B

Beauty_Boss

Hur laddar ni upp era hästar innan ni går in på banan? Så att det är taggade till max och ger allt när de kommer in!
Vad gör ni på framridningen (tex. lösgörande, mycket galopp mm.)
Hur lösgör ni era hästar på bästa sätt (vad är lösgörande för hästen)?
Vill ha mkt tips så kan jag testa när jag tävlar :D

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ladda upp

Att svara på hur man laddar upp hästen innan man går in på banan överlåter jag till någon annan.
När jag tränar hemma rider jag, som lösgörande, t ex öppna, sluta, förvänd sluta (som min häst är grym på), skänkelvikning, framdelsvändning mm.

På framridningen gör jag som jag gör när jag rider hemma. Uppvärmning, sen öppna/sluta, skänkelvikningar, tempoväxlingar, förvänd galopp mm, beroende på vad jag känner att hästen behöver just då. Skillnaden är väl att uppvärmningsfasen ibland kan bli något längre på tävling om hästen t ex stått i transporten länge, så att han får röra på sig lite mer innan vi börjar ställa krav.

Inne i c-ring jobbar jag mest med övergångar trav-halt-trav, den lilla stunden vi är där. För att veta att hästen är extra uppmärksam och med, och det funkar bra på honom. Min förra ponny jobbade jag skritt-galopp-skritt för att få henne att tända till och det gjorde hon, på ett bra sätt, nuvarande pållen blir lite väl på tårna av det så det sparar vi tills de få gånger vi ska in på hoppbanan istället, då är det kanon! ;)

Senast ändrad:

lösgörande: många övergångar, öppna, sluta skänkelvikning, ryggningar, ja lite allt möjligt.

innan jag ska in på banan: Min d--ponny gör jag bara lite övergångar med, lugnar ner han o så.

min fd c-ponny red jag fram i ca 15 min och bara laddade upp, gick i passage/mycket uppåt aktigt och när jag kom in på banan så fick jag honom som jag ville.

Beror på vilken häst jag tävlar.

När jag tävlar Bellisen försöker jag bara få en lugn och avslappnad känsla, hitta en rytm och få henne med mig. Mycket mycket övregångar och få henne att vänta på mig. Mest galopp, eftersom hon inte bli lika trött i galoppen.

Efter hand hur det känns kan jag sätta mer och mer tryck i henne, beroende på hur spänd hon är när jag börjar. Vissa dagar får jag bara försöka hålla henne på marken, andra gånger kan jag rida henne lite fräshare.

Tack så mkt för alla svar :D
Hur gör man förvänd sluta då? :)

Lancet; Uppåtaktigt skulle nog behövas på min ponny som inte har så mycket motor, men när han blir laddad så blir han jättefin och flashig. Kan inte passage så det kan vi inte göra :( :rofl:

Jag laddar inte upp - jag laddar ner :D

Har en unghäst som i och för sig är ganska cool, men naturligtvis reagerar på ovana tävlings situationer en del ändå. då gäller det att rida fram i good tid, så man har tid att både värma och lulla runt lite, glo på atmosfären, och smälta det hela. Får han den tiden, så tycker han sen tycker det är kul att visa upp sig, även om det givetvis kan hoppa till för domaren här och där :D Även helt avspänd så är han lätt och fin i typen och mycket motor och bjudning i sig själv, så jag behöver inte jobba på det, bara se till att han är bekväm i situationen, så löser det sig....

Förra hästen var rutinerad men även ett litet krutpaket, men han älskade att visa upp sig, så trots att han var så het, så var det mot alla normala taktiker, att rida fram så lite som möjligt som gällde -för han ville bara visa upp sig, och blev mjuk och showig på direkten bara pga det, det fanns aldrig nån anledning att sitta och nöta på framridningen helt enkelt.... han va underbar...!

förvänd sluta är då du vänder hästen i motsatthåll från böjningen du kan t ex rida en höger sluta i väster varv.
Inte bästa förklaringen men hoppas du förstår.

Aha, men sånt där som är rätt likt skänkelvikning som bla. rids i LAP:1, är det diagonal sluta lr vad det nu heter?

Men i förvänd sluta, måste man inte gå innanför spåret då? Lr är det framdelen som går innanför spåret och bakdelen på spåret ist för bakdelen innanför och framdelen på spåret?

Senast ändrad av en moderator:

Ute på framridningen jobbar vi på att få i gång hela kroppen och aktivera bakbenen. Sen får jag känna vad jag tycker att jag behöver. volter, halter, flyttningar etc.

Jag brukar först rida lite tempoväxlingar och lösgörande(skänkelvikning framförallt, men även t ex förvänd sluta ibland). Precis innan jag går in på banan gör jag mycket galoppfattningar och övergång från halt till trav för att hålla henne uppmärksam.

Jag kollar så allt sitter på framridningen, att hästen är lydig. Jobbar med mkt övergångar, tempoväxlingar, galoppfattningar. På min ena häst som har jobbigt med spårningen i höger galopp brukar jag rida mkt förvänd galopp på volt i vänstervarv, då släpper hon till fint i högergaloppen. Sen brukar jag rida igenom de rörelser som är i programmet. Ingår t.ex. skänkelvikningar så rider jag ett par sånna.

Väl inne på banan beror det på häst. Hon jag tävlar nu är ganska tittig fast hon är gammal & rutinerad så henne så henne passar jag på att visa hela banan innan start s.a.s. Då jag tävlade gamla killen red jag friskt framåt i trav & galopp då jag kom in på banan, med honom var det prio ett att han var framme. Han kollade aldrig på något.

Lösgjörande är lite allt möjligt. Det beror ju också på hästen litegrann, vad som funkar på den.

Ett tips jag fått är att man lägger upp ett uppvärmningsprogram som man rider varje dag när man ska värma upp hästen. På så sätt så känner hästen igen sig i programmet och börjar slappna av tidigare och tidigare. Detta har man väldigt stor nytta av sedan när man ska tävla för då finns det något som hästen känner igen sig i och känner sig trygg med. Och hästar är ju vanedjur så känner de sig trygga pga det också.

Min häst behöver många övergångar, skritt-trav-halt och böjda spår, lite skänkelvikning. Bogen in och "rumpan in" ( ;) ).

Brukar mest tagga ner, har ett arabsto som är lite "Aaaaah! HJÄÄLP!", så fort man kommer till en okänd plats. Brukar göra lite lösgörande arbete ( volter, serpentiner och så ), sen börjar jag med öppna, sluta, framdelsvändningar och givetvis tempoväxligar.

Mystix

På den tiden jag tävlade (bara lokalt) brukade jag göra galoppfattningar från skritt, galoppera några språng och bryta av igen, om och om igen, som det sista innan jag gick in på banan. Funkade väldigt bra på ponnyerna jag red, som blev väldigt alerta, samtidigt som bakdelen aktiverades. Fungerade också bra innan man skulle in på hoppbanan.

i LAP:1 rider du höger resp. vänster sluta och först gör du som en liten båge och sen rider du i sluta. Ush vad dålig jag är på att förklara.
Men i förvänd sluta så tänk att du avslutar en volt som du gjorde ut mot staketet

Beauty_Boss skrev:
Aha, men sånt där som är rätt likt skänkelvikning som bla. rids i LAP:1, är det diagonal sluta lr vad det nu heter?

Men i förvänd sluta, måste man inte gå innanför spåret då? Lr är det framdelen som går innanför spåret och bakdelen på spåret ist för bakdelen innanför och framdelen på spåret?

Ja, det är diagonalsluta som rids i LAP:1 och som påminner lite om skänkelvikning!

Tänk dig att du gör en vanlig sluta utmed långsidan i höger varv. Sen "flyttar" du väggen från vänster sida (yttersidan) till höger sida (innersidan). Då har du förvänd sluta!
Du rider alltså slutan som du skulle ha gjort i höger varv fast du gör det i vänster varv.
Hästen är formad till höger, med bakdelen till höger, när du rider i vänster varv.
Tvärtom för vänster förvänd sluta.

Hoppas du förstod :D

Beauty_Boss skrev:

Tänk samma som om du skulle rida en skänkelvikning (ställd från rörelseriktningen) fast med böjning istället så blir det (mkt förenklat) förvänd sluta. (i skänkelvikning till höger har du ju hästen ställd åt vänster och rak i kroppen. I förvänd sluta blir det då böjd åt vänster, både huvud och bakdel till vänster)

Men om du inte ridit sluta innan så är det bäst att börja med det först.

Saigon skrev:
Tänk samma som om du skulle rida en skänkelvikning (ställd från rörelseriktningen) fast med böjning istället så blir det (mkt förenklat) förvänd sluta. (i skänkelvikning till höger har du ju hästen ställd åt vänster och rak i kroppen. I förvänd sluta blir det då böjd åt vänster, både huvud och bakdel till vänster)

Men om du inte ridit sluta innan så är det bäst att börja med det först.
Nu tror jag att ni blandar ihop det.:confused:
I alla slutor är hästen ställd o böjd i rörelseriktningen.

Om du rider Öppna längs med spåret i hö. varv är hästen ställd o böjd ifrån rörelseriktningen, alltså höger.
Ur den kan man ställa om till vänster ( i riktningen) o då oxå forma hästen så att den böjer sig runt den inre vä. skänkeln= förvänd Sluta. Bakdelen är då på spåret o framdelen innanför.

I alla slutor ska hästens huvud vara riktad till den punkt som du ska till.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
713
Senast: Amha
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: Fiorano
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka