Sv: Ladda upp

Vaa??? Nu förstår jag inte alls hur du menar...? Förklara en gång till!

En förvänd sluta är ju "tvärtom" mot den vanliga. Rider du från a till x i sluta så är hästen böjd åt höger. Om hästen istället är böjd åt vänster så blir det förvänd sluta.

Jo, läste ditt inlägg en gång till och vi säger samma sak fast med olika ord!

Du blev nog förvirrad av att jag utgick från en diagonalrörelse vid första förklaringen!

I sluta är hästen böjd i rörelseriktningen. Om den är "motböjd" (jrf motställd) är det en öppna.

Om man rider förvänd sluta är hästen böjd i rörelseriktningen, fast har framdelen innanför spåret i stället för bakdelen som i vanlig sluta.

Du skriver att den är böjd i motsatt riktning mot tvärningen?

Senast ändrad:

Nu förstår jag, tack så mycket :D
Jo, "vanlig" sluta kan vi :p Men i förvänd öppna då, ställer man åt vänster ist för höger om man tex. gör en höger öppna? :)

Lickety skrev:
I sluta är hästen böjd i rörelseriktningen. Om den är "motböjd" (jrf motställd) är det en öppna.

Om man rider förvänd sluta är hästen böjd i rörelseriktningen, fast har framdelen innanför spåret i stället för bakdelen som i vanlig sluta.

Du skriver att den är böjd i motsatt riktning mot tvärningen?

Du ger "motböjd" än annan mening än vad jag har. Det jag säger är "rid sluta åt höger i vänster varv", då har du bakdelen på spåret och framdelen innanför, hästen är böjd åt höger.

Jamen då så. Vi menar samma sak i så fall! Blev förvirrad av skänkelvikningsliknelsen, då ställningen är åt samma håll som i öppna. Svårt med text ibland.

Det var väl snarare så att min liknelse som skulle göra det lättare att förstå blev tydligen mkt svårare att förstå :D Det här med att göra saker enkelt är tydligen inte min grej... Förenkling = förvirring

Spelar ingen roll.
du kan rida höger öppna i vänster varv, men då är huvudet mot väggen.
Sammanfattning:
- Sluta rids med hästen ställd i rörelseriktningen( dit du ska)
-Öppna rids med hästen ställd o böjd ifrån rörelseriktningen.

Förvänd öppna ingår inte i ngt dressyrprogram så vitt jag vet, men man kan rida så.

För att återgå till huvudfrågan:

När jag värmer upp på tävling så bara "glider" jag runt större delen av tiden. Rider fram ganska så länge. Börjar alltid med att skritta ut en stund i omgivningarna innan jag går in på framridningen.
Efter det glider jag som sagt och koncentrerar mig enbart på att rida mjukt, avslappnat och med positiv känsla.
Jag hade tidigare en tendens att rida för "hårt" (=spänt, nervöst) på tävling med resultatet att min häst "la av". Tog ett tag för mig att förstå vad jag skulle göra åt det.

Strax innan jag ska in på banan sätter jag lite tryck i honom. Ser till att han blir alert, aktiv och tar upp honom i formen som jag ska visa inne på banan.

brukar rida mkt övergångar.. särskilt skritt-galopp-skritt på framridningen..

Låter bra!
Men om hästen är så laddad o kan inte ens skritta på lång tygel utan bäljar sig fram.
Har svårt att vänta på mig.
På hugget som :devil:

Gör massor med övergångar o halvhalter å så iväg.
Fint med energi men med måtta.
Gör inte så inne på banan.

När jag red fram på ponnyn var det huvudsakligen att få fram han.
Gick han inte fram funkade inget. Jag red i galopp några varav, förvänd, byten och sen skitt-glp-skritt. De tände han på.
Sen precis innan vi gick in på banan vart det pepp-talk. :p

På ponnyn taggade jag honom till tusan, fram och tillbaka i alla gångarter, inga rörelser i stort sett utan bara att han ska lyssna fram och tillbaka.
På läromästaren ja... Vad ska man säga, han gick ju som en klocka så jag gled mest runt, massor med halvhalter och långa skänkelvikningar och lite fram o tillbaka.
På lillpojken gäller det bara att låta honom få galoppera än så länge så han spänner av. Galopp, galopp, galopp med halvhalter, mycket beröm och klapp.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
713
Senast: Amha
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: Fiorano
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka