Läggdags..

M

mamsi

Undrar lite allmänt när era bebisar och småbarn läggs på kvällen?
har många kompisar och bekanta som lägger sina barn typ vid 10 tiden på kvällen (framförallt på semestern och helger) bara för att få sova på morgonen.
Jag och min sambo har nog en annan syn på den saken. Våra barn, 6 mån resp. 3 år läggs ALLTID (om vi inte är borta hos någon) vid 19.
Då vaknar lillkillen vid 5-tiden, ammar lite, sover till 7. Tjejen vaknar vid 7-7.30. Ligger i sängen och drar oss till 8.

Dethär gör att vi får egen tid på kvällen, VARJE kväll, och det är superskönt....jag går ut till stallet och tar en rid/körtur och sambon meckar med nån gräsklippare eller gör nåt annat utejobb..."barnvakten/lyssnaren" har vi med oss ut så vi kan springa in om nån skulle vakna eller så...
På vintern blir det nog lite mer "slappa med en film"..

Undrar hur det ser ut hos er? Får ni vuxentid på kvällen eller har ni barna uppe med er?
 
Sv: Läggdags..

Jag resonerar som du! Mina barn , 5,5 år, 4 år, och 8 månader läggs mellan 19:30 och 20 varje kväll ( om jag inte är och jobbar för då blir det oftast senare men normalt rör det sig ju bara om en liten stund senare och bara två kvällar i veckan.

Egentiden på kvällen är det som gör att jag orkar! Att sova bort egentiden är ju bara dumt.....
 
Sv: Läggdags..

barn har olika stort sömnbehov - en del går helt enkelt inte att lägga vid den tiden, barn under året kan dessutom vara svåra att styra hur mycket de sover dagtid...hos oss vill dagis att alla barn sover middag och vår 2,5åring behöver antagligen det för att orka men samtidigt kan hon lätt vara uppe till 22 när hon har gjort det - förhoppningsvis blir det bättre när hon lämnar småbarnsavdelningen...
 
Sv: Läggdags..

Min son 4 1/2, har 19 som sovtid.
Men under sommaren när vi har varit och rest omkring och man är ute senare på kvällen när det är ljust osv så har den rubbats ganska rejält.

Nu när dagis och jobb börjat igen har vi börjat att gå tillbaka till den "rätta" tiden, än så länge får han vara uppe till 20, men vi håller på att minska så att vi är tillbaka på 19 snart igen.

Vi vill ha lite "vuxentid" på kvällen :d
 
Sv: Läggdags..

Fram till början av denna sommaren har vi inte haft några rutiner på NÄR Moa ska vara i säng.
Det har oftast blivit mellan 21-23 :crazy:

Såhär blev det tyvärr pga att jag har haft svårt att få ordning på mina egna rutiner när det gäller mitt jobb, jobbat varannan dag morgon/fm, varannan dag eftermiddag/kväll.
Men nu i sommar(lov) så tog jag verkligen mig själv(& sambon) i kragen och satte som regel att senast 21.00 skulle Moa vara i sängen.
Och nu när "dagis" har börjat igen så har vi satt 20.00 som sova-sängen-tid.

Dottern accepterade detta utan några speciella gnällprocedurer & jag riktigt avskyr att jag inte tog tag i saken tidigare för jag kan tydligt se att hon mår mycket bättre av att ha det så här.

Men får väl se det positiva i saken, jag kan alltid bättre mig!
 
Sv: Läggdags..

Varför är det BÄTTRE att lägga barn tidigt och gå upp tidigt :confused:

Våra lägger sig inte förrän 21 och somnar inte förrän 22 ibland. Då självvaknar de 8.30.

Nu när 6-åringen börjar "skolan" kl 8.00 väcker jag honom 7.40. Då somnar han lättare vid 21.

Men jag ser ingen poäng med att vända barnens dygnsrytm i onödan så de alltid vaknar i ottan vardag som helg.

Varför då liksom?

När jag försökte vända om ettans sovvanor och lägga vid 19.30 så vaknar han ju FEM :eek:

Nä, jag tycker man ska använda de sovtimmar barn har i kroppen så de vaknar i takt med resten av familjen.
 
Sv: Läggdags..

Just bebisar går ju inte att få direkta rutiner med då de ändrar sina rutiner själv nästan hela tiden.

Vi gör så att vi anpassar oss efter Vincent, när han sover på dagarna gör jag det oxå, på eftermiddagarna är han mer vaken & på kvällen har hans pappa honom så jag kan sköta hästandet.På natten sover han nästan hela tiden , kanske vaknar 1-2 ggr så man får göra mat & byta blöja, så han har ju egentligen jättebra rutiner just nu.
Däremot är det inte säkert att vi lägger honom en viss tid, han kan vara vaken till 02 på natten (bebisar sover ju när de själva vill, vill de inte är det omöjligt)& sedan sova med ngt avbrott & fortsätta sova mesta delen av förmiddagen.
 
Sv: Läggdags..

Jag menar inte att det är bättre att lägga tidigt...undrar bara om man inte blir trött av att inte ha egentid med sin sambo/man utan alltid har barnen omkring sig?
Jag blir trött av det och ser timmarna på kvällen som en avkoppling.:bow:

Många av mina bekanta klagar på att de inte hinner med en massa saker för att barnen alltid "är i vägen", men så låter de barnen sova middag vi 3-4 tiden...klart de inte vill sova tidigt.

Min dotter fick sluta sova middag på dagis, eftersom hon inte kunde somna förrän 22-tiden på kvällen, nu har hon läsvila med de stora barnen istället och det funkar jättebra.
Ibland är hon trött efter dagis, då läser vi ett par böcker och gosar i soffan en stund, sen e hon på G igen.:banana:


Min son på 6mån sover middag 10-12, sedan är han jättetrött vid 18 då vi byter pyjamas och lägger, då sover han vid 18.30.
Om vi är borta och gör saker kan han sova andra tider, men jag ser till att det inte blir totalt mer än ca 3 timmar och att han inte sover alltför sent på eftermiddagen.
Det har funkat på båda mina barn sen de var ca 3-4 månader.


Förstår att alla barn inte går att "styra"..alla e ju olika och man har olika arbetstider osv...var bara lite nyfiken på hur andra gör.
 
Sv: Läggdags..

När jag försökte vända om ettans sovvanor och lägga vid 19.30 så vaknar han ju FEM :eek:

Skulle inte heller lägga tidigt om de vaknade kl 5!!:eek:
Nån måtta får det ju vara! Mina vaknar ju ca 7 och det är rätt ok, framförallt eftersom vi kan dra oss till 8 utan att de blir hungriga eller så...
Sen turas vi ibland om på helgerna med att ta sovmorgon om nån av oss behöver det!
 
Sv: Läggdags..

När Viktor var sex månader började vi lägga honom klockan 20 och det är otroligt skönt att ha de sista tre timmarna innan maken går och lägger sig till att se på film, äta godis, mysa och prata. Vikke har också alltid varit jättelätt att få in i rutiner, de har inte förändrats nästan någonting det senaste halvåret. Nu är han 14 månader och sover 20-8 vilket är alldeles perfekt. Vi läser en bok för honom, säger "Sov gott", stoppar om honom och går ut ut rummet. Han somnar inom en minut.
 
Sv: Läggdags..

Våra barn sover INTE längre bara för att de går och lägger sig senare!

Än så länge har vi nattat vid 20.00 och sedan stiger de upp 7.30-8.00. De är 17 månader.

/Timsetim
 
Sv: Läggdags..

Jag menar inte att det är bättre att lägga tidigt...undrar bara om man inte blir trött av att inte ha egentid med sin sambo/man utan alltid har barnen omkring sig?

Man blir ännu tröttare av att aldrig få sova på morgonen :angel:

Mina ungar har (särskilt den äldsta men de väcker ju varann) ett begränsat sömnbehov, det går inte att krama ur mer sömn liksom :crazy:

När ettan är hos sin pappa brukar lillebror sova ikapp - på morgonen :love:
 
Sv: Läggdags..

Undrar hur det ser ut hos er? Får ni vuxentid på kvällen eller har ni barna uppe med er?

Jag tror det ser annorlunda ut när man (som jag) har lite större barn som är på dagis/fritids.

Då VILL man ju hinna ha barntid med dem efter hämtningen och inte bara mat-bolibompa-sova :eek:

Det är ju liksom den tid man har med dem på vardagarna.
 
Sv: Läggdags..

Våran kille (snart 4 år) lägger sig oftast mellan 19-20 på kvällen. Han väcks vid 7 om det är dagis och sover oftast till 8-8.30 annars. På semestern blev det lite andra tider då man hittade på andra saker osv...
Vi tycker det är skönt med lite "vuxentid" plus att han behöver ganska mkt sömn!
 
Sv: Läggdags..

Men det där verkar väl nästan bara handla om hur de vuxna vill ha det? (Och jag är som du.)

Jag föredrar att barnen får vara med på kvällen då jag är pigg, och så slipper jag väckas av dem i ottan när jag är morgonsur och knappt kan behärska mitt humör, vilket är orättvist mot barnen.

Särskilt när barnen går på dagis är det ju jättebra om de sover middag ordentligt där, så man kan ha det trevligt hemma under kvällen. Tycker jag.

När jag är hemma hos andra som har små barn föredrar jag klart att barnen är med i umgänget framför att sitta ensam i 100 år medan föräldern/-arna lägger ovilliga små vildbasar som hellre vill vara uppe.
 
Sv: Läggdags..

Mina barn får kvällste vid ca 19-19.30 (ibland tidigare=ännu bättre) och sen är det toabesök, tandborstning, saga och godnatt.

Jag stiger upp kl 5 (förutom om jag vaknar före klockan, idag vaknade jag 4.30) och går ut till stallet. Kl 6 gör jag morgongymnastik och ca kl 6.30-7 vaknar 8-åringen och 6-åringen. 3-åringen sover till 7.30 oftast.

Jag somnar oftast med barnen. Vardagar är min absoluta deadline kl 22. På helger kan jag, vid behov, vara uppe senare. Men jag vill ha åtminstone 6 h sömn, helst 8 h. Helger kan jag gå upp kl 5.30 eller 6 om jag har varit vaken länge kvällen innan.

Även om vi har gott om tid på morgnarna i min familj (t ex 8-åringen vaknar 6.30 och cyklar iväg till skolan först kl 8), så ska det INTE tittas på film eller pillas på dator på morgonen! Den tiden ska vi sitta i lugn och ro och käka frukost och har de tid över, får de leka med varandra eller på sitt rum (alla tre har eget rum). Morgonen är mjukstarten för dagen och på kvällen försöker vi komma i tid i säng, så att vi hinner med lång saga. Ofta får vi sluta läsa för att jag somnar mitt i meningarna. :D :rofl: Så då släcker vi och somnar. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Läggdags..

Våra barn sover INTE längre bara för att de går och lägger sig senare!
Jag kan lägga mina barn hur sent som helst, och 6-åringen vaknar ändå tidigt. Om jag lägger henne tidigt, så sover hon mer, och är mer balanserad (vilket är en gåva från gud... :angel: ). :D

6-åringen har hela sitt liv klarat sig på mindre sömn än de andra. Och hon har velat lägga sig tidigt och gå upp tidigt. När hon lärde sig gå knatade hon iväg till sovrummet när hon blev trött och la sig själv om vi inte kom i säng i tid. :D

3-åringen har alltid haft ett enormt stort sömnbehov. Det vanliga är att han sover 12-14 h/natt. Blir det kortare är han väldigt, väldigt ledsen hela dagen. Oberoende om han sover på dagis eller inte. 8-åringen behöver 10 h sömn för att fungera. Blir det mindre är han en plåga.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 222
Senast: Blyger
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 549
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 378
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp