KWPN (holländskt HBL) = svårfödda?

B

BeastieBabe

har någon märkt av detta att dom skulle vara i stil med FBL t.ex?
på ridskolan står 2 KWPN och båda är för magra tycker jag..

har det något med rasen att göra eller ska de kunna gå på normal foderstat?

(inga tips om att göda upp hästarna tack, jag frågar enbart om rasen i sig i svårfödd eller om ridskolan har måndagsexemplar)

Sv: KWPN (holländskt HBL) = svårfödda?

Har jag inte varit med om, men alla är ju individer. Är båda importerade? Kanske de har samma "bagage" med sig som gör att de är mer svårfödda.

Jag har en hingst som är 25 % KWPN och 75 % fbl och han är inte lättfödd precis. Om det beror på att han é hingst, har fbl i sig eller om det är för att har ett viss "bagage" med sig vid importen vet jag inte. Nu kan jag ju tillägga att han är född -84 oxå. Han har ju inte precis de bästa förutsättningarna för att lägga på sig.

KWPN är ju en korsningsras precis som andra halvblodsraser, och jag har svårt att tänka mig att en sådan "blandad" ras kan ha en gemensam egenskap som svårföddhet.

Tror mera på Magdalenas förklaring att just dessa två individer kan ha något i bagaget.

De holländska brukar ju vara kända för att vara av den lite tyngre typen så jag har faktiskt aldrig hört att de skulle vara svårfödda??

jag har faktiskt ett hollänskt halvblod och han är mkt svårfödd!
men han är ganska lätt i typen.
//Sandra

hmm.. ja det finns juh olika typer.. de två som står på ridskolan är av samma typ, höga och slanka.. typ: RP står det på på deras papper.. vet inte riktigt vad RP betyder nu men det är samma på båda..

Min är väldigt lättfödd. Får konstant hålla koll på hur mycket hon stoppar i sig.

olgaklara skrev:
De holländska brukar ju vara kända för att vara av den lite tyngre typen så jag har faktiskt aldrig hört att de skulle vara svårfödda??

Har samma erfarenhet av Holländare som dig.

Dom jag har haft att göra med har vart lättfödda och vi har snarare fått hålla igen på deras mat för att vi fick bannor av Sylve för att de var för feta! :angel:

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
5 225
Senast: lbb
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 000
Senast: MJLee
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 987
Senast: Mustang
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 543
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama