Läggdags..

Sv: Läggdags..

Vill även slå ett slag för mörkläggningsgardin. Det hjälper otroligt mycket att kunna få rummet helt mörkt, när man ska lägga barnen. Vintertid är det ju inget problem, men sommartid brukar ju ungarna kommentera att "men det är ju dag än!". Och mörkläggningsgardinen ska dessutom monteras så att när man drar ner den, så ska den vara väldigt tätt uppefter väggen. ;) :angel:
Ovärderlig hjälp vid nattandet av barn. :D
 
Sv: Läggdags..

Mår hon bättre av att ha fasta sovrutiner, eller just av att lägga sig tidigare?

Det är nog lite av båda.
Hon har aldrig varit en som har vaknat i ottan utan hon vaknar (om hon får självvakna) mellan 7-9 antingen hon somnar 20.00 el. 23.00.

Fast, det är nog mest rutinerna som har gjort henne gott, veta att nu är det dax för ....!

Hon verkar ha blivit tryggare, är inte lika kinkig/känslig.

tillägg: tidigarelagd läggtid kan ju ha gjort att nu får hon sova de timmar hon behöver och därför är mer utvilad = inte lika kinkig/lättretad

Vet ju själv hur lättirriterad jag är om jag är trött, hungrig el. vad det nu är som fattas mig för stunden.
 
Senast ändrad:
Sv: Läggdags..

Även om mina barn lägger sig vid 22 ibland så sover de ändå inte längre till mellan 7 och 9 på morgonen. Lägger de sig kl 19:30 får de leka lite på sina rum och sedna lägga sig och även om de slocknar halv 8 så vakandr de inte förrän mellan 7 och 9 på morgonen. Undantag FINNS även här, men överlag är det så här det ser ut.

Jag är ensam och VILL ha egentid där jag inte tjatas sönder, där jag kan göra PRECIS vad jag vill, sitta viddatorn i timmar elelr se på skräckis eller städa eller..... jag är itne lika beroende av att SOVA bort min egentid.

Det här med egentids vara elelr inte vara... det tror jag är individuellt och tills viss del beror det nog på hur man komemr ifrån barnen på jobb och så.
 
Sv: Läggdags..

Här är det läggdags för sonen, snart 1 år gammal, vid 19-19.30. Han är trött då, vi är trötta och det är jätteskönt att få en egen stund innan vi ska lägga oss. Att han i perioder vaknar kl 6 är inget jag bryr mig om, han sover ändå från 19 till 06, ofta vaknar han senare och då är jag riktigt tacksam.
 
Sv: Läggdags..

När sonen var yngre gjorde vi alltid så, eller på helgen fick han, och får vara uppe lite längre.
Vardagar går dottern och lägger sig 19 (1½ år) och sonen 20 (5 år).
Då hinner man med lite själv innan man ska plumsa i säng (vilket jag borde gjort för längesedan!!!!!), tyvärr är ju aldrig gubben hemma samtidigt som mig på vardagarna så såmycket vuxentid blir det inte då.
På helgerna är det lite beroende på.
Dottern brukar lägga sig runt 20-21 och sonen runt 22 beroende på vad vi gör, är vi borta kan ju klockan lätt bli 23 också.

Vi ser till att få vuxentid, men vi vill samtidigt leva MED barnen vilket gör att vi flyter med lite, så vi stressar inte i säng pigga barn bara för att vi ska få vara "ifred".

Men visst är det jätteskönt när de väl sover och man kan kosa ner sig i soffan och BARA se på film utan att behöva svara på 234324181584 miljoner frågor samtidigt!!! :D

På vardagarna går de upp före 6, och på helgerna vakar de nångång mellan 6-8 beroende på vad vi gjort, ibland har de chockerat och sovit ända till 9 också, då är mamma och pappa LYCKLIGA ;)!
 
Sv: Läggdags..

Mina döttrar var alltid trötta vid 19 upp till ungeför 6 års ålder. Min son var/är inte trött alls på kvällarna.

Mina barn har sin egen rytm. Jag är inte störd av att ha haft sonen vaken mycket - tvärt om.
 
Sv: Läggdags..

Vi vill också ha egentid på kvällen så senast 19:00 ligger M i sin säng. Han brukar då sova till 6 på morgonen. Kan tillägga att han är 8 1/2 månad.
 
Sv: Läggdags..

Hos oss (har snart tvååring) är det läggdags vid halv åtta. Då går pappa ner med henne till hennes säng. Vid åtta brukar han komma upp igen. Då brukar hon sova till strax före sju.

Sen sover hon ett par timmar på dan, oftast mellan 13-15.

Vi är dock inte stenhårda med läggtiden, utan är det ngt speciellt som händer så får hon vara uppe så länge hon orkar. Men jag tror inte hon nånsin sover längre än till halv åtta iaf.

För mig är det definitivt viktigast att hon inte vaknar för tidigt, då är jag jättegrinig och trött och inte alls rolig att umgås med. Jag ser hellre att hon är uppe på kvällen, vi hinner ha vuxentid ändå.
 
Sv: Läggdags..

Jag har en 16-månaderkille och en tvåmånaderkille hemma. Vi äter vid 18-tiden på kvällen, och sedan är det dusch av båda barnen, och sedan lite kvällspyssel/mys/sagoläsning i deras rum. Börjar med läggningen vid 19-19.30, och det brukar ta en halvtimmer ca innan han sover. Tiden varierar lite, beroende på om han sovit något på eftermiddagen, då brukar han vara uppe lite längre.

Som så många andras barn sover han inte ett dugg längre även om han lägger sig senare. Dock kanske han tar en lur under förmiddagen eftersom han halkar efter lite i sömn.

Sonen vaknar mellan halv sju och halv åtta på morgonen. På helgerna kan han faktiskt sova till åttatiden om inget stör honom, normalt sett vaknar han till sambons väckarklocka.

Egentid hinner jag med på kvällen i den mån vår yngsta son vill ligga själv. Normalt sett får jag bära/vagga honom till tiotiden, men just nu är klockan strax efter åtta och han ligger själv. Så nu har jag egentid. Annars blir det ju inte förrän efter tio, och då somnar jag vi tv:n. Men det är ju speciellt med så små barn, blir nog snart bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Läggdags..

min 2 månaders somnar oftast vid 20-tiden, vaknar sedan ca 3 och 5:love:

det spelar ingen roll om han somnar kl 24 han vaknar ändå 3 och 5, eller hur mkt han är vaken på dagen, han sover nästan mer ju mer han sover.

han väljer att sova som bäst mellan 9-13 och 20-03, det funkar bra för mej nu när jag är hemma....

jag är så glad att hans magknip försvunnit (vågar man skriva så.?skrock, skrock)så att han är glad den vakna tiden, och inte skriker som en liten ledsen gris:cry: det var det jobbigaste inte när han var vaken. men det blir nog behov av mrer rutiner när båda jobbar
 
Sv: Läggdags..

Fram tills ca 6 mån ålder valde Sebastian själv att vara vaken väldigt sent, till midnatt ungefär. Sen sov han till lunchtid dagen efter.. Han har alltid själv fått välja sina rutiner, för då verkar han vara nöjdast.

Nu, sen ca ett halvår tillbaka så går han och lägger sig mellan kl 20-21. Sover till 7-9 på morgonen, det är alltid lite olika. Dom senaste dagarna har han sovit till kl 10, då har jag vaknat väldigt utvilad och glad.

I november börjar han på dagis, och vi har visserligen inte bestämt tider än, men hans rutiner borde passa in ganska bra där också. Han brukar vilja sova i ca 1 timme vid lunchtid,och någon gång ibland sover han även 1 timme på eftermiddagen (men då kommer han att vara hämtad redan förstås).

Så, jag är fri från barn större delen av kvällarna, vilket jag ser som väldigt skönt. Det är ganska tufft vissa dagar, att vara själv med honom i princip jämt. Då behöver jag slänga mig på soffan och bara ta det lugnt, ta en lång varm dusch eller göra något annat som får mig att slappna av.

Hans nattningsrutin är enkel. Vi klär på pyjamas, sen dricker han välling i soffan, sen bär jag in honom och lägger honom i sängen. Drar på honom filten/täcket, ser till att nappen är i och säger natti natti. 9 av 10 gånger slocknar han inom 1-2 minuter.
 
Sv: Läggdags..

KL

Mina tjejer (8, 10, 11 år) behöver lägga sig 19.30 - 20.30 för att orka med skolan. Då väcks de 7.00 och är alldeles slut. På helgerna blir det lite längre och de lägger sig framåt 22, förutom den största. 11-åringen kryper gärna i bingen redan vid 20.30 annars somnar hon i soffan.
På morron sover de gärna till 8-9 :D

Håller med de som är rädda om egentid.. Det är guld värt!
 
Sv: Läggdags..

Undrar lite allmänt när era bebisar och småbarn läggs på kvällen?
har många kompisar och bekanta som lägger sina barn typ vid 10 tiden på kvällen (framförallt på semestern och helger) bara för att få sova på morgonen.
Jag och min sambo har nog en annan syn på den saken. Våra barn, 6 mån resp. 3 år läggs ALLTID (om vi inte är borta hos någon) vid 19.
Då vaknar lillkillen vid 5-tiden, ammar lite, sover till 7. Tjejen vaknar vid 7-7.30. Ligger i sängen och drar oss till 8.

Dethär gör att vi får egen tid på kvällen, VARJE kväll, och det är superskönt....jag går ut till stallet och tar en rid/körtur och sambon meckar med nån gräsklippare eller gör nåt annat utejobb..."barnvakten/lyssnaren" har vi med oss ut så vi kan springa in om nån skulle vakna eller så...
På vintern blir det nog lite mer "slappa med en film"..

Undrar hur det ser ut hos er? Får ni vuxentid på kvällen eller har ni barna uppe med er?
Vi gjorde precis samma. Även om vi la våra sent så vaknar dom tidigt.
 
Vill helst vara tillsammans!

Undrar hur det ser ut hos er? Får ni vuxentid på kvällen eller har ni barna uppe med er?

Jag fattar inte riktigt vad "vuxentid" betyder. Jag tror jag får min sådan tid på jobbet.

"Hobbytid" har jag efter överenskommelse med pappan. Då sticker jag iväg och gör något själv, eller följer son+pappa med, fast pappan har fullt ansvar (så jag kan ägna mig åt min grej samtidigt som jag kan njuta av deras sällskap).

Vi lämnar aldrig vår son själv efter han har somnat, så för vår del är det smidigare om han inte lägger sig alltför tidigt. Han somnar i en säng i vardagsrummet, så efter det sitter minst en av oss vid datorn, tv:n eller fixar i köket precis intill.

Den som går och lägger sig först, bär samtidigt upp sonen.

Tiden då han somnar har varierat mycket. Just nu somnar han oftast strax före åtta, vilket är lite tidigare än innan han började på förskolan.
 
Sv: Läggdags..

Jag tror det ser annorlunda ut när man (som jag) har lite större barn som är på dagis/fritids.

Då VILL man ju hinna ha barntid med dem efter hämtningen och inte bara mat-bolibompa-sova :eek:

Och jag tycker det är samma sak även med små barn. "Man" vill njuta av dem så mycket man kan, för de växer och förändras så himla fort, så om man inte passar på - då kanske man missar en massa.
 
Sv: Läggdags..

Vi gör exakt som ni:). Eftersom vi har två kullar är det guld att ha tid med tonåringarna när de små gått och lagt sig. Sen får vi ta att de vaknar tidigt jämt, men jag är SÅ tacksam över att slippa väcka när det är dagisdags.
Dessutom kan det vara fint att ta en kopp kaffe på altanen kl 5 på morgonen...;)
skämt åsido är det värt det även om jag ibland är urtrött. Men det beror ju på att jag varit uppe och slarvat sent:crazy:
 
Sv: Läggdags..

min 5åring har 19.00 som läggdax tid, men det är bara för att vi går upp kvart över 5 på vardagar.
På helgerna brukar familjen vara vaken senast 7.30 och äta frukost, sen är det ut i stallet som gäller!
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 222
Senast: Blyger
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 549
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 378
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp