Lädertömmar

hanna_shetland

Trådstartare
I dag var jag ute för första gången 'på riktigt' med min nya sele och tömmarna som medföljde. Har inte haft lädertömmar tidigare men fy 17 vad klumpiga de var! "Måste" man ha lädertömmar?

Ni som kör shetland - vad har ni för tömmar? Hur långa och breda?

Sv: Lädertömmar

nya lädertömmar är rätt klumpiga -men de blir bättre med tiden.

man "måste" väl inte ha lädertömmar, men man lär sig att uppskatta dem! och de är klart bättre än tygtömmar som är alldeles för lätta (sedan är det snyggare med läder ..)

jag köpte mina tömmar på lillhästenistav. 12m långa o 18mm breda. dina kanske är för breda vilket gör dem klumpiga att hålla i?

Jag har samma sorts tömmar som du har (för de är väl Equilex selen du har?) och dom är gymt klumpiga i början,men dom mjuknar en hel del och blir betydligt bättre efter lite användande.

Köpte ett par uuunderbara tömmar begagnat. De är cirka 2 cm breda och ganska tjocka. 6 meter långa. Eftersom de är begagnade så är de redan uppmjukade, men i nyskick (244:- inkl frakt :banana: )

Jag kör inte shetland men 18 mm breda tömmar skulle jag inte välja. Kommer inte ihåg hur breda mina är, men skulle gissa på 12mm.

Dom underbaraste tömmarna jag kört med är ett par tärnsjötömmar specialbeställda efter damhänder. Nu är dom dessutom välanvända och jättemjuka :love:

Hej!

Vad jag vet så är nya tömmar lite stela men om man använder dom flitigt blir dom mjukare. Sen finns det ju skillnad på lädret, bättre och sämre kvalité. Sen spelar det en viss roll om tömmarna är över 2 mm breda eller om dom är smala (mindre än 2 mm ). Sen kan man ju special beställa (om man har råd och ork ;) ).
Jag mailade Eqiulex och frågade lite om standard selen dom har och då fick jag svar att tömmarna till var klumpiga!! :crazy:
Men med tanke på priset så är det ändock en bra sele!?

Man kan ju ha vilka tömmar man vill! Jag har då både använt grimskaft och vanligt rep! Men det ska ju se prydligt ut och vara funktionellt då är läder, läder liknande material att föredra.

Jag har tyg tömmar men dom tycker jag är för lätta. Funderar på läder eller nylon. Nått blir det iaf ska kolla bankkontot idag! :rofl: :D :p
Jag är sugen på att liva upp det hela med nylon tömmar i en check färg! :D

Mvh Lisa

Senast ändrad:

Ska se om jag kan hitta lite smalare lädertömmar. Någon som har tips? Ska kolla på Lillhästen direkt.

De jag har nu är nog 18-20 mm, har inte mätt dem men klumpiga är dom.

*tar en knapp*

Tack för alla svar! Självklart blir tömmar (och allt annat läder) bättre och mjukare efter en tids användande men dessa tömmar var tjocka, breda och tunga, inte att hålla i men de liksom hängde i bettet på min lilla pålle :)

Jag letade länge innan jag hittade några som funkade både ekonomiskt och kvalitetsmässigt.
Mina är ifrån granngården, 11 meter och 650kr.
Dom är inte i nivå med tärnsjös men helt ok!
MIna vävbandstömmar har jag använt engång, helt värdelöst, fick ingen känsla med dom.

Senast ändrad:

Då blir det kanske ett besök på Granngården för att kika på tömmar :)

Ska ge dom andra tömmarna en chans till i morgon.

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
661
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 559
Senast: fixi
·
Hemmet Har självhäftande hylla från Beslag online i duschen (helkaklat) men skiten släpper ju hela tiden. Första gången släppte det efter...
2
Svar
21
· Visningar
772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka