Läkarundersökning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Snuffsan

Trådstartare
Igår var Mini kallad till läkarundersökning. Inget konstigt med det. Trodde jag.

Jag trodde att läkarundersökning innebär mäta, väga, kolla syn och hörsel och sånt. Men hej så fel jag hade. Det var samtal med läkare och sköterska.

Lite bakgrund: Mini är nu 13, går i sjuan. Vt i femman var vidrig för henne. De andra tjejerna i klassen frös ut henne och hon mådde inte bra. Jag pratade med klassföreståndaren, skolledning osv, men ingen gjoprde något. Hösten i sexan var också skit, jag fortsatte försöka diskutera med klassförestånderan, men samma kassa resultat. I november, för ett år sedan, var mitt tålamod slut och jag röt till rejält. På ett föräldramöte diskuterades skitsaker som pepparkakor till jul och annat och jag smällde av rejält. Talade om för alla föräldrar hur det egentligen var i klassen och hur deras små gullungar uppförde sig. Det kom som en chock för de flesta föräldrarna, och faktiskt var det många som fick rejält med skäll av sina föräldrar den veckan. Klassföreståndaren vaknade till och klassklimatet ändrades radikalt. Sen dess är det tillbaka till den trevliga klass det var förr.

Igår kom mini hem och berättade om den sk läkarundersökningen. Det var skolsköterskan och läkaren bakom ett skrivbord och Mini på den andra sidan. de ställde en massa frågor om hennes stora frånvaro mm. Hennes enorma frånvaro är 1 veckas förkylning och 1 veckas kräksjuka i höst. Inte speciellt mycket tycker jag.

Rent förhör var det.
-Vet din mamma att du är hemma från skolan? Ja, mamma ringer ju skolan när jag är sjuk.
-Varför var du mobbad? Jag är väl annorlunda. Inte intresserad av smink och sånt också rider jag mycket. -Ja, det är inte lätt när det sitter någon i klassen och luktar häst. -Jag luktar väl inte häst.... -Har du ridkläderna i skolan? -Eeh? Nä, knappast va? -Men det kvitter, man luktar häst ändå, det tycker nog de andra.

Hallå!!! Ska Mini skuldbeläggas för en mobbing som var för 1 år sedan? Skyll dig själv liksom?:mad:

-Hur hinner du med skolan när du rider mycket? -Det är inga problem, om jag inte sköter skolan får jag dra ner på ridningen och det vill jag ju inte. -När gör du läxorna? Hur och var sitter du när du gör dem? Får du hjälp hemma? -Nä, jag vet inte, jag gör ju inga läxor...

Då blev skolsyster väldigt upprörd och höll ett litet tal om att man faktiskt måste sköta skolan innan man kan "leka med hästar" som hon uttryckte det. Saken är att Mini aldrig har några läxor eftersom hon är så långt fram i alla ämnen. Dettta borde kanske skolsköterska veta innan? Kolla med klassföreståndaren innan hon gnäller på Mini?

Jag är skitarg, och har nu på morgonen ringt sköterskan som tycker att jag är fånig och inte ville prata med mig. "Så menade jag faktiskt inte" sa hon. nä, men Mini uppfattade det så, så då har du ju uttryckt dig klumpigt sa jag. Nej, det var minsann inte hennes fel. -Många barn kommer till skolan i ridkläder. Så att andra barn kommer till skolan i ridkläder (tror jag dessutom inte på) gör alltså att hon ska ifrågasätta Minis läxläsning?

Jag är så arg!:mad:
 
Sv: Läkarundersökning?

:eek: :eek: :eek:
Herrejävlar, stackars Mini! Det där låter som samtalet jag kallades på i mitten av åttiotalet, när jag var något yngre än Mini och i samma situation. Jag trodde det hade hänt lite mer inom skolpersonalens kunskaper om hur man hanterar mobbning på den tiden...
 
Sv: Läkarundersökning?

Helt otroligt! :eek: Dels skuldbeläggningen, dels ifrågasättandet av hästintresset. Någon som tränar exempelvis fotboll hade ALDRIG fått höra samma sak.
 
Sv: Läkarundersökning?

:mad: :eek:

men vad är det för fel på vuxna????

Jag bågnar? Och ev frånvaro ska tas med föräldrar om det är för mycket inte med barnet ifråga.

Javan
 
Sv: Läkarundersökning?

Var med om liknande när jag var i den åldern, skolsköterska och en lärare på en sida och lilla jag på andra sidan. Det var direkta angrepp och jag hade ingen möjlighet att ha fått ta med mig en förälder. Men jag reagerade ganska häftigt tillslut när de vägrade lyssna på vad jag sa och bara drog sina egna slutstser. Jag röt i ganska ordentligt :devil: hjälpte väl inte så mycket just då, jag gick helt enkelt när jag fått nog! Men efteråt märktes det att de hade förstått att de inte kunde köra över mig hur som helst, som de tyvärr lyckas med andra elever.

Jag tycker att du ska gå dit och konfrontera de båda två, "face to face", en i taget.
:mad: :mad: :mad:
 
Sv: Läkarundersökning?

Jag hade varit vansinnig och gått upp till rektorn och ifrågasatt va i hela friden hans personal sysslar med?!

För det andra så har väl inte skolsystern med läxor och sådant att göra?
 
Sv: Läkarundersökning?

Men Hallå!!!!
Vad är det för pucko????
Kommer många barn till skolan i ridkläder??? Tror aldrig jag har sett någon, inte ens när jag gick på lantbruksskola kom folk in i klassrummet med stallkläder på sig...
Vad har de för utbildning egentligen???

Jag skulle vara rent rosenrasande om jag var du!

Här berättades det i veckan om en tjej som varit till skolläkaren och fått höra att hon var överviktig... Tjejen som var "normalhullad" hade brutit íhop helt såklart och såg sig numera som tjock.

Ge dem en utskällning efter noter, anmäl tom anser jag. HON mobbade ju mini!!!!
 
Sv: Läkarundersökning?

Att ha ett sådant samtal med ett barn utan sin förälder är under all kritik!!

Lever de i stenåldern på Minis skola?

Du gör helt rätt att riva upp himmel och jord, och kräva att på sådana samtal ska du som förälder var med.
Att få in ett barn i försvarposition och att vuxna "trygga" personer ifrågasätter på det viset gör mig mer än upprörd.

Märkligt och jag undrar faktiskt vad deras tanke var från början.
Jag tycker du ska fråga på ett sansat sätt vad de hade tänkt att uppnå med att prata med henne på det viset!!!!
 
Sv: Läkarundersökning?

Hola,
Om jag vore i dina kläder skulle jag gå till rektor och "föra ett jäla liv". Kräva en ursäkt från skolsyster. Inte till mig själv men att den framförs till min dotter.
Behöver inte vara ett regelrätt "förlåt" men skolsyster skulle helt klart få reda ut soppan hon ställt till genom att faktiskt förklara vad och hur hon nu påstår att hon menade egentligen.
Och tala om att hon inte menade det så som Mini faktiskt har tagit det. (Vilket säkert är precis helt rätt uppfattat av Mini)

Trist för skolsköterskan att Mini har en mamma som ställer upp på henne, och att mamma och Mini har sådan bra kontakt.

Blir det inte uppklarat så skulle jag anmäla skolan och personalen.

mvh Eva
 
Sv: Läkarundersökning?

Jisses - är de inte kloka ?

Jag förstår att du är ARG ! På alla sätt.
 
Sv: Läkarundersökning?

Men herre gud!! :confused:

Hur i hela värden tänkte hon snacka om att alienera barn.
Jag hade blivit totalt skogstokig om det varit min dotter.

Ge Mini en kram och skolsyrran en spark i baken.

Jag var själv mobbad av samma anledningar så jag känner verkligen med henne.
 
Sv: Läkarundersökning?

Jag bågnar? Och ev frånvaro ska tas med föräldrar om det är för mycket inte med barnet ifråga.

Precis! Och jag var på utvecklingssamtal med hennes klassföreståndare för några veckor sedan och hon tycker inte att Mini har stor frånvaro. Och är det det tycker ni? Två veckors sjukdom på en termin. "Det finns barn med svåra sjukdomar som vi har kontakt med hela tiden" sa sköterskan som nån sorts försvar. Men en veckas förkylning och en veckas kräkniongar hör väl knappast dit??? :eek:

Jag förstår om det är en timmes frånvaro här och där, men när man är hemma en vecka så är det väl ganska uppenbart att det inte är skolk? Speciellt när mamman ringt skolan första sjukdagen?

Jag tycker också, som någon skrev, att man tar sånt här med föräldern. Mini fick alltså en lapp där det står: ..... kallas till läkarundersökning den .... kl...... hon skolsköterskan. Det är bra om en förälder kan närvara. Namn, datum och klockslag ifyllt för hand. Jag trodde som sagt att det var en läkarundersökning och sa till Mini att ta på trosor med bra resår :angel: på morgonen.

När jag pratade med sköterskan idag så sa hon att mätning, vägning osv heter inte läkarundersökning utan hälsoundersökning. *suck* Visste ni det?
Att jag föreslog att hon kanske borde prata med minis klassföreståndare innan hon hoppar på Mini om läxor fnös hon bara åt och konstaterade att hon minsann inte ville prata mer med mig.:mad:

Usch vad jag är arg, och det känns ju bra att ni tycker ungefär som jag, då är jag inte inte och reser.:crazy:
 
Sv: Läkarundersökning?

Ja, jag tänkte ringa hennes klassföreståndare i em. Jag ska ändå ringa henne och be om ledighet för Mini på onsdag pga träning. Enligt hennes klassföreståndare får hon nämnligen ledigt då hon behöver eftersom hon är så duktig i skolan.
 
Sv: Läkarundersökning?

Menar människan att det är en LÄKARundersökning som hon gjorde genom att fråga ut mini ? Vart var läkaren ?
 
Sv: Läkarundersökning?

Läkaren och skolsköterskan hjälptes åt att fråga ut Mini. De två satt på en sida om ett skrivbord med en massa papper som de bläddrade i och antecknade och Mini satt på andra sidan skrivbordet. Snacka om fel från början liksom....
 
Sv: Läkarundersökning?

Jag hade blivit topp tunnor rasande.:devil: Vad hade dom för rätt/anledning att ifrågasätta henne på det viset????????
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 825
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 769
R
Övr. Barn Våren 2010 separerade jag och mitt ex efter tio år ihop. Vår son var då 5 år. Jag har väl alltid varit den som skött "allt" gällande...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 451
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 279
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp