Lädervård

Sv: Lädervård

Läs första inlägget i den här tråden så finns det rekommendationer på produkter. :)
 
Sv: Lädervård

*KL*

Har en fråga om KLADDIGT läder.

Har ett gammalt Stübben Diana som känns kladdigt, och som jag inte vet hur jag får fräscht igen. Har försökt med att skrubba, att putsa med olika sadeltvåler, med skokräm - ja det mesta!

Vad har hänt?

Är det lädrets yta som förstörts? Tänker att Stübben endå är ett bra märke, borde lädret bli såhär? Jag har köpt tränset begagnat, och enligt uppgift ska det ha förvarats i källare, är det det som är felet? Går det att åtgärda på något sätt?

Hemskt tacksam för svar :bump:!
 
Sv: Lädervård

Är det övermättat då?
Det känns väldigt fettigt och kanske har en matt yta?

Har för mig att det inte går att fixa... Men jag skulle ha gjort rent med glycerintvål bara, skippat läderfett ett tag
 
Sv: Lädervård

Som Ida skriver är lädret övermättat. Tyvärr förstört, kommer alltid vara mer eller mindre kladdigt och matt.
 
Sv: Lädervård

Om Äppelcidervinägern får vara kvar på lädret så torkar den ut det, men om man bara torkar lädret med den och sedan torkar av allt, och tvättar med sadeltvål efteråt så är det inte några problem...
Man ska ju inte dränka lädret...
 
Sv: Lädervård

Tack för svar, då var det som jag trodde :(. Precis som du sa är det matt och fettigt i lädret :cry:
 
Sv: Lädervård

Nej, det är klart :) Men har nu upptäckt att möglet är extremt besvärligt :eek: Det är inte så enkelt att det är lite på sitsen, så att jag lätt kommer åt det, utan det mesta möglet sitter i smala springor som är mycket svåra att komma åt... :confused:
 
Sv: Lädervård

Knapp

Nu är jag med den mögliga sadeln tillbaka igen :idea: Idag gav jag den stackars sadeln en ordentlig omgång med äppelcidervinäger, och hoppas på en positiv effekt. Är dock ganska förfärad just nu då jag upptäckte en hel del mögel på ställen som är nästintill omöjliga för mig att komma åt :confused: Kommer det mögel jag inte kommer åt vara kvar där "för evigt" och så småningom skada lädret, eller kan det under vintern, (kall, kall, kall sadelkammare), dö ut? Ytterst tacksam för svar :bow:
 
Sv: Lädervård

Hm, det vet jag inte, men jag skulle nog ha försökt få bort allt möglet, även om det är svårt ställe "/
Tror inte det dör ut i kall sadelkammare, tvärtemot. Va i ett stall förut med väldigt kall sadelkammare, och där var det även rått, fuktigt... Möglet ÄÄÄLSKADE det:cool:
lycka till med sadeln:)
 
Sv: Lädervård

Nu blir jag mörkrädd :D Men ska verkligen försöka, tusen tack :bow:
 
Sv: Lädervård

Hoppas jag inte skrämde dig för mycket:p
Och jag vet inte.
Det var inte min sadelkammare, men var där några gånger under höst/vinter och det möglade på bra där:crazy:
 
Sv: Lädervård

I min sköna skola får vi verbalt spöstraff om vi inte tvättar och smörjer träns efter vi ridit. Dvs att tränsen smörjs minst en gång om dagen. Fy fan (ursäkta svenskan) vad äckliga som är... Lädret är så fett att det inte går att knäppa spännen utan att det viker sig.
 
Sv: Lädervård

Tack för bra info!
Såg att läderbalsamet jag hade hemma hade mineralolja som huvudingrediens, så jag fick bråttom till affären för att köpa något mer lämpligt!

Hittade istället en burk med Ekol Skinn- & läderbalsam, som har vaselin längst ner på innehållsförteckningen. De andra ingredienserna är ullfett/pharma, minkolja, bivax och jordnörsolja.
Är den inte heller bra att använda? Isf. får det bli en ny tur till affären!
 
Faktiskt en ny fråga:

Jag har läst alla inlägg (phu) men saknar fakta om sufletter. Kanske ska inte inlägget vara här, men jag har sökt på körning oxå...

Jag har en vagn med nygjord suflett av bra kvalitet, mjukt men kraftigt. Till frågan:

Ska sufletten "förvaras" uppspänd så att lädret är hårt sträckt, halvfälld så att lädret slaknar men inte är veckat, eller nedfälld så att lädret ligger i veck (inte så troligt...)?

Gäller samma underhållsförutsättningar som för sadlar vad gäller glycerintvål, lanolin/ullfett? Förmodar det, men vad är lättast att stryka ut på en så stor yta?

Kan jag impregnera det för att tåla regn bättre utan att förstöra lädret i längden? Med vad isåfall?

Mycket tacksam för svar då jag har sökt men inte fått tag i nåt bra svar.

Kanon tråd förresten!!!! :banana:

Och sist till alla som inte orkar läsa alla inlägg utan frågar om; fråga dig själv om din tid (det tar att läsa) är så mycket mer värd än den andres (som lägger ner tid att svara)? ;)
 
Sv: Faktiskt en ny fråga:

Har ocksa nagra fraga:
1. Hur ska jag behandla ett par nya laderstovlar innan jag rider i dom for forsta gangen?
2. Bor jag smorja dem efter anvandning?
3. Hur gor jag rent dar det har hamnat smuts vid kanten mellan sula och stovel?
4. Hur forvarar man sina laderstovlar pa basta satt? (Vet inte om jag ska stalla den fragan har, men aja)
5. Hur mycket vatten kan man skolja stovlar med innan de tar skada? Jag har alltid trott att vatten forstor ladret.
 
Sv: Faktiskt en ny fråga:

1.Innan första gången behöver du inte göra något, de ska vara väl behandlade i fabriken ifall det är ett bra märke.
2. Beror på hur ofta du använder dem. Varje dag - torka av dem med en fuktig trasa efter varje användning. Sen putsa med skokräm en gång i veckan. Rider du en dag i veckan - putsa efter varje gång.
3. Tandborste är bra till de områderna!
4. Uppdragen dragkedja om det finns och dem upphängda så de inte står och tyngs ner. Finns en upphängare på Hööks.
5. Egentligen mycket, du ska inte direkt bada med dem men spola av dem lite försiktigt ifall de blivit jättesmutsiga är inte farligt, så länge du torkar dem efter.

Kom ihåg, bara skokräm och polish, inget som är gjort för sadlar och träns!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
9 247
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
65 988
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 920
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp