KWPN TP (tuigpaard) som dressyrhäst

CiderGirl

Trådstartare
Hej!
Nu har jag i och för sig ingen aning om hur många sådanna det finns i Sverige eller hur många som vet att deras holländska häst kan vara avlad som TP, altså Kör/Showhäst, men det får jag ju se om jag får några svar.

Det är nämligen så att jag köpte mig en unghäst i vintras från Holland (genom förmedlare) från denna avelslinge. Jag valde henne för att hon har fantastiska rörelser, höga knälyft och en enorm och luftig galopp och dessutom är byggd i uppförsbacke. Eftersom hon oväntat fått föl har jag inte annat än hunnit grundrida henne och hoppa in henne. Nu när jag snart ska börja vidareutbilda och sätta igång efter sommaren och avvänjingen undrar jag om några andra har denna "ras" men mål att få fram en bra dressyrhäst och hur deras träning går samt vilken potential de ser i dessa hästar för dressyrsporten. Jag har stora förhoppningar med mitt sto, och kanske ännu större på fölet vars far jag lokaliserat.

Så till frågan? Vilka har KWPN TP? Hur går det med träningen? Tävlingen? fördelar och nackdelar med dessa hästar? osv
Väntar nyfiket!

Sv: KWPN TP (tuigpaard) som dressyrhäst

Ja, jag har :)

En kille efter Immigrant - Heineke född 00.

Hans fördelar blir också hans nackdelar, går lätt uppåt, istf framåt. Är långlinjerad åt alla håll och jag rider ännu i en väldigt låg grundform. Väldigt högställd vilket lätt gör att jag som ryttare tror att han är rätt låg i formen - men inte är det och ryggen är def inte med. Han har svaga ryggmuskler och är inte den snabbaste att sätta nya. Det tar TID mao. Har fram till i vintras haft svårt att lägga på sig, men nu verkar han ha vuxit i kroppen och knoppen lite mer. En vänlig och ängslig herre med mycket inre stress. Vill alltid vara till lags och behöver tydliga ramar och regler för att slappna av och överlåta sig åt mig. Väldigt taktmässig, lite svår att "rubba" i sin takt men där har det blivit bättre iom mer styrka.

Han har inte den extrema gången, men det finns mycket att plocka fram när man sätter lite tryck i honom. :love:

SKITKUL att äntligen se en till med en TP :bump:

Bilder på din?

Här är min älskling :D

thobisen.jpg

PICT0674_1_uryttare.jpg

Filmsnutt:

http://s16.photobucket.com/albums/b15/maljon/?action=view&current=PICT1205.flv

va snygg din pojke är!!!

Min liknar din en del, har samma typ av galopp. Sen är hon också långlinjerad med en svagare rygg, såg allmänt ut som en rishög när hon kom hem till mig. I tempramentet är hon också beredd att tillfredsställa en hela tiden och vill verkligen vara till lags. I ridningen är hon superkänslig både i munnen och för skänkeln, vilket jag tycker är underbart, sen är hon mycket frammåt, och ja som du säger, mycket uppått. Trodde min va lättefödd, men det var tydligen bara fölet som växte =)), så nu antar jag att hon är lite åt det svårfödda hållet eftersom hon inte är bautafet på betet. Längtar efter att få rida henne igen, har tyvärr inga ridbilder men här skickar jag med en länk på tre album där hon figurerar med sin son Champagne. Hon heter Windroos för övrigt och är efter e.Siennman ee.Noran.

Hoppas fler visar upp sina TP och vad tror du Malinsky om potentialen som dressyrhäst? Jag är förundrad över att inte fler upptäckt deras flächiga gångarter, har fått lära mig hur man utvecklar traven och är säker på att jag kan lära henne att länga ordentligt, då kommer hon nog kunna hävda sig bland svenska och tyska halvblod.

Hon finns med lite här och där i fotoalbumet, fast fokus ligger främst på fölet =))
http://www.pixbox.se/usr_show_id74598_page0_order1.html

Jag tror med ett stort jobb med grunden och muskler att de kan komma långt!! Stretcha ut sidorna, komma genom ryggen och bli helt genomsläpplig och bygga formen ur det. Den höga knäaktionen kommer när min häst blir spänd, och det är ju inte så bra ur ridaspekt.

Ett hinder som jag kan se är att de inte alltid har så fördelaktiga vinklar. Men jag tror det är av mindre vikt, då samarbetsvilja är väl ändå viktigast, bara de inte har oförmåga.. och jag har ännu inte sett en TP med spikraka ben :D De bygger inte muskler lika fort (av den lilla erf jag har). Ryggen är väl akilleshälen, och kankse även den inbyggda spänning de har (också grundat på de få jag har sett.. kanske ingen sanning)

Min har varit lite "bromsig" inte släppt till det där sista över ryggen, det är dock bättre. Bromsigheten har visat sig genom att inte vilja ta skänkeln och gå fram, utan snarare uppåt :o Men det går som sagt åt rätt håll... :cool:

Ett tips från mig utifrån de problem jag har haft med min häst är att du hittar en tränare som är superpetig med grunderna!! Hästen går lätt i en för hög form, och vissa har gnuggat händerna i förtjusning över resningen och tänker inte på att ryggen har noll muskler.

Som en tränare sa, bara han blir stark i grundformen så kan vi göra vad som helst.. så ett stort lycka till med din blivande dressyrstjärna :banana:

Vem är fölet efter?

Du har så rätt! Min får sin häftiga gång om hon är spänd eller de få gånger (kortare stunder) när jag har fått henne med mig henne och då får hon också en svävande gång.... vet inte riktigt hur jag ska förklara, du har säkert känt det med din med.

Jo ryggen är akileshälen, de är ju trotts allt avlade för körning och då krävs en annan typ av rygg och muskler. Föresten är din inkörd? min blev det enligt uppgift till 3-årstestet nere i Holland, det gjorde att hon aldeles i början ville gå i en galet hög form och knäppa av och undvika bettet. Jag ska börja klättra en del med henne och mosa i mat, främst i form av högvärdigt protein. Jo min tränare som jag hade när jag köpte henne var överförtjust, sa att det är en av de bästa hästar hon träffat, berätta gärna fler tipps om du har, det kan andra också läsa och ta nytta av om de har långlinjerade hästar som vi, som du såg på fölet så är han mer kompakt, det är hans far också. Jag lägger ut en länk till hingstens hemsida när jag tagit mig hem från jobbet

:D Sander har proloog bakom sig ser jag, samma som min häst. Men jag tror att Proloog, Ureterp och Waterman är vanligt förekommande på TP sidan. Vad spännande med fölis!!! :bump: Snygg hingst iaf :love:

Min kördes enbart i Holland tills han blev 3, då såldes han till Sverige - antar att han inte var mkt att hänga i julgran som vagnshäst (?) :o Hon som köpte min från Holland hade tävlat upp till Intemediere, så jag antar att hon såg kvalitéer i honom. Jag köpte honom när han var 5.

Min knäpper också lätt av och undviker bettet *suck* Men efter idogt tränande så har han blivit väldigt mycket bättre. Det som blir nu är när jag fipplar med händerna så släpper han direkt - han är en bra läromästare :rofl: Sen så är det nog så som du skriver om ryggen, de är ju inte avlade att rida på egentligen :crazy:

Klättra är ju super. Det har jag gjort mycket, mycket skritt i storskogen - han är jättedålig på att lyfta på fötterna, men han lär sig.

Du får gärna P:M'a när du vill och om du vill, det är så kul att det är fler som har en TP, vi är väl inte alltförmånga tror jag. - än!? Vi brottas ju med lite andra problem än "vanliga" ridhästar.

Jag har en medryttare som är van hoppare, så hon hjälper mig att "hoppa in" min häst. Idag gick de clear round 60 och 70 cm.. :rofl: Det gäller att ta det lugnt i början, han har gått från jämfota grodhopp med ryggen spänd som en fiolsträng till att flyta på väldigt bra över hindren... de var sååå duktiga :love:

Kul tråd!:banana:

Har sett en sån här KWPN av modell TP och det är en häftig häst! Vacker som få och med rörelser som får min halvblodsmärr att bli grön av avund! :D

Nackdelen är dock, som ni har nämnt, att de inte är avlade att rida på, hela denna hästens extiörer skriver körhäst....ryggen tar aldrig slut....:o

Hon har precis samma beteende som ni beskriver, hög i formen och släpper bettet, lätt till spänning och allmänt känslig. Hon har en lång väg att gå innan hon blir en hygglig ridhäst, vilket är mkt synd då hon köptes var tänkt som ridskolehäst. Tjejen som köpte henne (fr ett försäljningsstall i Jönköping, CC), blev lovad en trygg och bra ridskolehäst och ur transporten kommer denna.....:confused:

Som sagt kanonfin häst, men på helt fel ställe....

Tycker att båda era är oerhört vackra, de har verkligen utstrålning och Malinskys bilder har jag sett tidigare och inte reagerat på att han skulle vara annat än ett "vanligt" halvblod.....:angel:

Lycka till med era skönheter!:bump:

hihi, jag tar det som ngt positivt.. alltså att han ser ut som ett halvblod :D (iom att jag har honom som ridhäst) Han har ju inte heller extrem gång som vissa.. han rör sig inte som en Hackney direkt även om han har det i blodet.

Lustigt att du också har de erf av att de är hög, släpper bettet osv.. det skulle vara jätteintressant att höra fler med erf av TP som ridhäst!! Jag har jobbat 1 år med min och inte förrän nu börjar det lossna och jag har en häst som suger tag i bettet, släpper fortfarande i traven ibland om och när jag fipplar med bettet och ínte får med baken. *undrar varför just de hästarna lätt släpper bettet - om det nu är rätt synonymt med dessa hästar* Jag har haft min i 2 år, men första året kan jag inte räkna som ngt arbete nedlagt :(

Har också en KWPN av körtypen! Hon är underbar och har blivit min bästa vän! Jag har haft henne i 13 månader, Hon är då väldigt nervös ute i terrängen, älskar både dressyr och hoppning, dock kan hon va en aning vinglig, hon är importerad. Lång i ryggen, svår att hålla ihop, Men har superhäftiga rörelser jag aldrig sett förr! Hon är inte så mycket frammåt, hon går hellre "uppåt" men vi har ende fått en extremt fin form. Hon har en otroligt vägvinnande gallop, utmärkt fältävlanshäst är hon! En stark polle! :-)

Delvis KL

Fråga då ni säger att de släpper bettet... Vad rider ni på för bett ?

Har alltid haft lite samma problem på mina hästar (HBL) och då alltid fått rådet att ha ett så tungt och tjockt bett som möjligt, just för att du då får lite gratis av att de måste ta tag i det ...

Vet ju inget om hästarna så, men min kompis tävlar en sån som är riktigt stor, maffig & grov fast med en lätthet man skulle döda för, dom rider MSVB med vinster för närvarande. Sjukt häftig häst!

Åh vad kul att tråden startat upp igen!

Jag har för ca 2 månader sedan köpt en TP. Det är den vackraste häst jag någonsin sett och jag hoppas att vi kommer få en lång och fin dressyrkarriär. Han har också svag rygg men inte alls extremt. Han är körd i Holland tills han var 4 drygt och nu i årsskiftet kom han till Sverige. Han är riden i ca 4 månader och är OTROLIGT lättlärd! Som ni andra säger är han också väldigt mån om att vara till lags. Nerverna utanpå men hoppas kunna kontrollera detta iom att han förstår att jag är ledaren och tar hand om världen. :)

Han har en svag tendens att släppa bettet och bli för hög i sin form när han spänner sig, aldrig annars. Överlag den bästa tävlingskompisen jag kunnat tänka mig. Speciellt eftersom han alltid kollar med mig om det han gör är rätt samt att han älskar att vara duktig :) Han går på vanligt tredelat. Det är nästan det enda jag gillar som man får tävla dressyr på.

Finns flera exempel på TP som gått ändå upp tom svår klass. Ligger en på hästnet nu :angel:

Hade en TP för utbildning/försäljning för några år sedan. Han var en riktigt härligt positiv och arbetsvillig individ. Tyvärr hade han fått dom, för en ridhäst, negativa exteriöra egenskaper som många TP har, en dålig halsansättning, rejäla "körhästbogar" och en svag ramskopf. Men han hade mycket goda gångarter, betydligt bättre "ridhästgång" en vad som är vanligt hos TPn, då dom inte bara gick uppåt utan också framåt ;) Han ville ju såklart, precis som många andra beskrivit, gärna gå i en riktigt hög form med kort nacke (det är ju det dom är avlade för) men eftersom jag hade förmånen att utbilda honom ifrån grunden fick han lära sig att gå i riktig form från dag 1. Väldigt många TP kommer ju hit som ex körhästar och har kanske gått i den höga formen i några år och då är det ju ofta en lite längre resa.

Jag var frestad att behålla honom för att se vad det kunde bli av en sådan häst. Men han såldes på hösten som treåring till en duktig tjej som hade honom ett par år och startade honom i lätta klasser samt 4-årschampionatet med ok resultat. Han såldes sedan vidare till en tjej som verkade ha mkt höga ambitioner.

Jag mejlade henne när hon haft honom ett tag för att höra hör det gick, och jodå hon var såååå nöjd, han passade henne som handen i handsken och gick under namnet ****gårdens Totilas....denna hästen skulle hon aldrig släppa. Jag svarade tillbaka att det vore roligt att få följa dom i framtiden då jag tyckte det var spännande att se vad det kunde bli av en TP. Hon svarar tillbaka att "Vad MENAR du??? Vaddå TP??"
Jag skickade med att par länkar om Tuigpaards. Fick inget svar, men ett par veckor senare låg han ute på annons....

Tror tyvärr att det är många som har en liknande inställning till TP och att dom därför sällan hamnar hos folk där dom kan få chansen att utvecklas. Får man tag i en med lite mera ridhäst exteriör så kan det bli riktigt bra. Har också sett flera lyckade "korsningar" med KWPN sporthäst som har varit jättefina.

Har också haft en TP. Tyvärr blev hon dålig och efter 1 års försök att få ordning på det så var jag tvungen att ta bort henne. Hon var född 2003 och jag köpte henne som oinriden 3 åring (när hon kom till Sverige), dock hade hon gått "sidan om" vagn i Holland. Mager och eländig var hon, stackaren! Red in henne utan större problem och hann faktiskt tävla henne ett par ggr innan problemen började. Domarna öste beröm över henne och menade att detta var en häst som kunde komma långt upp i klasserna.

I övrigt kan jag bara hålla med om det ni skrivit innan - ville inte suga tag i bettet (red med "sytråd" i handen), svag rygg, hela tiden jobba med formen..... osv

Knapplån.

Nu river jag upp denna vilande tråd. Är det någon som importerat själv eller har alla gått genom hästhandlare? Är det någon som kör med sina TP?

Kul att denna tråd väckts till liv igen! :)

Jag rider en KWPN e. Renovo, och misstänker att det är mkt körblod i honom. Vet inte riktigt hur det gick till när pålle blev importerad, om förra ägaren gick via hästhandlare eller inte. Han importerades när han var fyra år. Vi har inte testat att köra med honom, eftersom vi inte vet om han är inkörd + att han är lite harig av sig... Däremot har jag slängt på honom loksele och det har han inte reagerat på, han är även trevlig att tömköra.

Pålle är väldigt försiktig av sig, och lite misstänksam mot nya saker. Går mer uppåt än framåt, så vi jobbar med att han ska jobba på ordentligt med bakbenen och länga steget mer. Ta för sig mer. Vi jobbar även med stödet till handen, att han ska söka sig framåt nedåt och inte bara krulla ihop sig.

Jag hopptränar honom litegrann, och har även tränat terräng ett par gånger. Hoppningen är inte hans starka sida, rent mentalt, så vi håller oss på låg nivå. ;)

Vid tävling blir pålle ofta spänd, men det blir bättre och bättre. Det gäller att ha tålamod. Jag tävlar honom lite i dressyr på lätt nivå, fått procent mellan 49-64% än så länge.

Jag är så glad att jag får rida denna häst! :love: Lite koko ibland, men det har jag kommit att tycka bara är charmigt. :D

_juni13_zps43ca1123.jpg

_M04_mellan.jpg

Foto: Linnea Månström

_SAM_6759.jpg

_SAM_7234.jpg

+ en liten film från programridning:
http://s94.photobucket.com/user/_aprilia_/media/Horses/17maj054.mp4.html

Kuuuuul tråd och håller med alla ovanstående om temperament om var problemen ligger, men sen är de så himla mysiga och härliga hästar att det hel klart överväger :) Jag har en valack på 8 år, efter Lorton.

Vi börjar närma oss en ok form, men som alla så har vi problem med att han slår av ibland med nacken och går lite för högt och inte bär sig i ryggen. Min tränare säger att han har en galopp att dö för :) Det vi landat i nu är ett ganska bastant tredelat, eggbett. Det funkar klockrent!:D

Så förhoppningsvis startar vi vår första tävling i sommar i dressyr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka