linafina

Trådstartare
Finns det någon här som har L testat sin hund?

Hur går det till?

Jag vet att man gör det när hunden fyllt 18 månader.

Hoppas på att någon kan lite om det här :).

Sv: L test

Min hund har genomfört ett inofficiellt L-test. Det genomfördes enligt samma principer som de officiella, men med annat syfte.

Officiella L-test görs på hundar som är tänkta till tjänst, dvs potentiella väktar- och polishundar.

Senast ändrad:

Aha oki så det finns inofficiella och officiella. Det visste jag inte.

Jag ska eventuellt göra L-testet när min schäfer fyller 18 månader. Hur går det till? Vad ska man göra? Är det som en MH-beskrivning ungefär eller?

I oktober ska han MH-beskrivas och redan där ser man kanske om det är lönt att l-testa eller inte?

Finns och finns, det beror på om man hittar någon som är villig att genomföra ett inofficiellt. De flesta besiktare är fullt upptagna med oficiella tester eller annat arbete med hund. En del är privatpersoner med egna företag, men många finns inom polisen, militären eller väkteriet. Vill man göra ett inofficiellt får man inrikta sig på privata företagare. Polis och militär osv är inte intresserade av annat än test av hundar för köp och liknande. Kolla dock upp att personen verkligen är förordnad av rikspolisstyrelsen som besiktningsman. Man vill ju inte ha vilken klåpare som helst att testa sin hund.

Det L-test som polis, militär och väktare genomför kan man dessutom inte göra som privatperson. Det är enbart aktuellt om man själv arbetar inom de yrkena eller om hunden ska säljas dit. Det kostar ju en del att anordna dessa tester och de genomförs dessutom på polisens/vaktbolagens/militärens arbetstid. Dock kan ju vem som helst "lämplighetstesta" sin hund (om den passar till att äta strumpor eller så), men då handlar det om något helt annat än det L-test som man oftast talar om.

Ett L-test är väldigt likt ett mentaltest i många fall, men kan också se annorlunda ut. Man mäter samma egenskaper som på ett L-test men kan lägga till eller byta ut situationer. Besiktaren kan låta testet fortgå så länge denne vill och tills denne sett tillräckligt. Det finns inga tidsgränser som på ett MH. Syftet med ett L-test är att avgöra om hunden är lämplig till tjänst, som polishund, minhund eller vad det nu må vara. Det är inget test för att ta reda på hur hundens mentalitet ser ut, som ett mentaltest, utan ytterst vill man se om hunden har en passande mentalitet. Hur den ser ut får man på köpet så att säga.

Det är svårt att säga exakt hur det går till och vad man får göra eftersom varje test är individanpassat. Dock brukar det likna en korning med pappfigurer och allt. Det behöver dock inte göra det.

Tack för ditt svar, har mer koll på det nu.

Ska bli kul att se om vi kommer så långt :D.

Två hundar från min uppfödare testades för en månad sedan,
men båda ska användas i tjänst ( väktarhundar)

Den ena av dem fick för övrigt 285poäng, ganska högt ;)

Tror att ska de testas på riktigt så är det för att de ska användas
i tjänst el om man kan tänka sig att sälja dem till tex polisen.

Jag har inte L-testat någon av mina hundar. Men sambon har haft flertalet L-testade godkända hundar.

285p för en Schäfer är riktigt bra!!!

285p är ruskigt bra för vilken ras som helst ;)

Den andra, en broder tror jag fick 237, el något sådant.

Dean skrev:
Jag har inte L-testat någon av mina hundar. Men sambon har haft flertalet L-testade godkända hundar.

285p för en Schäfer är riktigt bra!!!

Har han haft dom i tjänst själv eller sålt dom vidare?

Jo, visst jag själv skulle nog inte vilja ha en hund med så skyhöga
poäng.
Men hur som helst är poängen höga, vilken ras det än är som får dem..
jag tror att den högst L-testade hunden i Sverige är en Hassemans
hund som fick 290 poäng.

Men sedan så säger inte poängen så värst mycket egentligen,
det finns hundar som tex knappt klarat en korning, men som är superbra tävlingshundar.
Tror även det finns en hund som är en av de bästa polishundarna i Norge, som blev underkänd i korningen..

Liknande trådar

Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
609
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 742
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 829
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar