Kyla benen eller liniment?

clara123

Trådstartare
I vårat ridhus är underlaget väldigt tungt och ojämnt. Ibland rider man i lite uppförsbacke och ibland i lite nerförsbacke + tungt underlag. Såklart försöker vi va så lite i ridhuset som det bara går (vi har fina paddockar osv) men under vintern när det är svårt att t.ex hoppa i padocken (rida där över huvud taget) så blir de några pass där inne i veckan. Jag har innan kylt benen med coldgel efter passen för att förhindra överansträngning osv men är det kanske liniment man borde ta istället?
🤨
Vad är skillnaden egentligen? Hade ni struntat i att ta på något över huvud taget på en 11 åring som ändå vart fräsch den biten av hans liv som vi vet (efter han importerades)?

Jag är inte säker på att det gör så stor skillnad när man ridit på dåligt underlag, men kyla med vatten eller någon form av isdamasker lär iaf vara mer effektivt än liniment.

Bäst vore att byta stall!

Tror inte att något av det hjälper när underlaget är så dåligt. Hade inte ridit på det alls - inte värt risken.

Ska du kyla så kallt vatten gärna så mycket som upp till 20 minuter för att få bäst effekt. Står alltid och spolar min som haft senskada efter alla tyngre jobb. Helst använder jag vatten om de finns och i nödfall använder jag isbalsam.

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 410
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fått i uppgift och rida en häst nu i några veckor innan den ska åka till sin nya ägare. Grejen är den att hästen är 22år gammal...
Svar
17
· Visningar
1 664
Senast: Kokosboll
·
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 578
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30