?

Om det varit min medryttare hade jag nog dels kollat med de som brukar rida i samma grupp om de störs och dels bett personen i fråga att utveckla sitt resonemang för att få en bättre bild av bakgrunden och sedan funderat på om det är något som behöver ändras förvatt träningarna ska bli bättre för alla.
Den som stör sig borde ta upp det med tränaren om den upplever problem och inte med en minderårig, är ju tränaren som avgör iallafall.

Nä skulle se den människan som liten och svag som ger sig på att försöka trycka ner andra för att växa själv.
 
Prata med tränaren och fråga om han/hon tycker att din medryttare är i vägen/i fel grupp etc. Om så inte är fallet kan du ju fråga den där människan vad han/hon menar... Och oavsett, så var det ju ett jäkligt dumt sätt att säga det på.
 
Jag tränar i en hoppgrupp med två tjejer som är mycket bättre än mig, men tränaren gör ett bra jobb med att sätta ihop träning som passar alla tre, på slutet hoppar de lite högre än mig så alla får det de behöver liksom.
Låter riktigt taskigt det TS berättar :(
 
Hade först tänkt skriva i saker jag stör mig på tråden men tänkte sedan att ämnet går att utveckla.

Min medryttare är yngst på anläggningen. En jätteduktig tjej som utvecklats enormt sen hon började rida min häst, men yngst och därför minst erfaren. Häromdagen hade en av de andra (vuxna) ryttarna sagt till henne att inte träna för en av de tränare som kommer till vår anläggning eftersom hon inte duktig nog att platsa där*.

Varför gör man sådant? Vad gör ni när ni hör saker som detta (om er själva eller andra)?

Jag var lite chockad när jag hörde det, så säger man väl inte till andra? Speciellt inte till barn (personer under 18)? Vad får en människa att säga sådana saker till andra?

(*medryttaren hoppar 10cm lägre än personen som sa detta).
Riktigt kasst att säga så. Jag tycker du ska försöka peppa medryttaren (ev. ta upp det med personen som sa det, hen hade garanterat hamnat på min shit list).
Säger inte tränaren något så hade jag förutsatt att medryttaren platsar bra i gruppen.
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 782
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 603
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 343
Senast: Mabuse
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 183
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp