Lååång tid mellan syskonen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

dimmansstuteri

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet av att ha många år mellan sina barn, eller är det någon som har syskon som är betydligt äldre eller yngre än er själva (och inga ytterligare syskon emellan...)?

Jag väntar mitt andra barn i maj och jag har en son sedan tidigare, (född i juni 1996), så det blir nästan precis 10 år mellan syskonen.

Kände ni stor skillnad mellan era graviditeter? Skillnad i "krämpor" och/eller humör? Hur reagerade ert "stora" barn, både under graviditeten och när barnet var fött?
Min son är jätteglad (puh), och kommer med namnförslag, ställer frågor och klappar mig gärna på magen..:) Han har ett par klasskamrater som fått småsyskon under det senaste året, och tycker inte alls att det känns konstigt. Själv minns jag att jag hade en lekiskamrat som fick ett syskon när vi var 6-7 år - det var en "jättesensation"...

Själv är jag jättetrött... Hb och övriga värden är bra, men jag tycker att det känns i kroppen att jag är tio år äldre. Jag orkar nästan ingenting... Jag är betydligt försiktigare nu, livrädd för att ramla när jag tar in/ut hästarna och har redan nu bestämt mig för att sluta jobba ca 3 veckor innan BF (sist jobbade jag till dagen innan förlossning - inga problem! :o )

Dela gärna med er av era erfarenheter om "allt" som rör detta!:D

Hlsn Helena
 
Sv: Lååång tid mellan syskonen?

Jag har 5 år mellan mina första två barn. För mig var det perfekt, jag fick den tiden med sonen som jag tyckte att han behövde innan syskonet kom. Det har heller inte varit så mycket syskonbråk, i början var han jättehjälpsam och älskade sin syster över allt annat, men efter ett par, tre år så gick det väl över kan man säga...
Jag inbillar mig att dom hade bråkat mer om åldersskillnaden varit mindre.
Grabben är 13 men umgås mest med 15-16 åringar och är, enligt mig iaf, mogen för sin ålder. Dottern är 8 och umgås mest med hästarna i stallet. Så det blir inte så jättemycket bråk och det är ju en STOR positiv bit. För syskonbråk är ju det jobbigaste som finns!!

Sedan har jag även erfarenhet från "andra sidan" så att säga.. När jag var 15 år så fick jag en syster. Jag tyckte det var jätteroligt och jag hade med mig henne överallt så fort hon bara började gå. Det är bara 5 år mellan min syster och min son också så dom har ju en del glädje av varann också..
Idag har vi väl inte sådär jättebra kontakt, tyvärr. Vi bor nära varann men hon är en rätt svår person att ha att göra med. Man måste liksom tassa lite på tå kring henne och vara henne till lags i allt om det ska passa. Annars blir hon sur och man får veta det genom andra... Så jag börjar dra mig ifrån henne mer och mer. Tråkigt tycker jag, men inte så mycket att göra åt. Jag kan ju hoppas att det är en mognadsprocess och att utvecklingen går framåt även där.. Hon är ju trots allt bara 18, men ändå tillräckligt gammal för att inte bete sig så, så dessvärre tror jag att det är ett personlighetsdrag..

Grattis till graviditeten, vårda den väl och gör så gott du kan så ska du se att allt blir bra!!

Jag hade gärna blivit gravid igen, men kan tyvärr inte... Har försökt i tre år. Men jag önskar dig lycka till!!
 
Sv: Lååång tid mellan syskonen?

Vad glad jag är för er skull!!!

Jag har ju tre år mellan mina barn, och det är ju inte så länge, men däremot så är det 15 år mellan mig och min yngsta bror, och vi har precis lika bra kontakt som jag har med min bror närmst mig (2 år yngre än mig...)

Jag tror inte att det spelar ngn större roll hur många år det är emellan syskon, det är en speciell kärlek emellan ändå... Jag har själv fem biologiska och ett adopterat sykon och jag älskar dom alla väldigt mkt men på olika vis. En del har jag mer kontakt med än andra, men min kärlek och glädje över dom och deras barn är lika stor oberoende på hur många år det skiljer mellan oss...
 
Sv: Lååång tid mellan syskonen?

Har 5 syskon, dock är inte alla begges barn.
vi är;
Lillebror 9
Lillasyster 14
Jag 16
storebror 16
storasyster 17
storasyster 18
så det är inte så stora hopp förutom med lillebror och lillasyster där det är 5år. mellan lillebror och storasyster är det 9år.
/agnes
 
Sv: Lååång tid mellan syskonen?

Jag har 8 år mellan mig och min bror (han äldre), vi var goda vänner och så när vi var små, eller rättare sagt när jag var riktigt liten, fram tills jag var runt 5-6 tror jag, sen skenade det och det var en period på många år när jag var i tonåren vi inte ens pratade med varandra.
Vi har "hatat" varandra.
Efter att vi har fått barn har vi kommit varandra såpass nära att vi kan umgås med barnen i alla fall.
Om det här beror på oss som personer eller att det är långt emellan oss vet jag inte.
Men jag tror nog att man kunnat "dela" mer saker med ett syskon som stått närmare i ålder... som sagt, ålderskillnaden blir ju mindre och mindre ju äldre vi blir, så om sådär 10 år till kanske vi tom kan vara goda vänner :) .

Grattis till graviditeten i alla fall och det kommer säkerligen att gå bra, alla är ju inte lika envisa och korkade som mig och min bror :D !
 
Sv: Lååång tid mellan syskonen?

Min syster är åtta år yngre än mig, när vi var små hade vi inte så mycket utbyte av varandra. Jag var barnvakt åt henne och hon och hennes kompisar såg upp till sin stora syster som hade häst osv... ;) Men nu delar vi häst är vi som bästa kompisar (jag är 29 och hon 21). Helt perfekt! :love:
 
Sv: Lååång tid mellan syskonen?

Det är knappt 6 år mellan mig och min lillebror.
Det som DET har medfört är att vi känner inte varandra. Har väldigt sporadisk kontakt, mest om det gäller något särskilt...
Vi är inte ovänner på något sätt, men jag var alltid i stallet när han var yngre och sen flyttade jag hemifrån när han var 12...
 
Sv: Lååång tid mellan syskonen?

Jag har tio år mellan mina barn, det funkar bra, har haft tid till alla när de var små,det har heller inte varit nån syskon svartsjuka.De kanske inte haft utbyte av varann som lekkamrater, men det finns inte nån garanti att syskon som är nära i ålder har utbyte av varann. Har en storasyster som är 11 år äldre och vi har jättefin kontakt. Det som har varit bra med att få barn senare är att jag kände mig så trygg i min mammaroll, men hade lite mer krämpor när jag väntade. Jag önskar dig lycka till
 
Sv: Lååång tid mellan syskonen?

min lillebror är 8 år yngre, min sambos lillebror är 10 år yngre än honom. Vi tycker det är ultimat.... och kommer vi skaffa syskon till våran bebbe blir det nog ett sådant glapp också!
 
Sv: Lååång tid mellan syskonen?

När min yngsta dotter föddes 2000 ,var hennes storebror 6 1/2 år och Storasyster 8 1/2 år .Och jag vill säga att det var helt underbart .
Från att ha haft relativt tätt mellan de 2 första så var det en dröm.Man hade all tid i världen med den lilla då de större var i skolan , man kunde vila då den lilla sov.
Någon svartsjuka med den yngsta var det inte ,konkurrensen var mellan de två äldre.
Visst blir det nog ofta att den lilla blir lite bortskämd , har många äldre som gör som hon vill.
Hade jag skullat skaffa barn i dag så hade jag valt att ha några år mellan, helt klart.
Många trodde att jag skaffat ny partner då jag fick minsta ( ha ha )
 
Sv: Lååång tid mellan syskonen?

Jag är sladdbarn och har en syster som är 12 år äldre och en bror som är 15 år äldre. Min syster har vart som en "extramamma" åt mig och vi har alltid haft väldigt bra kontakt. Nu har vi inte lika tät kontakt som förut men den är fortfarande bra. Min bror har jag inte haft lika bra kontakt med, men han har alltid varit storebror med allt vad det innebär och jag vet att båda två alltid finns där när jag behöver dom.

Det enda negativa är väl kanske att vi inte har kunnat leka som andra syskon, men vi har heller aldrig bråkat. Jag tycker absolut att de positiva bitarna får de negativa att blekna bort!

Lycka till! Det går säkert jättebra med tanke på att din son redan är glad åt din graviditet!
 
Sv: Lååång tid mellan syskonen?

jag är 6 år äldre än min lillasyster.
vi har väldigt bra kontakt, men ibland blir det ju såklart bråk. (kanske för att vi delar rum också? haha, så vi träffar varandra hela tiden i stort sätt)


Lycka till. :)
 
Sv: Lååång tid mellan syskonen?

Tack alla som har svarat :)
Det verkar som om de flesta har god kontakt med sina syskon i vuxen ålder, även om de inte var lekkamrater som barn pga stor åldersskillnad, det låter ju bra :)
Mellan mig och min sysker skiljer det bara ett år, och vi har inte haft särskilt mycket kontakt se vi blev tonåringar...

Hlsn Helena
 
Senast ändrad:
Sv: Lååång tid mellan syskonen?

Hej

Det var roligt att läsa den här tråden! Jag är i nästan samma sits som du, har en pojke på 8 år och väntar nummer två i augusti, det kommer alltså att bli nästan 9 år mellan barnen. Har samma man...;) .
Har ingen speciell orsak till att det blivit så långt mellan, tyckte länge att det räckte bra med ett barn...har jobbat mycket och trivts bra med det, har hästar osv så ett barn till har inte känts så aktuellt, tycker ju att man skall hinna och orka med dom barn man skaffar sig också...så i "elfte timmen" (är själv snart 38 år och min man är 40 år) kom vi till skott :D med nummer två. Känns jätteroligt och ännu känner jag inte av graviditeten desto mera, även om man ju litet mera oroar sig för risker med graviditeten nu än för 9 år sedan.

Lycka till!

Kram Britta
 
Sv: Lååång tid mellan syskonen?

Grattis!

Mellan mig och min syster är det 5,5 år så gott som på dagen. Jag tycker att det var en för stor ålderskillnad. Hela barndomen gick ut på att jag skulle akta och vakta lillasyster. Båda våra föräldrar är uppvuxna som yngsta barnet i en stor syskonskara, så jag kände det som att dom förutsatte att storasyskon är dumma och småsyskon snälla.
Vi hade ingenting gemensamt förrän hon började närma sig 20.
 
Sv: Lååång tid mellan syskonen?

Inga egna barn men däremot har jag en tio år äldre storasyster. (vi är bara två)

Jag har haft det ganska bra egentligen, fick mycket av mammas och pappas uppmräksamhet då syrran var så själgående då de fick mig.

Jag kommer inte i håg så mycket av tiden vi bodde i hop, dock antar jag att jag var ett riktigt "pain in the as" för min syster. Jag har flera minnen av att jag står och knackar på henens dörr i timmar för att få komma in när hon hade besök, vilket var "jättepoppis" från hennes sida. När jag var fem flyttade min syster och sedan bodde vi inte ihop så mycket mer.

Vi har aldrig varit lekkamrater eller så pga den stora åldersskillanden och vi hade inte så mycket kontakt tills jag blev 10 år och en lång inledning till våra föräldrars skiljsmässa inleddes. Då kom min syster som en räddare i nöden och tog hand om mig, tog mig med på hennes semesterresor etc :love:

Jag har världens bästa syster och jag har aldrig känt att 10 år har varit för stor åldersskilland.

Vi har haft så mycket kul i hop genom våra hundar och hästar att de tio åren som har varit mellan oss inte har känts.
 
Sv: Lååång tid mellan syskonen?

Jag var yngsta barnet tills jag var 16,skulle fylla 17.
Så mellan mig och min syster skiljer det alltså nästan 17 år.
Jag flyttade hemifrån en månad efter att hon föddes till en annan stad. Men hon har hela tiden haft koll sina äldre syskon. Har två bröder som är äldre än mig.
Nu är hon 8 år. Vi känner inte varandra som syskon eftersom vi inte ses så ofta.

Det kommer vara 4½ år mellan mina barn.
jag tror det kommer gå jättebra.
 
Sv: Lååång tid mellan syskonen?

Jag tror åldern har mindre betydelse än man kanske tror. Jag har vänner som har mycket kontakt med sina syskon och andra som knappt träffar sina syskon alls - oavsett åldersskillnad.

Jag tror det handlar mest om personkemi och hur väl föräldrarna medverkar till barnens relationer. Goda föräldrar tror jag ger sina barn de bästa förutsättningarna till en fin relation.

Lycka till med gravidititeten! :love:
 
Sv: Lååång tid mellan syskonen?

Jag är sladdis! 18 år mellan mig o bror, 15 år mellan mig o syster!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 819
Gravid - 1år Det får bli ett tillfälligt konto för detta. Jag gjorde ett positivt graviditetstest igår och jag borde vara väldigt tidigt gravid...
2
Svar
25
· Visningar
5 678
Senast: Skralt
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 930
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Fick ett MA i vintras som slutade i skrapning efter att jag började störtblöda en vecka efter cytotec(?heter det väl?). Då trodde jag...
Svar
2
· Visningar
902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp