Låång boxvila :(

Sv: Låång boxvila :(

Ett tips är att sätta in spegelplast som är gjorda för att laga backspeglar i bilar med, (finns bla på biltema för en mkt liten peng). Många har sagt att deras hästar är mycket lugnare med en sådan som sällskap när alla andra är ute!
Plocka ris och häng upp i boxen, asp brukar alla hästar gilla!
Om möjligt ha halm i boxen, då kan man gömma mat i den!
Blanda höet med halm av god kvalité, då tar det mycket längre tid för hästen att äta!
Lär hästen konster, tex att plocka upp saker från backen.

Lycka till!

...Nu står hon på boxvila igen på obestämd tid pga en ligamentskada och svullnader kring hasleden som följd av ligamentskadan och sårskadan när hon blev sparkad....

Usch sån otur ni har!

Vad är det för ligamentskada och varför fick hon den? Hur länge har hon stått nu då?

Håller tummarna!

Långa collateralligamentet vid ena hasen som är skadat.
Hästen blev sparkad i hagen.
Har stått i 3 veckor nu.

Jag har gjort en skog i sjukhagen och boxen till min skadade ponny, satt upp ris och tjockare grenar på olika ställen så han har något att göra. Annars så finns det enkla och uppskattade lekar som passar skadade hästar, som att försöka få loss en morot som är fastknuten på en träbit. Klurigt men då får hästen lite hjärngympa.

Nu är det bara ca 2 v kvar till återbesöket och pålle får promenera hela 15 min om dagen :D. Allt har gått över förväntan, han verkar acceptera att vara själv i stallet och är inte helgalen när man går ut (sålänge inget triggar honom förstås... ;)) Hoppas de säger att han får komma ut i hage sedan, så han hinner få något sommarbete iaf :)

Var på återbesök igår, allt går på rätt håll iaf :) Dock var inte skadan helt läkt, ganska lång tid kvar enligt vet (lätt man luras av att hästen inte haltar...) så det blir fortsatta promenader en mån sen får jag sitta upp o trava litegrann en mån sedan återbesök igen. Alltså blir det inget bete för pållen i år :( Liten hage kunde han få gå i så jag byggde en 5x5 m flyttbar på gräs igår. Haha han var ute några timmar sen var den helt upptrampad, blir att flytta hage varje dag nu då ;)

Suck... Pålle tröttnade på sin lilla hage och rymde ur den i förrgår... ingen hit! Kom dock bara ut i en annan hage men hade väääldigt roligt i den och drog några rejäla repor, himla smart när han knappt tagit ett travsteg på nära 3 mån (men det fattar ju inte han förstås). Ibland gör han mig gråhårig, jag tänkte nu drar han väl upp hela skadan så det bara e att börja om från början igen. Som tur var gick det bra, men nu står han inte längre lika snällt i hagen längre, han har väl fått smak för bus... Jag börjar allvarligt fundera på om han inte kan få gå ute iaf... :( Han kunde ju lika gärna ha skurit sig på trådarn när han rymde... var är egentligen skaderisken störst...?

Satt upp första gången igår :D Kändes ok faktiskt, men tror att pållen tappat mer muskler på ena sidan... kändes lite snett liksom...
Men vad rolig han är... han har följt mej som en vovve i grimma o grimskaft på våra promenader (med undantag för en o annat "spöke") men han var betydligt mer framåt och busig och tittig sadlad... 2 skutt ut på åkern och ett litet "springa iväg-test" hann vi med de ca 5 min vi (ähum) "skrittade" första dan uppsuttet :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan! Mitt 11-åriga fullblod har blivit ordinerad strikt boxvila nu i minst 6-8 veckor pga en spricka i benet efter att ha fått en...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Senast: Efwa
·
Ridning Har sett att det finns många andra trådar om igångsättning efter skada/vila, men känner ändå att jag inte riktigt blir klok på hur jag...
Svar
2
· Visningar
1 202
Senast: Rubinen
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka