Kyrkor i Sthlm med omnejd

Elisha

Trådstartare
Vill ha tips på fina, lantliga kyrkor i Stockholms län eller angränsande, typ Sörmland, Uppland osv.

Gärna mitt ute i ingenstans och gärna med närhet till vatten! :-)

Här i Gnesta finns det massor med fina kyrkor. T ex Frustuna kyrka, Björnlunda kyrka, Gåsinge kyrka och Gryts kyrka.
Alla ligger inte mitt ute i ingenstans, men ändå lantligt och med fina omgivningar. :)

Jag jobbade på ridläger Sörmland när jag var ung. Gåsinge kyrka ligger oerhört vackert vid Storsjön. Fast den fantastiskt fina kyrkbyn skymmer kanske sikten mot vattnet.

Mitt huvudförslag får nog bli Skoklosters kyrka, som ligger precis bredvid Skoklosters slott. Sjönära? Ja. Man kan anlända med båt.

Kanske inte riktigt "in the middle of nowhere", men väl ute i skogen och nära vatten:
Lida kyrka i Tullinge
Ligger i ett "friluftsområde", i en sluttning ner mot vattnet, ganska avsides...

Sen om man bortser det här med att det ska ligga avigt (eller ok, det ligger i Tullinge som rent faktiskt är en Sthlms förort, men som snarare ter sig som en by på landet, men det är en annan femma...), så finns även Tullinge Kyrka. På "framsidan" är det sluttning och kyrkogård, men på "baksidan" har man fin utsikt över Tullingesjön.

Kan dock säga att Lida kyrka är rätt liten om jag inte missminner mig (har varit inne där en gång för länge sedan). Dock är det stora grönområden runt.
Tullinge kyrka är dock större interiört, men har mindre grönområde runt sig...

Enklast är att söka på Google om du vill ha info! :)

Även om kanske kan tyckas vara små och "inget speciellt" så anser i alla fall jag att de ändå ligger rätt fint/är rätt fina för att ändå vara förhållandevis små osv.

Lycka till med kyrkletandet i alla fall! :D

Vill ha tips på fina, lantliga kyrkor i Stockholms län eller angränsande, typ Sörmland, Uppland osv.

Salems kyrka är väldigt mysig och ligger på en udde i ett naturreservat, knappt tre mil utanför stan. En del av Bröderna Lejonhjärta spelades in där :). Inte helt mitt ute i ingenstans, E4an går nära, men jag tycker inte att vägen stör alltför mycket :).

Salems kyrka är väldigt mysig och ligger på en udde i ett naturreservat, knappt tre mil utanför stan. En del av Bröderna Lejonhjärta spelades in där :). Inte helt mitt ute i ingenstans, E4an går nära, men jag tycker inte att vägen stör alltför mycket :).

Tänkte preciiiis skriva Salems kyrka! Är själv döpt och konfirmerad där så nu blev jag lite nyfiken på vad du har för koppling dit :). Hade ingen aning om att Bröderna Lejonhjärta var inspelad där, kul!

Tänkte preciiiis skriva Salems kyrka! Är själv döpt och konfirmerad där så nu blev jag lite nyfiken på vad du har för koppling dit :). Hade ingen aning om att Bröderna Lejonhjärta var inspelad där, kul!
Haha åh är du salemstjej :D? Jag är konfirmerad där jag likaså, och är uppvuxen i rönninge, årgång -89!

Lids kyrka utanför Nyköping. En fantastisk liten vacker 1100-tals kyrka med vackra medeltismålningar, känns som man kliver rakt in i Medeltiden. Dock bara små sjöar i närheten men naturen runt Lid är helt fantastiskt vacker!
https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=646311

Om du vill att det ska funka med allmänna kommunikationer kan Stora Sköndal kyrka vara ett tips. Det går buss till Sköndal från tunnelbana i Hökarängen och kyrkan ligger vackert nära vatten. Församlingshem i anslutning om du behöver en festlokal... Stora Sköndal kyrka tillhör Farsta församling.

Liknande trådar

Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
379
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
834
Senast: Mia_R
·
Kultur Jag har fått för mig att jag vill gå på en julkonsert i en gammal kyrka. Med kör som sjunger julsånger. Ute efter julstämning! Många...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: MissFideli
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 970
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar