Lädervård

Sv: Lädervård

Ja svårt o veta vad som är bäst:laugh:
Man får göra ett mellanting då ja:idea:
Själv smörjer jag in sadeln ganska ofta, men en del tycker ju att det räcker 1-2 ggr år.
 
Sv: Lädervård

Precis :idea:
Hoppsan :eek: Jag brukar försöka att smörja in min en gång i veckan, men det finns ju vissa som gör det efter varje ridpass också :crazy:
 
Sv: Lädervård

Håll dem rena och framförallt mjuka! Behöver inte nödvändigtvis ha på fett eller olja så ofta men låt dem inte bli torra och stela, det är absolut vanligaste anledningen till att de går av.
 
Sv: Lädervård

Möjligen har du ett lager tvål på lädret, vet ju inte hur du rengör lädret efter användning men väldigt många använder för mycket tvål. Prova att använda samma tvål men med myyycket vatten. Torka av lädret med en handduk direkt efteråt.

Effax leather combi tycker jag annars är bra om man rengör fett och "stövigt" läder.

Jag har nyligen upptäckt Effax läder-kombi också, jag som älskar att smörja mycket uppskattar att den inte är så fet och ändå rengör bra dagligen.

Ska dock prova Equilines creme kombi grej...för tänkt om den är ännu bättre ;)
(nån som provat?)

Också så undrar jag mer om det här med mättat läder...(inte exkat riktat till dig men snodde knappen för att det fick mig att tänka på allehanda saker här haha)

Hur funkar det, alltså hur blir det så och vad kan man göra åt det om det skule hända?
Vad ska man undvika?

Vill inte att mina saker ska bli så!
 
Sv: Lädervård

Ett bra läderbalsam är baserat på Lanolin (ullfett) och bivax.


Olja vis behov (neatsfoot-oil OBS Pure, EJ Compound)
eller Lanolin.
Läderbalsam ger en skyddande yta (bivaxet), men låter lädret andas.

Hjälp mig nu reda ut begreppen :) Är lanolin olja eller balsam, räcker det med glycerintvål och lanolin? Som man införskaffar på apoteket?
 
Sv: Lädervård

Glycerintvål ska du bara ha för att ta bort hårt sittande smuts som du inte kan skölja bort med bara vatten.

Jag använder Neatsfoot oil istället för lanolin, men det jag sett som innehåller lanolin har varit balsam, klet på burk helt enkelt. Men då har ju balsamet inte bara innehållit lanolin, utan även bivax, så jag tror att rent lanolin har en annan konsistens.
Lanolin eller neatsfoot oil ska du inte använda så ofta, smörj in tunnt och flera omgångar när det är nytt, och sen nån gång om året.

Balsam (som ska vara baserat på bivax) kan du använda oftare för att underhålla lädret och för att det ska få lite som en tunn skyddande hinna på lädret. Så skyddar det bättre mot smuts och slitage.


Hoppas det klarnade lite.

Lanolin och glycerintvål kommer du alltså inte behöva använda så ofta. Utan vatten och ett bra balsam är det man använder för att hålla rent och underhålla i första hand.
 
Sv: Lädervård

Är lite nyfiken på den här Absorbine Horseman's One Step, någon som provat? :)
 
Sv: Lädervård

Den är bäst! :love::bow:

Smörjer bara rätt på och lädret blir hur mjukt som helst! :laugh: Jag har ett Dyon träns som är i riktigt bra och fint läder från början men nog tycker jag att den smörjer upp fint på annat läder också, tex en grimma från Ullared blev som ny och riktigt smidig efter 2 omgångar med fett! :d
 
Sv: Lädervård

Låter superhärligt, ju :laugh: Får nog ta och investera i en burk och prova :D
 
Sv: Lädervård

Fick en gammal sadel av en kompis, den har legat i hennes uthus ett par år och lädret är nu väldigt hårt.
Hur ska man bäst göra för att få sadeln i bra skick igen?
 
Sv: Lädervård

Förmodligen har lädret utsatts för torröta, då går det aldrig att putsa upp igen. Lädret kan spricka när som helst.

Nu skulle jag inte påstå att en sadel skulle vara så farlig att använda, men hade det varit ett träns skulle jag skrivit att du skulle slänga det på en gång pga säkerhetsrisk.

Prova olja, inte för mycket på en gång, några dagar.
 
Sv: Lädervård

kl

Nu har jag och min sadel fått mögelproblem... Vi har tre stycken sadlar i vår sadelkammare, varav två är runt 20 år gamla och min är inköpt i oktober -09. Har aldrig tidigare varit med om mögliga sadlar, förrän nu.

Möglet som blir är vitt och luddigt, och torkas bort jättelätt med vatten. Det återkommer dock väldigt snabbt, även när sadeln är inomhus! Igår tvättade jag rent den ordentligt med vatten och Ekols sadeltvål i blå plastask, tog in sadeln och satte den framför en bordsfläkt för att den verkligen skulle bli torr, och lät den sedan ligga inomhus i normal rumstemperatur.

Men hjälpte det? Icke! I morse när jag kom ner hade det bildats nytt, vitt mögel på den. Samma sort som förr, lätt som en plätt att torka bort och lämnar inga som helst märken.

Har inte smort in den med balsam på ett tag nu, men senast jag gjorde det använde jag Equipes egna baslsam som är anpassat till deras produkter, (min sadel är Equipe). Är det någon som har några råd att ge? Skulle verkligen bli otroligt tacksam! Är otroligt rädd om sadeln och vill inte att den ska få några bestående men, så att säga. Tack på förhand! :)
 
Sv: Lädervård

Jag brukar torka av mögligt läder med Äppelcidervinäger, för att möglet inte ska komma tillbaka, sedan "tvättar" jag med sadeltvål som vanligt för att inte vinägern ska sitta kvar på lädret, men brukar vara lite mer sparsam med olja eller balsam...
Vi har inte jättebra miljö i vår sadelkammare hemma, tyvärr... vilket leder till att det vissa tider på året lätt bildas mögel om man inte håller efter...

Hoppas att detta var till hjälp:)
 
Sv: Lädervård

Tusen tack för tipset, betyder massor :bow: Ska nog ta och prova det, är lite halvdesperat nu och vill verkligen få bort möglet :) Men det finns ingen risk att äppelcidervinägret torkar ut lädret, eller?
 
Sv: Lädervård

*KL*

Jag tror min Ekol-olja har möglat eller är förstörd etc. :eek:

För en vecka sen när jag var ute och red började min häst blöda i munnen då hon hade lyckats få sig en grankvist+ nån konstig växt att äta på . Hon har gjort det förut, ätit massa grenar och gräs och sedan fått röd/orange fradga ur munnen. Hon får inte äta under ridturer men ibland, trots att jag försöker dra ut allt ur hennes mun får hon nåt att tugga på .

Iallafall, sen efter ridturen rengjorde jag lädret med ekololjan.

Dagen efter när jag skulle smörja hade ekololjan fått svarta och röda prickar på hela etiketten :eek:
Samt luktade skunk! Rentav ruttet, svampen och lädret luktade likadant.

Vill tillägga att ekololjan är ca 1månad gammal och att den var helt fräsch dagen innan..
Är det någon som varit med om detta ? Eller som kan berätta hur det kunde bli så? Min teori är att det kom i nån bakterie från nån växt i ekololjan och att det är därför den ruttnade.. :confused:
 
Sv: Lädervård

Slängde den direkt, även svampen! Har rengjort hela lådan där vi förvarar den också.

Vad rekommenderar du för olja/balsam? :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
9 247
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
65 988
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 920
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17
  • Regler sportkörning

Omröstningar

Tillbaka
Upp