Kyla benen

S

Showjumping

Hur långt efter ett avslutat träningspass är det lönt att kyla benen?

Säg att jag hopptränar på ett ställe, åker 15-20 minuter hem, är det värt att kyla benen med lera då man kommer hem då? Eller ska man linimenta istället?

Sv: Kyla benen

Men det kan man inte göra? Med skydd och allt?

Jag kan. Jag lägger tidningspapper om och sen transportskydd utanpå. Transportskydden är tvättbara så det är inte hela världen om det hamnar lera på dom.

Okej, det låter lite krångligt, men det kan ju fungera kanske :p

Ja jo lite omständigt är det kanske men jag har vant mig. Nu har jag häst som är känslig i benen och det tar upp till en timme för mig att köra hem så därför vill jag lägga på kylleran med en gång efter träning

Jag linimentar när jag kommit hem istället, pollan har inte tålamod att stå stilla några längre stunder. :p

fuktigt tidingnspapper ovanpå lerar ger ökad efekt sen lidnar du bara å transportbandagen och kan ha det till dagen efter :D

Tar ni på kyllera/ liniment efter varje hoppträning också?? Är det ngt ni gör på alla hästar eller på de som har "känsligare" ben??

:) Använder back on track efter hårdare träningspass,(teränng o hoppning) och över natten. Han är så fin i benen efter. Finns kylgelé också om du inte vill använda lera, de kanske är ett alternativ?!

Tar ni på kyllera/ liniment efter varje hoppträning också?? Är det ngt ni gör på alla hästar eller på de som har "känsligare" ben??

smörjer min häst med linement nästan varje gång jag ridit. Kan hända någon gång att jag har lite bråttom.
men 90% av gångerna så smörjer ja benen med liniment. ibland även ryggen :bump:

Ställer en fråga om de är ok??:angel:

Vilket liniment/ kyllera är bäst? Vilket av alternativen är bäst att använda?

jag tycker att blue lotion liniment är bra och arnika fungerar också väldigt bra.. kyllera har jag tyvärr ingen erfarenhet av..

Ja, det är ju en bra ide! Har jag inte tänkt på innan. Dom kan ju ge lite skydd i transporten också. Jättebra, tack för tipset :)

la06: Jag tycker att kyllera från biofarmab är bäst. "Swede clay" heter den. Jag brukar använda liniment från Radital (utspätt med lite vatten). Leran och linimentet är ju tänkta för olika användningstillfällen (om jag nu har förstått det hela rätt). Efter ett hårt tränings/tävlingspass ska benen först kylas så fort som möjligt. Sedan är det bra med värme. Typ om man tävlar på morgonen, så kyler man efteråt. Sedan kanske man åker dit på kvällen igen och linimentar+lägger stallbandage. Ungefär så brukar jag göra iallafall om det finns möjlighet. Annars kyler jag bara... :) *hoppas att jag gör rätt nu :D*

jag använder mig av en flaska som är ljusblå just nu. vet dock inte va den heter?

innan hade ja...(ja vad hette den). en vit flaska.. hmm säger ju inte så mkt... men den va så himla trög att få ur något ur.. så jag bytte... och tycker nog den ljusblåa e bättre.

o inte blev du klokare på detta.. men du ska få ett bättre svar under dagen av vad jag använder.just nu

Använder blue lotion och radital som linement.
Kyllotion brukar jag använda hööks och radital.
Back on track är ju alltid lätt, inget klet o kanon resultat.
Har även en annan smörja från Verdus som hjälper leder och muskler att återhämta sig, är citronmeliss o grejer i den, har funkat bra tillsammans med stallboots under natten, mot gallor och tjocka ben.

Såhär står det i en av mina hästfaktaböcker

Leran är inte kylande i sig själv, utan verkar som en värmeväxlare, genom att den drar åt sig värme ur hästens ben och avger den till luften utanför. Därigenom tränger kylan allt längre in. Genom att stryka på lera och låta den torka tills den faller av, får man en mycket effektiv avkylning. Det kan behövas efter hård ansträngning. Vill du däremot ha en långsammare kylning som sedan övergår till att bli ett våtvärmande omslag, lägger du tidningspapper och fleecebandage utanpå leran. Denna får då först en kylande effekt (men inte lika effektiv som enbart lera) och sedan en värmande. Den pappersinpackade leran blir som ett stallbandage. Denna växelverkan är en gammal beprövad metod som passar den måttligt tränande hästen.

Om du kör med lera, tidningspapper och sedan bandage, så behöver du ju inte sätta transportskydd utanpå, och hela kalaset kan sitta på tills dagen efter.

ag användr dessa kyldamasker från hööks 379 paret mycket prisvärda och bra

610114.jpg

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 561
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 318
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 002
Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 498
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka