Sv: Lådan

Ja visst är det skillnad på märken allt! Jag har två lådor. Den ena är fylld med Pussi och fylls på med Everclean Lavendel nu. Den dammar satanihelvete mycket! Men då kissen var van vid Pussi så fick det bli en sån låda från början för att minimera risken gör olyckor.

Den andra fylldes med Everclean Extra Strength eller nåt sånt, och den fylls också på med Everclean Lavendel. Dammar inte ett jota.
 
Sv: Lådan

Använder också Ever clean less track i vår mod cat. Förut bytte vi all sand emellanåt men nuhar vi så tjockt lager i botten att det klumpar så bra och aldrig blir fuktigt i botten. Funkar super.

Så - tips är att kolla hur sanden är i botten. Om den är fuktig blir lådan snabbt ofräsch och man behöver kanske byta allt emellanåt. Men som sagt, med ett ordentligt lager med bra klumpbildande tror jag inte det behövs.

Vi har en Modkat som är proppfull, säkert 12-15 cm lager just nu (eftersom vi hällde över den andra lådans sand i denna låda) så alla klumpar ligger max fem cm ner så botten har nog aldrig blivit smutsigt. :)
Härligt, då kommer det bli billigt detta. :D
 
Sv: Lådan

Ja, det är ju precis det jag frågar om? Det står en rekommendation på förpackningen om att byta sanden så jag blev fundersam.

Jag ber om ursäkt, det var inte menat att vara otrevlig utan jag menar att jag håller med dig om att den inte behöver bytas. Självklart vill tillverkaren att man ska byta all sand för då går det ju åt mera. Har man tillräckligt tjockt med sand så blir den aldrig äcklig men det är klart om man inte plockar ur så ofta, har lite sand och många katter, ja då behöver man nog byta all sand ganska ofta.
 
Sv: Lådan

Nejnej, inte så jag menade, sorry om jag lät som jag lät. ;) Precis, det är ju ett försäljningsknep.
Som jag skrev tidigare så är jag van att mamma har icke klumpbildande sand till katterna och det luktar mycket och är svårt att mocka ordentligt och hon byter sanden i lådorna en gång i veckan... Håller på från och med i dag och försöker få henne att byta ut till Pussis klumpbildande sand (vi tycker den är jättebra för priset, dammar en del men det kan man stå ut med). Får beställa nya lådor till henne så hon har en anledning att "börja om". :D
 
Sv: Lådan

Haha vad bra! Då menar vi samma :D Ja jag fattar inte hur man kan tänka sig att använda något annat än klumpbildande sand och då helst ever clean. Jag skulle aldrig stå ut med varken lukten eller allt extra jobb helt i onödan. Den tiden kan man ju lägga på så mycket trevligare saker ;)
 
Sv: Lådan

det är olika upplevelser helt enkelt. Jag får ofta beröm av gäster för att vår låda INTE luktar.

Jag har inte klumpbildande för jag tycker det är en väldigt jobb att mocka klumpar och lägga i små påsar som måste ut från lägenheten direkt för att inte ligga och lukta. Så istället byter jag all sand ca 2ggr/månaden och
skurar samtidigt rent hela lådan.
 
Sv: Lådan

hur stora är de där modcatsen egentligen? de är toksnygga men tycker fullvuxna katter om att gå ned i dem?
är de inte trånga?
 
Sv: Lådan

Vi byter aldrig all sand, har klumpbildande mycket finkornig sand (Extreme Classic) och rensar flera gånger om dagen och tar bort allt smått, så det behövs inte. Tillsammans med Litter Locker gör det kattlådestädandet väldigt enkelt. :)
 
Sv: Lådan

De är väl 40 cm x 40 cm x 38 cm om jag inte minns fel.
Min MCO på 15 veckor är nästan så stor som en vanlig huskatt och han lär inte få plats om något år, men nu och en tid framöver är det inga problem.
 
Sv: Lådan

Jag har två kattlådor i garderoben i hallen. vi har gjort ett hål i baksidan på garderoben som de kan gå in i - har två katter och en kull med kattungar för tillfället - och bor i en liten stuga. Gillar inte att ha kattlådorna i badrummet då jag hatar att få "sand" på fötterna när man kommer ur duchen :)

Men tyvärr ger jag katterna mer mjukmat än torrfoder för tillfället och det luktar mer nu om lådorna även om jag gör rent dem dagligen. Mina katter är väldigt dåliga på att gräva ner :p Tur nog så är den ena katten mer redig än den andra och gör sina behov ute när hon kan. Men jag funderar på att försöka få till en annan lösning.. frågan är hur. Mudcat såg smart ut men det är väl egentligen bara en "låda" med lite speciellt lock ... hm jag har ju en händig kille ;)
 
Sv: Lådan

MODKAT heter den. ;) Ja, det är en vanlig fyrkantig plastlåda med handtag både på sidan och i innerpåsen. Och ett speciellt lock som går att fälla och ta bort.
 
Sv: Lådan

men en väldigt snygg låda! Därför jag funderar på en sådan även om jag kan bygga en själv så blir det inte så snyggt. Och då försvinner poängen för mig.

Ang sand så har jag en liten rund badrumsmatta under lådan som samlar upp den ev sand som hamnar utanför. Och sen har jag höga kanter som buktar inåt vilket minimera sanden utanför.
 
Sv: Lådan

Jag har min kattlåda inne i en garderob! Hade först den i badrummet men det var varken snyggt, gott om plats eller bra med vatten och strö ihop. Garderoben öppnade katterna jämt och ständigt så då kunde jag lika gärna ställa in den där, funkar super!

Har utan huv men hade ev. tänkt testa med för att slippa all kattsand på golvet! Har dock en väldigt bra "kattmatta" som fångar upp väldigt mkt av sanden.

Kör med Everclean kattströ och den är jag riktigt nöjd med.

Jag har endast en kattlåda på tre katter men det funkar super, luktar väldigt sällan. :)
 
Sv: Lådan

KL

Även jag har Ikeas gamla som inte är så stor men med mycket innåtbäjd ram över själva lådan. Inget grävs ut.

På nedervåningen har jag med huv (tagit bort luckan) och Everclan, den utan doft. Funkar super!

Men båda upplever jag har lite väl låga kanter eftersom jag är anhängare av läran att mycket sand gör att inget kommer ner på botten och lådan lever längre och man behöver inte skura av den jämt och man sparar en slant på att inte byta all sand.

(Våra vänner var på middagsbesök och en gäst undrade vad det var för låda i rummet närmast köket. Det var kattoan och uppenbarligen luktade den inte alls. Själv blir man nog lite "van" vid kattdoft så jag tror inte mig kunna avgöra om det luktar eller inte.)

Är supersugen på en modkatt, men hua mig - priset!

Alltså. :idea: Man borde kunna bygga nåt snyggt. En låda med rätt höga kanter typ 25 cm som toppas med en snygg geringssågad allmogeinspirerad taklist. Den gör ju att en kant bildas. Allt målas grått för att passa.

Eller om man kan hitta nåt snyggt och stabilt nät/galler. Som man kan ta bort en ruta i hörnet på utan att det blir vassa kanter. Så gör man en låda med Modkatts mått och lägger det på.

Hmmm... Var 17 får man ett galler från?

Nån som har nån bra idé eller lösning?
 
Sv: Lådan

Skulle jag försöka göra något i Modcat-stil skulle jag nog helt enkelt snickra ihop en enkel låda av spånskivor med ett lock med hål på. Sedan sätter man ner en plastpack med höga kanter. Sedan kan man måla lådan vilken färg man vill.
 
Sv: Lådan

Jag fotade nyss en bild på kissen i Modkaten utan locket.
Han är 16 veckor gammal och väger mer än tre kg om ni vill ha något att gå på.

img_04741_5028f7caddf2b333c6000029.jpg
 
Sv: Lådan

*knapplån*

Mina katter ser effektivt till att det är sand i hela lägenheten, använder just nu en IKEAback som kattlåda, fundera på att byta ut den antingen mot en peewee eller en modkat. Vilket tror ni funkar bäst?
Peewee verkar ju väldigt smidigt, och inte lika dyrt som modkat, men finns det inte risk för att katterna skvätter ut pelletsen på samma sätt som de skvätter ut sanden nu?
 
Sv: Lådan

*knapplån*

Mina katter ser effektivt till att det är sand i hela lägenheten, använder just nu en IKEAback som kattlåda, fundera på att byta ut den antingen mot en peewee eller en modkat. Vilket tror ni funkar bäst?
Peewee verkar ju väldigt smidigt, och inte lika dyrt som modkat, men finns det inte risk för att katterna skvätter ut pelletsen på samma sätt som de skvätter ut sanden nu?

Det finns en stor risk att de vägrar gå på pellets överhuvudtaget och då kan du hitta kiss på fel ställen istället för sand.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 768
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 549
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp