Labradoodle!

MiiaLi

Trådstartare
Hej, jag är ägare av två jättefina Labradoodles:) Det är Labrador och Kundspudel från början:) Den rasen är "uppfunnen" för att det var ett par som ville ha en allergifri(mannen allergisk) ledarhund(kvinnan var blind) Jag undrar om det är nån mer här på Buke som är matte/husse till denna underbara ras? :p

Sv: Labradoodle!

Hur många av framtagna valpar av denna "ras" blev allergifria ledarhundar?

Har du några bilder på dina? *nyfiken*

Förespråkar aldrig blandraser, men detta är väl en av de få blandningar som låter någorlunda vettig - även pudeln var ju en apporterande fågelhund från början. Däremot är jag allergisk mot att folk kallar sina blandraser "labradoodle" eller "cockerpoh" eller vad det nu brukar snickras ihop för "rasnamn" på blandraserna.
Undrar liksom Skogstrollet hur stor procent som blev "allergifria" i denna blandning?

Jag vet faktiskt inte hur många, men mina hundar är inte allergivänliga, eller man reagerar inte på de lika mkt som man gör på andra raser..Jag har inte så bra bilder, hon är så ovårdad:P långhårig o så..men hur sätter man in bilder här?;)

Jag måstee ut med hundarna nu, jag hinner inte med det där,kanske gör det senare:)

Det är väl för att Labradorer är bra ledarhundar och lugnare än pudeln, nog fast det finns pudlar som är ledarhundar också.. Men labradoren är lugnare:)

Hej, jag är ägare av två jättefina Labradoodles:) Det är Labrador och Kundspudel från början:) Den rasen är "uppfunnen" för att det var ett par som ville ha en allergifri(mannen allergisk) ledarhund(kvinnan var blind)

Before you run out and purchase your labradoodle, let’s clarify what we mean by hypoallergenic. We mean dog breeds that result in a “reduced allergic reaction” among allergy sufferers; thus a smaller likelihood of causing allergy symptoms. Clearly, we do not mean “non-allergic,” because non-allergic breeds simply do not exist.

Så det är alltså inte alls en allergifri hund"ras", men med lite tur har vissa individer färre allergener än gemene hund..

Verkar dock helt meningslöst att korsa dessa två raser, när pudel redan finns som en lågriskhund ur allergisynpunkt..
Detta i kombination med dess signalkänslighet, lättlärdhet och arbetsvilja gör nog att man lätt kan träna renrasiga pudlar till blindhundar!

Och som fd ägare till ett flertal labbar, kan jag inte direkt påstå att det är lugnare hundar än mellan/storpudel..

Hon skrev ju faktiskt

MiiaLi skrev:
Jag vet faktiskt inte hur många, men mina hundar är inte allergivänliga, eller man reagerar inte på de lika mkt som man gör på andra raser..Jag har inte så bra bilder, hon är så ovårdad:P långhårig o så..men hur sätter man in bilder här?

:)

*kl*

Jag undrar lite över cockerpoo eftersom jag har renrasig cocker (eller är det amerikansk de använder tro?)
Vilka fördelar vill man få ut av den mixen?

*kl*

Jag undrar lite över cockerpoo eftersom jag har renrasig cocker (eller är det amerikansk de använder tro?)
Vilka fördelar vill man få ut av den mixen?

Den blir krullig... :p

Den mixen är förmodligen bara framtagen som en "exotisk" sällskapshund för amatörhunduppfödare som vill göra något "speciellt".

Jaha, på det viset.
Jag googlade på den och krullig är den ju iaf :D
Och söt givetvis, men slår inte något av orginalen utseendemässigt iaf :D

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
501
Senast: The Beast
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 263
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 363
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka