kyla benen.

M

madeleneee

Om man kyler benen efter ett hårdare pass, kan man släppa ut hästen i hagen sen då, och sen på kvällen lägger man på stallbandage ? eller ska man linda benen direkt efter?

Sv: kyla benen.

benen ska ju inte kylas om det inte är nödvändigt dvs skadade muskler osv!!! värme = mer cirkulation i benen.

Om man kyler benen efter ett hårdare pass, kan man släppa ut hästen i hagen sen då, och sen på kvällen lägger man på stallbandage ? eller ska man linda benen direkt efter?

Försök att skritta av så länge det bara går. Cirkulationen i hoven och benet fortsätter inte om inte hoven belastas. Blodcirkulationen vid avskrittningen kommer kyla kota etc på lindrigast sätt, men bandage bidrar till att blodcikulationen fortsätter även efteråt.

Jag har fått lära mig mig av flera -bla av en kille som behandlar hästar med laser- att man aldrig ska ha på liniment och linda benen direkt efter ett träningspass då det kan förvärra en ev skada. Det optimala sa han var att kyla först, och sen efter ca 2 timmar kunde man i så fall använda liniment o linda. Men att vi många gånger lindar benen för mycket och gör hästen bereonde av stallbandage..

Efter ett hårdare pass ska du kyla benen. Då minskar man risken för skador. Kyler du med vatten eller is så kan du linda sedan. Ev andra preparat ska du ta bort innan du lindar. Lera kan du ju linda över.
Tycker det låter bra att du släpper ut hästen så den kan röra sig efteråt. Då fungerar hästens egna "andra hjärta" bäst.
// Linda

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
916
Senast: Svartkatt
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
980
Senast: ako
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 871
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka