Sv: Lådan

Luckan var namnet på "dörren" ja. :D
Mina andra katter har haft låda med tak utan lucka så det har fungerat så det blir väl lucklöst till en början i alla fall, men det är nog bra att ha utan lucka så lukten kan komma ut på något sätt mer än i de hålen som finns.
 
Sv: Lådan

Du pratar om er låda varje gång jag är hos er, men varför har jag aldrig kollat på den? Det ska det bli ändring på!
 
Sv: Lådan

Jag har en gigantisk låda med huv ståendes i mitt sovrum. Måste ha med huv till min katt, annars hamnar hälften av sanden utanför. Jag tycker ändå att den lådan jag har nu har hög kant, men det funkar inte utan huv.
Använder Evercleans klumpbildande sand. Tycker att den är bäst, dessutom älskar jag när min katt luktar lavendel :D

Lär de sig snabbt att man kan trycka på dörren in i lådan med tak?

Jag lärde min katt genom att guida in honom några gånger med huven först uppe och sedan nere. Sedan lade jag godis inne i lådan och lät honom fundera ut hur han skulle komma åt dessa. Det gick som en smäck.
 
Sv: Lådan

Använder ni sånna där plastpåsar att ha i botten på lådorna? De används väl för att det ska vara lättare att städa ur antar jag, men jag kan bara tänka mig att det kan bli besvär om katten skrapar ner till botten på lådan och drar upp den?
 
Sv: Lådan

Jag har det eftersom jag har pellets. Då lägger man påsen i underlådan där kissiga pellets faller ner, och när man städar byter man bara påse så är allt borta. Till vanlig sand verkar det bara mer meckigt, man bör ändå byta lådorna regelbundet eftersom de blir slitna i botten och svåra att få rent.

(Jag har budgetversionen av PeeWee, från Husses. Jag gillar det skarpt men det är inte alla katter som accepterar det.)
 
Sv: Lådan

man bör ändå byta lådorna regelbundet eftersom de blir slitna i botten och svåra att få rent.

(Jag har budgetversionen av PeeWee, från Husses. Jag gillar det skarpt men det är inte alla katter som accepterar det.)

Vi som funderar på ModKat vill gärna inte byta ut den allt för ofta. ;)

Har Husse en sån? Ska spana in!
 
Sv: Lådan

Jag har kollat på dem i butik och tycker de ser rätt trånga ut för en större katt. Tror t.ex. inte att vår 7 kilos huskatt skulle få så bra plats i den. Dessutom vet man ju inte om katten tycker det är ok att krypa in i lådan ovanifrån.
 
Sv: Lådan

Jag tycker de är ganska stora men vi har inte bestämt oss än, utan ska kolla upp allt ordentligt.
 
Sv: Lådan

Jag skulle också tro att en modcat riskerar att bli trång till en mco. Jag har en katt modell mindre och för henne fungerar den väldigt bra - hon kan hoppa ner, vända runt och stå och krafsa, men det är ju inte jättegott om utrymme på bredden. Hög tillräckligt tror jag nog att den är.

beror kanske lite på hur stor katten är, men också hur smidig och om den gillar trånga utrymmen :)
 
Sv: Lådan

Modcat är 40*40 cm, och min skogkatt hade utrymmesproblem i en låda på 50*40 cm. Var alltid bajsmärken hög uppe på vägen då rumpan tryckts mot den.

Då MCO blir något större än norskarna så skulle jag inte vågat mig på en Modcat.
 
Sv: Lådan

Okej!
Tack för kommentarerna om den, det är ju jobbigt att köpa den och sen fungerar den inte mer än några månader... I och för sig är den väl superlätt att sälja i andra hand...
 
Sv: Lådan

jag har en öppen låda i badrummet, står under handfatet (har inget underskåp). Har en låda från tiden när ikea sålde kattsaker, dens kant är mer
inåtsvängd än vanliga lådor så det skvätter inte alls ut mycket sand.

Jag använder Miss cat sand nu, ej klumpbildande. Körde på kristallet förut vilket var luktfritt och smidigt men dyrt. Jag föredrar det icke klumpbildande för att jag då kan låta kisset ligga i botten tills jag byter all sand.
Med klumpbildande tycker jag det luktar mer och dessutom måste man hålla på med bajspåsar som ska slängas. Nu skakar jag av poopen och kastar den i toan.

För den lilla sanden som skvätter utanför har jag en matta under som fångar upp det så det inte sprider sig.
 
Sv: Lådan

+1. Vi har tre lådor med klumpbildande sand (Everclean samt Extreme Classic) och jag har aldrig upplevt att det luktar någonting.
 
Sv: Lådan

*knapplån*

Jag gillar verkligen peewee och ska nu byta ut låda nr 2 mot en peewee även den. :) Så nu får jag en sidofråga: var slänger man en gammal kattlåda? Jag tänker förstås "hårdplast", men vad händer med slängd hårdplast? :o Återanvänds den? Känns som att man inte vill att inkissad plast ska återanvändas. :confused:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 768
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 549
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp