Hambo

Trådstartare
jag köpte det i går till fång häst.
Ska det sättas på hela benen eller bara hovarna och kotorna?
Hrj från hambo

Sv: Kyllera

Först och främst..
Mellan Kotan och knät (fram)
och Kotan och hasen (bak)

Inte på hoven.

Oj !!
Nu har han nästan bara på sina varma små hovar !
Jag har tagit ledigt en timme mitt på dagen så jag kan åka hem och fixa det .
Stort tack från hambo !

Kyllera kan du visst ha på hovarna samt hela benen. Problemet är att det torkar snabbt o kyler inte längre.
För bästa effekt kan man ta lite gladpack, en pad och stallbandage ovanpå, hela vägen ner runt hoven. Då torkar det långsammare o kyleffekten varar längre.

mvh Lotta

Kyllera kan du visst ha på hovarna samt hela benen. Problemet är att det torkar snabbt o kyler inte längre.
För bästa effekt kan man ta lite gladpack, en pad och stallbandage ovanpå, hela vägen ner runt hoven. Då torkar det långsammare o kyleffekten varar längre.

mvh Lotta

Detta är en vanlig metod då man använder värmelera, använder du kyllera på detta viset tror jag att du får effekten av värmelera, inpackningen blir ju väldigt varm i sig så jag har svårt att tro att det ska kyla något. Vid bandagering av kyllera brukar man använda tidningspapper, vaddstycke och bandage!

Kyllera är nog inget bra alternativ för kylning av fång, för dåligt, då är det bättre att använda slang med kallvatten och eventuellt kylslangar om man har tillgång till det, alternativt försöka få hästen att stå i hinkar med kallt vatten.

Kyldamasker!

Is från frysen i istärningspåsar som man bandagerar fast på benen en stund, lägge en blöt handduk närmast hästens ben.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 545
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
759
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
385
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka