Lädervård

Sv: Lädervård

Jag kör med Stübben Glycerintvål och Hamanol, som Sorbe :) Det bästa jag använt. Dock sugen på att köpa Amerigo och prova...
 
Sv: Lädervård

KL

HJÄLP!!
Har brutalt skitigt läder (träns) som jag inte får rent :crazy: Kan ju erkänna att jag har slarvat med lädervården rätt rejält..
Jag har skrubbat med lädertvål (den i blå plastburk) flera gånger, men det känns fortfarande inte rent. Tyglarna till ena tränset är klibbiga och känns bara väldigt äckliga.. Har svårt att tänka mig att de skulle vara mättade på fett/smörjmedel, med tanke på hur ofta jag använder sånt :angel:

Har provat lägga det ena tränset i blöt och verkligen diska det, vet inte än om det blev bra eller ej. Blött blev det, och diskvattnet blev svart och fick bytas tre-fyra gånger..
Hjälp hjälp, vad ska jag göra?

I framtiden ska jag försöka jobba mer förebyggande och putsa oftare och mer noggrant..
 
Senast ändrad:
Sv: Lädervård

Nu har jag äntligen fått köpt det du rekomenderade! :laugh:

Att man skall tvätta med tvålen först fattar jag, men hur gör jag sen med fettet?
Kan jag bara smörja på med en gång eller skall det torka först?
Hur mycket måste jag putsa, räcker det med att gnida in fettet som vanligt med svamp?


Tack! :laugh:
 
Sv: Lädervård

Tvätta med tvålen, torka bort skummet. Sen kan du använda en svamp och smörja på Hamanolen direkt efter. Jag brukar använda fingrarna. Blir kladdigt, men känns bättre eftersom det är lite tjockare konsistens. :)
Brukar använda svamp utan problem när jag inte vill bli så kladdig. ;)
 
Sv: Lädervård

Nu har jag testat och gud så bra det blev! :love:
Smörjde in fettet med händerna som du skrev, det var nästan lättare än med svamp! :laugh:

Har en fråga till, kan man dra av benskydden med tvålen?
Har Eskadronskydd, dom där vanliga från hööks som var dom bästa innan alla andra sportskydd kom! ;):D
 
Sv: Lädervård

Ja de där med gummi/plast, Ludger skydden! :laugh:

Toppen, det vankas nämligen löshoppning och då vill man vara piff, speciellt när en tränare man har stort förtroende för ska hålla i det och se hästen första gången, och även uppfödaren! ;):D
 
Sv: Lädervård

Har av slump hittat salva, funderar på om den skulle funka på läder? (!)
Vet inte ändamålet men den innehåller iaf Lanolin och Mandelolja.... Vad tror ni:p:o
 
Sv: Lädervård

Jag gillar Belvoir steg nummer 1, det är en spray som man kan lämna på ett tag och sen drar man bort det allra värsta med en sån här microfiber trasa (det är superbra för att få bort skit!) och sen sprayar man på trasan och kör ett bar gånger till.
Det har funkat på sådär äckel skitigt läder jag hade, sånt som man tror nästan är en del av lädret för det är så tjockt :(

Vad som är bra för att få bort vid sömmarna är en jättemjuk gammal tandborste ihop med samma medel, sålänge man är försiktig så går det bra och då blir sömmarna fina igen :) (om dom inte är så pajja att dom redan är trasiga då men då är dom ju det liksom, och smutset håller ihop det haha)

Uppsnarjd: jag gillar att ha det i bra tränsväskor från sjöhagen om det är sån sadelkammare där det kan bli mögel efter en längre tid. Eller i övrigt också faktiskt, dom är super :)
Annars har jag dom hemma i nåt bra skåp, men inte för varmt eller i sol.
 
Sv: Lädervård

Förlåt att jag överöser dig med frågor men du verkar ju kunna detta så bra! :D
Går det bra att dra över tränset med tvålen varje gång jag använt det och bara använda fettet ca 1 gång vecka?
Känns som att det skulle bli väldigt kladdigt om man fettade in varje dag!
(Använder det bara 2-4 ggr vecka ungefär)

Eller hur ska man göra? :o:laugh:
 
Sv: Lädervård

Jag använder tvålen varje dag när jag har tid, annars drar jag bara snabbt med OneStep. Hamanolen använder jag max en gång i veckan eller mer sällan, när det känns att det behövs. :)
 
Sv: Lädervård

max en gång i veckan låter ju ändå tokmycket...
Mina träns som blev mögliga var smörjda 2-3 gånger inom ett år, de som bara var rengjorda med sadeltvål höll sig och de som inte var smörjda på över ett halvår höll sig och det jag använder just nu.

Du kanske har en mindre fuktig sadelkammare? :p
 
Sv: Lädervård

Hur ofta bör man smörja stövlar? Är det bra om man torkat av med tvål varje/varannan gång man har använt dom och gör iordning dom ordentligt med fett mm en gång i veckan eller varannan? Hur förvarar man ett par stövlar om man vill att dom ska hålla sig raka och fina?
 
Sv: Lädervård

Man skall väl helst inte ha sadeltvål på stövlar? :confused: Bäst är att torka av all smuts med en gång (fuktig svamp eller trasa) och aldrig låta stövlarna bli riktigt blöta eller leriga. Jag använder vanlig skokräm (uppvärmd dock) och en jättebra skoborste ungefär en gång i månaden. Annars torkar jag bara av smuts och stöv så fort jag har använt stövlarna, och har dem stående i en stövelväska, upprätta, med sådana där stövelträd (heter det så på svenska?) i.
 
Sv: Lädervård

Det ska jag prova! Diskade allt med gulsåpa, det funkade fint det med.
Behöver nåt som funkar ute i stallet med..

Just nu har jag bekymmer med att träns och tyglar blir grått redan efter en liten ridtur :crazy: Begriper inte hur hästen kan fått så mycket stöv!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
9 247
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
65 984
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 917
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp