Sorbe

Trådstartare
Hur har ni era kattlådor? Har ni dem inne i badrummet eller någon annanstans?

Har ni med tak eller utan?
Varför med eller varför utan?

Vad använder ni för strö?
Klumpbildande sand? Vanlig sand?
Pellets?
Spån?

Lägg jättegärna in bilder så jag och andra kanske får lite tips och ideér!

Vi har ett ganska litet badrum så funderar på om det finns några andra lösningar.
 
Sv: Lådan

Vi har en låda i vardagsrummet "bakom" soffan och en på övervåningen. Ingen i badrummet, dels eftersom det inte får plats och dels vill jag inte riskera att dörren är stängd så att de inte kan komma in.
Båda lådor har tak, det kommer mindre sand utanför då. Inga luckor på eftersom våra katter inte riktigt gillar det. De har inga problem med taket, det finns vissa som inte gillar det och då får man ha öppna lådor.
Klumpbildande sand, det går lätt att rensa då tycker jag. Dock ingenting parfyrmerat, tycker ändå inte det behövs (har dock kolfilter i lådorna).
 
Sv: Lådan

Jag har två öppna backar på ovanvåningen, en i hallen och en i motionsrummet. På mellanvåningen har jag täckta lådor, en i matrummet, en låda i TV-rummet och en låda i gästrummet. I källaren har jag en öppen och en täckt i tvättstugan. Hade tidigare en i köket.

Jag tror på variation, därför några av varje sort.

Har bara klumpbildande sand, för det mesta Pussi Kompakt. Är även noga med att ha minst 20 cm sand i lådorna.

Badrummet tycker jag är den sämsta platsen att ha en kattlucka i alla fall om man har klumpbildande sand som inte funkar med blöta.

Har aldrig stört mig av några odörer. Sopa har jag ju fått göra då de är som jordfräsar.
 
Sv: Lådan

Jag har två öppna lådor i ett sådant här skåp i hallen. Katterna går in i skåpet via ett hål i skåpets botten. Katterna får vara ifred på toa och jag slipper ha sand i hela hemmet.

I lådorna har jag vanlig klumpande sand, Pussi. Prisvärt och bra. Jag har tidigare även använt majsströ (klumpande) och det var jättebra, men fick någon märklig lukt när det reagerade med katturinen... det luktade kräk. Tyvärr, så det åkte ut.
 
Sv: Lådan

Katternas låda står inne i badrummet.Dom har tak över sin.
Använder lite olika strö men alltid klumpbildande.
 
Sv: Lådan

Jag har två öppna lådor med träpellets. Den ena står en en ombyggd (uppsågat hål) Hol i badrummet, den andra i en låg Bestå-bänk med frostad vitrindörr på framsidan och baksidan bortplockad. Om man ställer bänken några dm från väggen kommer katterna in, och de hindras att sprida pellets i hela lägenheten. Vi har den som sittbänk i hallen.
 
Sv: Lådan

Vi har också ett pyttelitet badrum - toalett innanför dörren, handfat mitt emot och precis intill badkaret.....

Vi köpte en modcat förra året - bästa köpet nånsin! tar liten plats och har inte haft en sandhög på golvet sen dess (tidigare låg det alltid en fin hög sand precis där man vill ha fötterna vid handfatet. Kan bara rekommendera! Även om den är dyr så har den banne mig varit värd varenda krona.
 
Sv: Lådan

I vardagsrummet/köket (öppen planlösning) har jag 2 lådor med huv. Klumpbildande sand, skulle vilja ha träpellets, men Yoga verkar inte tåla det så jag får klara mig med bentonit så länge. Båda lådorna ska byggas in i skåp så fort jag har råd.
 
Sv: Lådan

Jag petade lite på en ModCat i djurbutiken idag, blir att kolla in lite noggrannare. :)


Vi var hos en uppfödare för ett tag sen och de har valt bort lådor med tak för att katterna gärna vill ha utsikt när de är på lådan sa dem, är det något man ska tänka på eller är det en vanesak tror ni?
 
Sv: Lådan

Jag kan nog tänka mig att det är en vanesak, men att man har huv mer för oss människor (mindre sand runt om, mindre lukt) än för katterna.
 
Sv: Lådan

Öppen låda (alltså inte med tak) med Everclean kattsand. Den står i "skrubben" i köket, dit han har fri tillgång och det är inte så litet som det låter. Just nu på sommaren använder han den inte alls, utan nu går han ute.
 
Sv: Lådan

Jo, det är så jag tänkte också.
Det kanske blir så att lådan får stå i hallen eller i ett hörn i vardagsrummet och för det estetiska kanske det är snyggare med tak, men vi får se. Det kanske fungerar nu i början med tak, sen när katten (maine coon) växt lite så kanske det blir trångt! ;)
 
Sv: Lådan

Mina gillar inte huv, men accepterar större "hål". Det är svårt att hitta en huvlåda som är så stor att de kan sitta normalt i den, och jag tyckte alltid det luktade mer om lådan när den hade huv än när den har friare luftcirkulation. Det kändes bara när man lyfte på huven, men katterna ska ju gå in där.
 
Sv: Lådan

Det har jag också tänkt på, det blir ju väldigt koncentrerat där i.

Ska visa ModCat för pojkvännen, han tycker om snygga och designmässigt praktiska lösningar så han kanske gillar den. :)
Jag lyckades inte få ner den från hyllan i butiken men den verkar ju vara som en fyrkant med ett hål i och eftersom den inte är kupad och har hålet på ovansidan borde ju det mesta av lukten leta sig ut tycker jag...
 
Sv: Lådan

Vi har peeWee, absolut det bäst vi haft!
Har haft både everclean o tidy cats innan o det är så skönt att slippa allt jäkla grus precis överallt. Nu är det luktfritt, lättstädat o väldigt, väldigt billigt. Dock är det inte alla katter som trivs med pellets.
 
Sv: Lådan

Jag petade lite på en ModCat i djurbutiken idag, blir att kolla in lite noggrannare. :)


Vi var hos en uppfödare för ett tag sen och de har valt bort lådor med tak för att katterna gärna vill ha utsikt när de är på lådan sa dem, är det något man ska tänka på eller är det en vanesak tror ni?

Det är nog mycket en vanesak. Jag kan nog tro att det ultimata är en täckt låda med större hål eller springor som katten kan se ut ur. Då får katten vara ifred och kan känna sig skyddad samtidigt som den har koll på allt utanför. Har dock svårt att tänka mig att särskilt många katter som är trygga i sitt hem skulle vara rädda för att gå på dass utan att hålla koll på allt.

Jag har under mina 20 år som kattägare aldrig varit med om att katt har ratat en täckt låda.
 
Sv: Lådan

Härligt att höra!

Lär de sig snabbt att man kan trycka på dörren in i lådan med tak?
 
Sv: Lådan

Kl. Jag har inte tänkt så mkt på lådorna (har haft katter i 20 år) förens vi skaffade en liten kinkig kattunge i höstas. Nu funkar det när jag har 2 lådor bredvid varandra i tvättstugan å för att slippa grus på golvet så har jag dem i en storlåda från Ikea, en sån undersängenlåda i plast utan lock. I lådan kan jag enbart ha EverClean( smått grus) utan doft. En större låda runt de mindre ovala kan rekommenderas, när de krafsar över så ramlar det ut i den större lådanå stannar där.Skåp va smart å ska kolla in den där speciella lådan.
 
Sv: Lådan

Vi har två lådor i groventren och en på övervåningen. Alla med everclean i. Två av våra katter ratar lådor med tak därför har vi utan. Det blir minimalt mer grus på golvet men så har jag slutat använda traditionella kattlådor och använder istället sköljbaljor i varierande storlek. Kattlådor är värdelösa enligt min åsikt. Det är alldeles för låga kanter på dem.
 
Sv: Lådan

Härligt att höra!

Lär de sig snabbt att man kan trycka på dörren in i lådan med tak?

Just dörren kan vara problematisk eftersom luckan kan klämma svansar eller slå katten i rumpan så jag har faktiskt slutat ha lucka. Däremot går det ju att lära dem. Positiv förstärkning så fort de trycker lite mot luckan... borde göra tricket.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 768
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 549
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp