Lädergjord med resår på båda sidor, bra?

kopparberg

Trådstartare
Jag har alltid haft lädergjord med resår på bara ena sidan, och är nöjd med det.
Men nu behöver jag snart en ny gjord, och har då upptäckt att de flesta lädergjordar numera har resår på båda sidor.
Nu pratar jag om långa gjordar, inte korta till dressyrsadlar med långa stroppar.

Blir sadeln ostadigare med resår på båda sidor?

Jag är lätt (läs mkt...) nojig för sådant sedan sadeln snurrade runt när jag var ute och galopperade på min häst när han precis var inriden.
Pålle blev skrämd och vände 180 grader så jag tappade balansen och hängde rätt ut som en cykelstingpinne efter ena sidan på honom.
Det var på håret, men jag kände "yes, jag åker inte av". Men känner samtidigt att jag trots att jag hittade balansen fortsatte åka nedåt?!
Förklaringen var att sadeln snurrade runt! :crazy:

Nu gick det bra den gången, pålle var så förståndig och duktig som stannade när jag sa "gör halt". Sedan var det bara att kravla av och sadla om och fortsätta rida.
Efter det blev det en måttbeställd sadel och alltid förbygel vid hopp och uteridning...

Så hur är gjordar med resår på båda sidorna kontra med resår på en sida "stadighetsmässigt"?
Törs jag köpa en gjord med resår i båda sidorna?

Sv: Lädergjord med resår på båda sidor, bra?

Jag har gjordar med resår på båda sidor och har aldrig märkt att de är ostadigare, varken vid jaktridning i full fräs eller hoppning.
Däremot skulle jag inte vilja prova de billigare gjordarna då jag tycker att resåren brukar vara för tunn och sladdrig på dem.
Jag har prestige och hubertusgjordar, tredubbel resår på båda sidor och tycker de sitter om berg! :)

Resår i båda ändar tycker jag e toppen!!! Det måste väl bli lite jämnare mellan sidorna då? :idea: Känns iaf skönt att ha en jord som inte sitter som en slangklämma! ;)

Jag har sett gjordar med resår i bara ena änden från flera märken t ex Classic/Willab? (Hansbo), Hööks och Stübben. Ungefär det du råkade ut för hände mig också för ett par veckor sedan fast på ridbanan som väl var. Efter det blev jag lite nojig för resårgjord och bytte till en utan. Tyvärr verkade inte hästen trivas riktigt med den så jag bytte tillbaka. Håller tummarna för att det inte blir fler 180-vändningar.

Enligt vår gemensamma sadelutprovare så ska man helst använda sadelgjord UTAN resår, eftersom man riskerar dra åt sadelgjorden med resår för hårt. Just för att slippa bli utsatt för det som inträffade för dig.

Måste man ha gjord med resår ska ska den helst sitta på mitten. Annars så det vara resår i båda ändarna. Ska resåren hålla ska den dessutom vara av av tjockleken 2-3 resårband. Enkla resårband håller inte utan blir uttöjda på en gång.

/Lizzie

Vad bra!
Inte jag heller har de billigaste lädergjordarna, tycker som dig att resåren är för "sladdrig". Och är den så "sladdrig" när gjorden är ny, hur är den då när man använt gjorden ett tag?

Iofs har jag låtit sadelmakare bytt resår ett par ggr. Men att börja med att byta på en ny gjord känns onödigt. Bättre att köpa kvalité direkt i stället!

Ytterst sällan det bli 180-vändningar alls med den hästen jag har.
Men nojjiga jag kan ju tänka scenariot att hästen vägrar, jag åker framåt och hästen bara tar ett liiitet skutt åt sidan, och då blir det samma effekt som 180-vändning.

Intressat! Det finns ju modeller med resår på mitten också! Tack för tipset!

Utan resår är inte ett alternativ för mig, jag har inte förut upplevt en häst som kan blåsa upp sig så mkt som min! :crazy:
På dressyrsadeln har jag en vanlig gjord, har inte haft råd att köpa ngn läder med resår till dressyrsadeln än.
Kan säga jag är lätt anfådd innan jag är klar med gjorddragandet!
På backen sitter gjorden stenhårt, men så fort jag svingar över benet över arslet på hästen, då släpper han in magen!
Vilket med dressyrsadeln med långa stroppar (är dressyrnissar akrobater?!) så måste jag ibland kliva av igen och dra!

Liknande trådar

Utrustning Jag har bara ridit i ett år och har nyligen skaffat min allra första medryttarhäst. Ganska mycket nytt för mig i och med...
Svar
10
· Visningar
2 774
Senast: Houdinie
·
Hästhantering Hej, Jag använder mig av en Globus tömkörningsgjord/däckel som har jättemånga inspänningsmöjligheter och fasta ringar. Ett problem...
Svar
2
· Visningar
977
Senast: Anna Lilja
·
M
Utrustning jag har kollat igenom en mängd affärer och internetbutiker men hittar inte någonstans en lädergjord med blå resår på båda sidor. modell...
Svar
11
· Visningar
961
Senast: Cheyra
·
P
Utrustning Bra eller dåligt? Jag har en bomlös sadel och det är ett rent h-vete att spänna gjorden (utan resår) så att sadeln sitter ordentligt iom...
Svar
4
· Visningar
723
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka