Låång boxvila :(

godishanna

Trådstartare
:cry:Är nu rejält skraj för hur det kommer gå. Pållen har fått bristningar i senor o ligament i ett bakknä och enl vet kan det kräva boxvila på upp till 6 mån :eek:. Har inte fått slutgiltigt besked ännu. Det som skrämde mig nu var att han, efter 5 dagar på djursjukhuset, fick kolik pga uttorkning... Han är 16 år och har inte haft kolik i hela sitt liv. Jag vill ju bara ta hem honom så fort som möjligt, men hur 17 ska han kunna stå i box så länge? Och nu kommer jag ju vara konstant orolig över att han ska få kolik igen hemma :(
Vågar man verkligen ha honom på boxvila så länge...?

Sv: Låång boxvila :(

Nej usch! det måste kännas fruktansvärt :cry:
Jag vet själv att man vill ha pepp i sådanhär situationer (jag iaf) men jag tänkte att det måste ju vara många hästar som står på boxvila länge, jag tror om han fixar de första veckorna så kommer det funka resten också... Om du håller noga koll på drickandet, om han inte dricker tillräckligt kan du ta en 20l hink och blanda upp med 1-2liter betfor och sedan sila bort betforen och krama ur vattnet ur den så slinker det lätt ned, gjorde så på min pålle när han haft kolik. Ger honom nu Irish Marsh i förebyggande syfte och har hört att det ska vara mkt bra.
Gör något nytt för hästen minst varannan dag. Godisgömma i alla olika hörn, i vattenkoppen osv på ställen där han får gå och "leta" lite. Man behöver inte köpa massa dyra hästleksaker hela tide, lägg in fotbollar, "stockar" och grenbitar att tugga på, häng lite av höt i hönät på olika ställen i boxen, och så en hög i några av hörnen så hästen inte bara står och stirrar på samma ställe hela tiden.

Och sätt på ordentligt med skydd när pållen ska ut i hagen igen, det kommer att lösa sig ska du se! :)

En kompis köpte en 12årig importerat hopphäst som ALDRIG lämnat boxen förutom på träning och tävling, han håller hälsan :)

Lycka till! Jag finns här om du vill prata, finns inget värre än när ens djur är sjuka.

Senast ändrad av en moderator:

Tack :)
Nä de är ju som ens familjemedlemmar, man vill ju att de ska må bra. Smart ide med sysselsättning i boxen. Tänkte också ge linfrö i förebyggande syfte för magen.

Ska den inte medicineras samtidigt?
Tänker... att det kanske är skräckscenariot med 6 mån;).

håller med Taylor OCH att ge linfrö.

Mina hästar dricker dubbelt så mkt om de får VARMT linfrövatten av en näve linfrökaka.

Jag hade min ett-åring på boxvila i 8 månader förra våren/sommaren pga senskada och sen skada i carpus. Hon fick ett kraftigt kolikanfall efter någon månad på box, hon vistades på klinik i nästan en vecka. Vad koliken berodde på kunde man aldrig fastställa. Därefter har hon iallafall aldrig haft något problem med magen över huvud taget. Jag gav henne lusernhack uppblandat med betfor och mycket vatten, och vatten ur hink, för att vara säker på att hon fick i sig tillräckligt med vätska. För övrigt bara fri tillgång på bra hö.

Jag förstår din oro över boxvilan, jag var själv förtvivlad och såg framför mig en olycklig häst osv osv. Dock gick boxvilan för min häst helt över förväntan, hon var lugn och vid gott mod hela tiden. Den tid som var mest kritisk var när de andra hästarna kom in på kvällen, då var hon busig och skuttade lite i boxen, men annars höll hon sig lugn.

Det kommer säkert att gå bättre än du tror!
Stort lycka till!!

du får se till att han äter rätt och får i sig mkt vatten. ge foder som är bra för magen och vill han inte dricka så servera betfor med massa vatten och vattna allt hö så han får i sig extra vätska.
du kan bygga en utebox så kan han få frisk luft på dagarne och lite psykisk stimulans. jag skulle aldrig ha en häst inne i stallet i ett halvår men får dom bara komma ut lite i en boxhage så brukar det fungera mkt bättre.

tycker det är dåligt att dom inte håller koll på hästens vätskenivåer på kliniken, dom kunde ju satt honom på dropp Innan han fick kolik!

Min stog 4 månader på boxvila med början av januari -09. Han drack bra ur hink och fick lusernpellets rejält uppblötta dagligen.
Han fick också fri tillgång av ensilage i hönät inne i stallet.

Min stora fasa de första veckorna var att han skulle få kolik, vad gör man med en häst som vilar för en fissur/fraktur? Går enligt min vet, men ångesten fanns ändå. Jag gick ständigt och nöp honom i halsen för att kolla vätskenivån.

Allt gick bra för honom och nu står jag och tittar på när han kvastar runt på betet med de andra hästarna.

Så om veterinär på klinik ordinerar boxvila under 6 månader för din häst pga tex en fraktur eller senskada, skulle du ändå släppa ut den i hagen?

:cry:Är nu rejält skraj för hur det kommer gå. Pållen har fått bristningar i senor o ligament i ett bakknä och enl vet kan det kräva boxvila på upp till 6 mån :eek:. Har inte fått slutgiltigt besked ännu. Det som skrämde mig nu var att han, efter 5 dagar på djursjukhuset, fick kolik pga uttorkning... Han är 16 år och har inte haft kolik i hela sitt liv. Jag vill ju bara ta hem honom så fort som möjligt, men hur 17 ska han kunna stå i box så länge? Och nu kommer jag ju vara konstant orolig över att han ska få kolik igen hemma :(
Vågar man verkligen ha honom på boxvila så länge...?

Men vad trist att det inte var ett bättre besked ni fick även oom det inte ärdet slutgiltiga.. Hur ser prognosen ut för att han ska hålla sedan? Vad sa de om hur det kan ha gått till?
Hur skulle det fungera att göra en sjukbeteshage i närheten av de andra hästarna? Han kommer ¨ju inte bli direkt lycklig av att stå inne när alla andra är ute dygnet runt.. Så han har någon att prata med.
Otäckt med koliken, det är ju inte lätt när det inte går att motionera. linfrö, mash eller något annat sådant kan vara bra att ge som tillskott och hö, kanske gräsfröhalm? gömda gottor och andra överraskningar och pyssel så att han inte känner sig bortglömd. Håller tummen.
Kram (Fiffi och Iguana hälsar givetvis)

Har varit inne på att bygga en sjukhage i boxstorlek så att han får komma ut i friska luften. Att gå dit o tillbaka ska inte vara några problem, Men ska prata mer om det med vet när vi hämtar honom. Risken e ju att han studsar upp o ned på stället om han tex ser de andra hästarna springa...

Ja, jag blev orolig över att de inte såg till att han drack. Han var ju bunden för att inte lägga sig pga av skadan och nådde inte vattenkoppen utan hade en hink. Då borde det ju gå att se om han druckit eller inte... kan man ju tycka iaf...

Men vad trist att det inte var ett bättre besked ni fick även oom det inte ärdet slutgiltiga.. Hur ser prognosen ut för att han ska hålla sedan? Vad sa de om hur det kan ha gått till?
Hur skulle det fungera att göra en sjukbeteshage i närheten av de andra hästarna? Han kommer ¨ju inte bli direkt lycklig av att stå inne när alla andra är ute dygnet runt.. Så han har någon att prata med.
Otäckt med koliken, det är ju inte lätt när det inte går att motionera. linfrö, mash eller något annat sådant kan vara bra att ge som tillskott och hö, kanske gräsfröhalm? gömda gottor och andra överraskningar och pyssel så att han inte känner sig bortglömd. Håller tummen.
Kram (Fiffi och Iguana hälsar givetvis)

De skulle röntga honom igår för att se så det inte var ngn spricka (går tydligen inte alltid att se förrän efter en v) men de ringer igen i nästa v. Var o hälsade på honom igår o han var mkt bättre iaf - relativt... han sätter iaf ner benet och går :laugh: om än stappligt.
Fick dock höra att det inte är säkert att han blir återställd till 100 % men blir han prom häst får vi ta det så länge han mår bra. Det var visst vanligare med denna skada på hopphästar på hög nivå, men det troliga är att han jagat runt i hagen o halkat, vänt för häftigt etc o sträckt sig konstigt... men det e ju svårt att veta. Hoppas vi kan ta hem honom nästa v *saknar*

Vad fick han för foder på kliniken?

Det kan ju vara foderbytet som ställde till det och behöver ju inte betyda att det är själva boxvilan som gjorde det.

Står själv med en häst med skadad galffelbandsgren och ligamentskada till kotsenbenet så jag vet inte heller hur länge boxvila det blir. Men enl vet så är prognosen god eftersom dessa skador inte ska påverkar gaffelbandetsfunktion i framtiden. Men jag vågar inte ta ut något i förskott.

Jo det bidrog säkert. Han är ju van vid hösilage och där har de vanligt hö. Betfor, som han brukar få hemma med, och Krafft pellets, han är van vid Hippo och korn. Det blir ju en omställning och sen ska man ju byta tillbaks när han kommer hem. Fast jag kommer inte ge kraftfoder, kanske lite pellets som godis ngn gång...

Nu har pållen äntligen fått komma hem :). Körde transport igårkväll i blåsten... Det kändes som positivt besked när han "bara" ordinerades 2 mån boxvila :) varav han får gå korta promenader mån två. Sedan återbesök...

*KL*
Vad säger ni förresten om det här med boxvila. Hur länge anser ni att det är okey att ha en häst på boxvila pga en skada. Dels boxvila (bara inomhus) och dels boxvila (inne & ute) i form av boxhage.

Min häst blev halt i december och har under stora delar av vintern fått stå i boxhage. Han hade fått gå på liten hage om han inte levt rövare som han gör. Han har behandlats för diverse ledinflammationer före han fick diagnos sidoligamentskada för ett par veckor sedan. Den totala perioden på box var nog 3v+3v, sen friskförklarad och ut på lite mindre hage, levde rövare o blev halt, boxhage igen 2v+3v. Det blir, när man summerar 11v dvs närmare 3 månader med ett litet uppehåll i mitten. Hade någon sagt i december att min häst skulle vara halt nu hade det varit sjukt svårt att orka. Men när det hela tiden händer nya saker, så tar man liksom en sak i sänder. Hela tiden frågar jag mig vad som är ok mot hästen.

Hur länge tycker ni är ok när det blir såhär, först blir det några veckor, sen råkar det av någon annan orsak bli några veckor till, sen annan skada och förlängd boxvila osv.... Och hur länge är ok om veterinären skulle säga; hästen behöver boxvila i x veckor / månader!?!

Hur länge "fixar" en häst boxvila? Hur länge anser ni är moraliskt ok?

Jag tycker att de flesta hästarna verkar ta boxvilan OK.däremot när de sen ska få börja gå ut.:bump::bump:

Tror att det är mest vi som lider. Vad är några mån. om den sen kan leva ett helt liv.

Däremot ska den inte behöva ha ont såsom fånghästar som inte ens kan stå.

Hade min storhäst på boxvila inne i 8 månader pga dubbla griffelbensfrakturer på samma ben och förbeningar och svullnader som följd.
Nu står hon på boxvila igen på obestämd tid pga en ligamentskada och svullnader kring hasleden som följd av ligamentskadan och sårskadan när hon blev sparkad.

Hon mådde direkt dåligt av den långa boxvilan, så jag fick ha min ponny inne emd henne i 4 månader, det var ingen rolig lösning, men den var nödvändig....

Jag kände en häst som hade boxvila i 6 + 4 månader. Det är klart att det inte är speciellt roligt, men hon verkade överleva.

Mitt bästa tips är också sysselsättning. Billig sådan är att köpa en boll eller livboj i gummi eller plats och borra hål, peta in pellets. Kostar inte många tior och i alla fall hästen jag kände tyckte det var skojsigt att sparka runt på den där bollen och äta pellets. Att hänga upp en kålrot i taket, precis så att hästen får tag på den, är också en bra idé. Den ska dingla, så att det blir klurigt för hästen att gnaga.

Ska den vara ensam mycket (när de andra hästarna är i hagen) så kanske det är en idé att köpa en liten kompis att ha i boxen? En kanin, kanske? Den fortsätter ju att vara till glädje efteråt och hästar brukar uppskatta sällskapet.

Var rädd att min häst skulle få lång boxvila men det visade sig itne vara så farligt som jag trodde.. Jag tror inte att jag skulle utsätta henne för ett halvår på box faktiskt.. Hon mådde dåligt av att stå i en mindre hage veckan innan veterinären kom ut så ja, ett halvår är lång tid men klart att det är möjligt. Rör det sig om upp till ett år kan jag undra för vems skull man gör det för?

Jag håller med dig om att det är en svår avvägning om vad som är moraliskt riktigt faktiskt.. Om vi säger att en häst kräver 6-12 mån på box så kan man undra hur prognosen för framtiden ser ut och om det lidande den utsätts för kommer resultera i ett bra framtida liv för hästen.

En häst kanske tar det helt OK medan en annan mår jättedåligt utav det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan! Mitt 11-åriga fullblod har blivit ordinerad strikt boxvila nu i minst 6-8 veckor pga en spricka i benet efter att ha fått en...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Senast: Efwa
·
Ridning Har sett att det finns många andra trådar om igångsättning efter skada/vila, men känner ändå att jag inte riktigt blir klok på hur jag...
Svar
2
· Visningar
1 202
Senast: Rubinen
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka