Läder eller Syntet?

S

sanna____

Jag ska köpa en syntet westernsadel och jag undrar vad som är bäst... Läder eller Syntet? Jag har hört att läder går lättare sönder stämmer det? Och vet någon hur en Luke sadel ser ut?

Sv: Läder eller Syntet?

Tvärsom, det är syntetsadlarna som går sönder lättare.

Tyget som används är betydligt billigare än läder, så man har lägre materialkostnad och kan därför göra en hyfsad sadel till ett lägre pris än motsvarande lädersadel. Däremot så slits syntetsadlar mycket snabbare, kantbanden tex tenderar att trilla loss eller gå sönder. De är heller inte alls lika stabila. En syntetsadel sjunker därför också mycket snabbare i värde och hamnar till slut ganska nära noll, medan en lädersadel sjunker långsammare till ett pris som sedan inte ändrar sig så mycket så länge den vårdas väl.

Luke sadlar känner jag tyvärr inte till.

/Ida

NEJ! Köp absolut ingen syntet sadel dom håller inte länge alls. köp en BRA MÄRKES sadel Men begagnad så har du en mkt bra sadel. Men passa dig för att köpa för liten har märkt att dom flesta på annons är semiq och de är ju inte många hästar som kan ha en sån kanske en smalare travare som kammer från banan el unghäst. GLÖM SYNTET sadlarna och det gäller även i engelskt.:eek:

Okej....Det jag har hört är att läder är svårare att sköta alltså man måste ju smörja och det. Och att alla kända märken börjar göra mer och mer syntet sadlar. Dessutom har jag hört att man ofta gör mönster på läder sadlar för att det är sämre läder.

Läder är inte svårskött, och på en begagnad har du dessutom grundjobbet gjort. Gör rent och smörj med neatsfootolja några gånger om året.

Om en syntetsadel trillar i en lerpöl, hur gör du rent den då? Tror knappast du får bort allt som saggat in i textilierna.

/Ida

Nej de är bara dumheter en lädersadel är mkt lättskött. Och håller hur länge som helst. Syntet sadlarna dom ser liksom dammiga och smutsiga ut efter en kort tid. Dessutom är hästens rygg mkt viktig.
Lärde mig av dom på Jultorps ranch att man ska ha en sadel med TRÄBOM för den rör sig mer naturligt efter hästens rygg. GLÖM SYNTETEN.:bow:

Och mönstrat läder ja.

Om man mönstrar läder ordentligt och färgar det mörkt/svart så syns inte skavanker/fel i det, och man kan använda läder som annars kanske skulle kasserats. I andra änden på skalan finns sadlar med riktigt avancerat mönster och som är färgade för att vara snygga. Det jag tycker man ser skillnad på är att mönstret på den dyra sadeln är betydligt snyggare och bättre gjort, på billiga kan det ibland se ut som om lädret är skuret ur ett stycke som är mönstrat i förväg.

/Ida

Gordon, om du svarar till trådskaparen får du gärna klicka på den "svara på detta inlägg" som finns på hennes inlägg, inte på mitt. Du har nu två gånger sagt till mig att inte köpa syntetsadel, vilket jag inte har några som helst planer på att göra, men du har fortfarande inte svarat till trådskaparen.

/Ida

Glöm syntet..köp en i läder.

Ska du satsa på westernridningen och kanske tävla något så får du inte tävla i sadel gjord av syntet.

Det finns ingen regel inom WRAS som säger att man inte får tävla i syntetsadel.

/Ida

Jag har en syntet, och är jätte nöjd med den!

Så det så! *hihi*

Jo det är möjligt men den har inte samma livslängd som en lädersadel det går inte att komma ifrån. så det så .:angel:

Ja jag vet inte. Men jag sak inte tävla inom western och jag har beställt en syntet.:) Så vi får se vad som händer och hur bra det håller.:D Tack för alla svar iaf:bow:

Jag har en syntet, och är jätte nöjd med den!

Så det så! *hihi*

Jag oxå. :mad:

Har lärt mig bl a genom att läsa på DETTA!!!!! forum att man inte ska köpa en billig lädersadel, hellre ett syntetsadel som är av ett bra märke, som man kan lita på att det är en bra bom inuti det hela. Jag har en Abetta från Börjes, ett väldigt respektablet märke och tycker den är jättebra.
Sen får man vänja sig vid "syntetkänslan", den är jag iofs inte så förtjust i men man vänjer sig.

TS om du tittar på amerikanska sajter så ser du att det dräller av syntetsadlar där och det skulle det inte göra om det inte fanns en enorm marknad Over There med många som använder dom, var dom så kassa som vissa här påstår så skulle inte den marknaden finnas ju.

Har du hittat en bra syntetsadel så köp den tycker jag.

Hej

Jag köpte en Wintec Rio Grande år 2002 som jag ridit i varje dag sen dess och den ser nästan ny ut. Anledningen till att jag köpte denna var helt enkelt att det ver den enda som jag provat som passade min 22 åriga halvblodsvalack med sin groteska manke :rofl: Det ska vara bra bom på denna och det var just det jag tyckte var viktigast och gav ca 6000 kr för den så hade det varit läder kan jag tänka att den hamnat runt 10 000 kr. Fördelen är att när den blir dammig sprayar jag den med "syntetsadel spray" och torkar av, sen är den som ny. Jag har valt att smycka ut den med mycket silver för att få den lite roligare och jag kan också berätta att jag tävlat i den både på D,C och B tävlingar och på QH-SM så det är helt OK att tävla i dem. Jag tycker det har varit en jättebra sadel så satsa du på en syntet om du vill men jag hade nog inte köpt en i Cordura sadel som de har på H***s

Tror att du blandar ihop syntet och Codura som är som tyg. En syntet sadle torkar du ju bara av :confused:

Jaha......är det så?
Jag hade för mig att man inte fick tävla i sadlar av syntet matrial.......då ber jag om ursäkt för mitt felaktiga svar.
Är det bomlösa då kanske?

ska du rida med bomfi måste du ansöka om dispens.

Liknande trådar

Western Rider en sadel med Ruf side out läder och nu har den ätit upp 2 helt nya ridbyxor :(. Reklamerade de första och fick likadana men dessa...
Svar
3
· Visningar
1 803
Senast: Buck
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
448
Senast: Badger
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix