Kyras ABC ??

T

Tessi93

Hej

Min instruktör pratar om Kyras abc när vi värmer upp hästarna, men tyvär så glömmer jag vad det är helatiden :angel:. Skulle behöva det nedskrivet.

Är det någon som kan förklara?

Sv: Kyras ABC ??

Jag har för mig att det är typ...
...
A; Att få hästen att stanna
B: Att få hästen att gå framåt
C: Att få hästen att svänga

Eller nåt sånt där. Min tränare babblade om det i höstas när jag red för henne på min unghäst. Eller om det var gå framåt innan stanna. Aja, jag ger upp! Hoppas någon annan kan svara bättre xD

Att rida ABC:et som övning är enklast så här: Rid på en fyrkantig stor volt. Stanna hästen för bara hand och säte i hörnen av volten, när hästen står stilla låt den göra den ett par sekunder. När du sätter igång vänder du samtidigt in framdelen med ett ledande tygeltag och med hjälp av ytterskänkel. När hästen följer ytterhjälperna kan du succesivt göra volten rundare och inte göra halt varje gång.

Detta har jag lärt mig att det är ABC, men det kanske är helt fel? Bra övning i vilket fall som;)

Jag tycker att du ska fråga din tränare!!:) Det är mkt bättre att säga " Vänta nu hänger jag inte med riktigt" o be henne/honom förklara för dig så att du verkligen förstår! Då kommer du få ut mkt mer av dina träningar, jag lovar! Det är ju det man har tränare till:)

Det det hela går ut på är att se till att dina grundhjälper går igenom. Framåtdrivande skänkel, förhållande tygel samt eftergift och även vändande hjälp. Med andra ord, start, stopp, sväng. För att känna att grundhjälperna fungerar, skall du isolera användningen av dem. Gör en halt enbart med förhållning- säte. Driv inte in i halten, du tränar inte halter, du kollar av reaktionen för förhållningen. När hästen gjort halten utvärderar du hur förhållningen gick igenom, samt ger en tydlig eftergift för att kontrollera att hästen står still även om du släpper i tygeln. Nu ska du gå fram ur halten och göra en kontroll av framåtdrivande hjälp. Du har fortfarande eftergift i tygeln och använder enbart skänkel framåt. Utvärdera. Du kollar av vändande hjälper genom att tex vända hästen 90 grader för ytterskänkel-innervikt. Hästen skall vända utan att bli böjd.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 314
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar