kyla benen.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare madeleneee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 951
M

madeleneee

Om man kyler benen efter ett hårdare pass, kan man släppa ut hästen i hagen sen då, och sen på kvällen lägger man på stallbandage ? eller ska man linda benen direkt efter?

Sv: kyla benen.

benen ska ju inte kylas om det inte är nödvändigt dvs skadade muskler osv!!! värme = mer cirkulation i benen.

Om man kyler benen efter ett hårdare pass, kan man släppa ut hästen i hagen sen då, och sen på kvällen lägger man på stallbandage ? eller ska man linda benen direkt efter?

Försök att skritta av så länge det bara går. Cirkulationen i hoven och benet fortsätter inte om inte hoven belastas. Blodcirkulationen vid avskrittningen kommer kyla kota etc på lindrigast sätt, men bandage bidrar till att blodcikulationen fortsätter även efteråt.

Jag har fått lära mig mig av flera -bla av en kille som behandlar hästar med laser- att man aldrig ska ha på liniment och linda benen direkt efter ett träningspass då det kan förvärra en ev skada. Det optimala sa han var att kyla först, och sen efter ca 2 timmar kunde man i så fall använda liniment o linda. Men att vi många gånger lindar benen för mycket och gör hästen bereonde av stallbandage..

Efter ett hårdare pass ska du kyla benen. Då minskar man risken för skador. Kyler du med vatten eller is så kan du linda sedan. Ev andra preparat ska du ta bort innan du lindar. Lera kan du ju linda över.
Tycker det låter bra att du släpper ut hästen så den kan röra sig efteråt. Då fungerar hästens egna "andra hjärta" bäst.
// Linda

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 084
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
2 025
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
733
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
939
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈