Läderlängd

R

Rigolette

Har lite problm med att hitta rätt längd på stiglädrena .. :smirk: :angel:

Medryttarhästen jag rider .. har något allround liknande till sadel,
bilder finns på http://Rigolette.fotogalleriet.se tror jag :P

Om jag har långa läder, kan jag inte rida lätt i traven känns det som :S ( Hon är kbl-travare ). Och har jag för korta, känns det lite som att, jag ska trilla av ibland.

Dessutom, känns ibland ena benet längre än det andra, och jag stör mig på det hela tiden, känns som att jag sitter snett då :S :confused:

Brukar tralla runt på plan och för det mesta greja på i skritt, men ibland rider jag ut i skogen också.

Någon som har tips på hur jag dels ska hitta rätt längd, och få "jämnare ben" ? :smirk:

Sv: Läderlängd

Svårt att ge tips utan att se er men ett litet tips är att skritta fram utan stigbyglar och försök att verkligen komma ner i sadeln och få låånga ben, sen testar du stigbyglarna.

De flesta har ju ett ben som är lite längre/kortare än det andra... sen kan det skilja mer eller mindre... jag har 2 håls skillnad på mina läder. För då är ju jag i balans, och det är ju det man måste gå efter... det som påverkar hästen o ridningen är ju om du är sned och/eller i obalans, inte om skänklarna är olika höjd. eller?

Har samma problem som dig :crazy: när lädrena är lagom i skritt och samlad trav blir dom för långa när vi rider ut och travar på lite mer pga att hon tar så långa kliv (också kbl travare).

ang. det andra, du har ju säkert olika långa ben, köp ett par egna stigläder som du kan ta hål i mellan hålen så att dom känns lika långa. Hästägaren kanske inte uppskattar att du börjar göra hål i hennes stigläder :P

Ett bra sätt att få lagom långa läder är att sätta stigbygeln i armhålan o fingrarna ska nå krampan.
Om man sitter på, ta upp stigbyglarna upp i luften och mät på så sätt om de är jämnlånga.

Smarta tips ! :smirk:

Ibland känns dom bra och ibland inte :S Sist jag red, gjorde dom det .. efter ett tag. Men hum.

Får se vad jag kommer fram till att göra :)

Först ser du till så sadeln ligger rakt över ryggen på hästen och att du sitter mitt över (titta i spegel eller be om hjälp)
Ta sedan ur fötterna ur stigbyglarna låt benen falla rakt ner. Om stiglädrena är lagom långa ska fotplattan på stigbygeln hamna precis där överdelen av din fotknöl befinner sig. Hoppar du så får du korta något hål.

Jag tänkte också att det kanske var sadeln som gled och att det var därför stigbyglarna känns olika efter ett tag.

axel skrev:
Ett bra sätt att få lagom långa läder är att sätta stigbygeln i armhålan o fingrarna ska nå krampan.
Om man sitter på, ta upp stigbyglarna upp i luften och mät på så sätt om de är jämnlånga.

Tyvärr stämmer detta (för mig) bara på allroundsadlar. När jag provade samma knep på en dressyrsadel så blev lädren för långa. De fästs ju olika på olika sadlar.

För mig är det tvärtom, jag får länga flera hål om det inte rör sig om mycket lätt sits... (Tur att man inte är häst och går på alla 4, snacka om att var överbyggd, i nerförsbacke etc)

Däremot tycker jag att när man lärt sig hur man själv är skapt ger det ger en hyfsad längd att börja med, oberoende av häst sadel osv hamnar man i alla fall inte lika fel som om man tex sitter upp på en främmande häst utan att överhuvudtaget ha justerat längden efter föregående ryttare.

För skogsridningen o "trilla av"-känslan, korta ngra hål (2-3) o rid så ngra dagar o träna din tvåpunktssits, sen kommer du sitta kanon utan o få känslan av att du trillar av ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
2 082
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?