Kyla benen

Sv: Kyla benen

jag får inte annvända kyllera för min veterinärer :p

Jag kyler bara med rinnande vatten .....

men blue lotion åker på ibland haha

Senast ändrad av en moderator:

Varför inte dådå? gfgf Är inte det asjobbigt att stå med rinnande vatten eek man måste väl typ stå aslänge för att det ska hjälpa??

Har alltid använt kallvatten
Vet nån om hästar kan få kylskador? Vi har hittat ett par tunna geledynor som man har i frysen , som man sen sätter runt benen med lida. Skulle vara så mycket enklare än att stå och spola. Måste man ha något under eller skyddar pälsen tillräkligt?

haha det kan irretera huden...

Jo, typ minst 10 min/ben .

gfgf när K hade skadat benet 1 månan innan SM kylde jag det i rinnande vatten 1 timme / dag

Varför inte dådå? gfgf Är inte det asjobbigt att stå med rinnande vatten eek man måste väl typ stå aslänge för att det ska hjälpa??

hade ute någon häst.. ja va det hette minns ja inte..
Hon nämnde att det tog mellan en kvart tjugo min på varje ben för att det skulle göra ngn verkan med rinnande vatten.

hade ute någon häst.. ja va det hette minns ja inte..
Hon nämnde att det tog mellan en kvart tjugo min på varje ben för att det skulle göra ngn verkan med rinnande vatten.

Det har jag oxå hört.
Använder Back on Track, kylgel eller liniment.
Beroende på omständigheterna.
Brukar för det mesta även spola benen med kallt
vatten innan jag har på något av det andra.

Hej!
Man måste spola minst 15-20min för att det ska vara effektivast men absolut max 30min, annars börjar det brännas:crazy:

Jag vet att dem på back on track rekommenderar att man inte lindar på direkt efter hård ansträgning, utan att man kyler först å sen efter nån/några timmar är det bra att linda på med B o T:)

Jag vet att dem på back on track rekommenderar att man inte lindar på direkt efter hård ansträgning, utan att man kyler först å sen efter nån/några timmar är det bra att linda på med B o T:)

Var står det?

---------------------------------------------------
Man kan även använda BoT när hästen är i rörelse för
större effekt.

Det står ingenstans utan det var vad dem sa när jag ringde å frågade om lite olika saker ang B o T.

Anledningen att man ska kyla direkt efter hårt arbete är att man förhindrar små irritationer att utvecklas till riktiga skador.
"Det som händer vid nedkylning är att blodkärlen - som har vidgats vid ansträngning - dras samman. Därmed blir det mindre genomblödning i området, vilket minskar risken för senskador. "

Det står ingenstans utan det var vad dem sa när jag ringde å frågade om lite olika saker ang B o T.

Anledningen att man ska kyla direkt efter hårt arbete är att man förhindrar små irritationer att utvecklas till riktiga skador.
"Det som händer vid nedkylning är att blodkärlen - som har vidgats vid ansträngning - dras samman. Därmed blir det mindre genomblödning i området, vilket minskar risken för senskador. "

Så har jag också hört..Därför kyler jag först och värmer sedan efter stor ansträngning.

Man kan även använda BoT när hästen är i rörelse för
större effekt.

Det avråder min vet ifrån pga att det blir för varmt. Om man skrittar lite är det okej men inte mer.

Att kyla efter ett ansträngande pass är en självklarhet.

Men det är bra att du påpekar detta då kanske inte alla vet
varför man ska göra det.

Sedan kanske man åker dit på kvällen igen och linimentar+lägger stallbandage. Ungefär så brukar jag göra iallafall om det finns möjlighet. Annars kyler jag bara... :) *hoppas att jag gör rätt nu :D*

Är det verkligen rätt?
Så hade inte jag gjort med risk för mer skada än nytta.

Jag har på kyldamasker ca 20 minuter efter tuffare pass, sedan stallbandage till natten.

Hej!
Man måste spola minst 15-20min för att det ska vara effektivast men absolut max 30min, annars börjar det brännas:crazy:

Det är därför jag kyler i omgångar :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 561
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 318
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 002
Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 498
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka