Läder- eller nylongrimma? Grimma i hagen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare vrålet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 550
Sv: Läder- eller nylongrimma? Grimma i hagen?

Lädergrimma, för det mesta. Både till vardags och vid transport.

Min häst är utan grimma i hagen.

min skönhet har ingen grimma på sig i hagen. däremot har jag en nylongrimma som hänger utanför.

Har även lädergrimmor som hon har när hon ska vara "fin".

På sommaren har jag en flughuva som sitter över öronen och ögonen och som knäpps med kardborre. Då slipper hon ha grimman på sig.

Grimskaft runt halsen... hästen jag hade förut var hur huvudskygg som helst, så skulle hon in från hagen (genom ligghallen ut till stallgången och in i box) så gick jag upp brevid henne och kliade lite och smög grimskaftet runt halsen -att leda henne var ingenting, den hästen var så kuvad och piskad på i fordom att hon aldrig skulle tordas sticka, bidde hon rädd resonerade jag det som att grimskaftet släpps och ramlar av, istället för ett läskigt hängande grimskaft som hon ev. trampar på och får ryck över nacken = mer pajjad häst.
Nu hanterar jag iofs enbart hästar folk varit puckade emot... så jag gör inte som andra brukar alla gånger.
I hagen har ingen grimma på sej.

Min pålle har bara nylongrimmor oftast, lädergrimman är lite stor. Ingen grimma i hagen, dels är det en bra bit till närmsta asfaltsväg o dels rymmer de vääldigt sällan, de gånger han har "rymt" i det här stallet är det bara över till grannhagen för att de busat ner staketet emellan... :)

Mina hästar har alltid grimma på sig i hagen, då det är 100 meter till E6. Kan ju hända att dom tar sig ut. Använder nylon grimma i hagen och lädergrimma vid all annan hantering.

SessCa skrev:
Jag fattar inte.. Hur får de ut hästen i hagen om de inte sätter på grimman?

Det är shettisar =0) Springer ut i hagen frivilligt, och in i boxen sen. hagen är jättenära och man får väl hålla en hand på dom i fall att dom springer iväg men det brukar dom inte göra.

Mina har nylongrimmor och har grimma i hagen vintertid. Ej på sommaren dåd om går på bete.

Har aldrig grimma på min.. går vintertid i en STOR kuperad skogshage.. skulle aldrig våga ta den risken... :crazy:

men om han mot förmodan skulle ha grimma i hagen skulle han ha en skit lädergrimma som går sönder om något händer..

jag har hört att nylongrimmor oftast inte går sönder och förödelnsen kan bli enorm.. :cry:

Har aldrig grimma på i hagen. Vågar inte riskera att det händer något.
En bekant hade en häst som hängde sig i grimman i hagen.

Annars har pållarna varsin nylon-grimma när jag hanterar dom på hemma plan.
Åker vi någonstans får dom ha sina lädergrimmor.

Nylon grimma hemma.. Ingen grimma i hagen.. varför ska dom skada sig mer en nödvändigt??

Men lädergrimma när vi åker transport.. för den går sönder lättare

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 275
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 608
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka