Kvoterna?!

Gallardo

Trådstartare
Vad ska kvoten mellan kalcium och fosfor ligga mellan?
Vilka fler kvoter ska man räkna ut och hur gör man det?
Man ska väll räkna ut kvoten mellan omsättningsbar energi (MJ/KG foder) och smältbart råprotein?

Hjälp mig med alla dessa kvoter tack :bow:

Sv: Kvoterna?!

Är det smb.råprotein/omsättningsbar energi MJ/KG?
Och det ska väll vara minst 6?

Vad ligger rekommendationerna på mellan kalcium/fosfor?

Vad ska kvoten mellan kalcium och fosfor ligga mellan?
Kvoten ska ligga mellan 1.2-1.8, men en högre kvot (uppemot 3-3.5) är okej för en frisk häst.

Vilka fler kvoter ska man räkna ut och hur gör man det?
Protein och energi kvoten är den du behöver hålla koll på. Du divderar smältbara råproteinet per kg foder med omsättningsbar Mj/kg foder.
Kvoten ska ligga på minst 6 de är riktigt! (De flesta hästar klara en lite lägre kvot runt 5,5 men en del behöver mer. Men riktlingerna är en kvot på minst 6.

Man ska väll räkna ut kvoten mellan omsättningsbar energi (MJ/KG foder) och smältbart råprotein?
Japp, se svaret ovan;)

Tackar tackar!

Jag har ett hösilage som har en kalcium/fosfor kvot på 2,8.
Det ska alltså inte vara något problem?

Protein och energi kvoten ligger på 6,6. Så det är godkänt.
Hade gärna fått vara högre kvot eftersom det är en arabhingst som ska äta hösilaget ;)

Han är svårfödd och behöver högre kvot!

Själv tänker jag tvärtom. Jag brukar ge rådet att öka energin mer än proteinet för svårfödda hästar. De hushållar inte lika bra med bensinen som de lättfödda.

Hästar som är en fena på att ha tillvara fibrerna i grovfodret t ex island, nordland och shetland brukar landa på en hög kvot för de behöver inte så mkt energi men ungefär lika mkt protein per kg kroppsvikt och arbete. HH

Har du lust att förklara skillnaden på ensilage o hösilage o huruvida man kan ge hästar ensilage- snälla:bow:

Såvitt jag vet är allt fermenterat vallfoder ensilage men många kallar de torra varianterna för hösilage. Sök på DavidS inlägg och kolla hans hemsida där förklaras det nog.

Jag ger mina hästar hö eller ensilage med låg torrsubstanshalt. Är litet skeptisk mot det som kallas hösilage, inbillar mig att pH blir för högt så clostridier kan trivas men jag har inte mkt på fötterna för att påstå det. HH

Alltså precis tvärtemot vad jag trodde.
Fick en blöt bal för några år sen o vad det luktade om skiten- nästan clostridiumodör:crazy:

Törs efter det inte ge ensilage, men visst var det som ett illa gjort byte av foder..

Tack för svar.
Är glad att du m.fl. finns.:banana:

du skrev lite om fibrer i silage. jag har fått ett värde på vårt silage på mj. 10.7 råprotein 100 gr/kg ts. och fibrer 550. just det med fibrerna förstår jag inte riktigt, är det bra eller dåligt ?

Vad jag förstår så är det inte bra om det är alltför drypande blött heller. Då kan clostridier skyddas av vattnet och hinna växa till innan ett bra pH uppnåtts. Men många saker spelar in ju, sockerhalten i gräset, omgivningstemp osv. Den fina syrliga doften har jag aldrig känt i ”hösilaget”. Men det kan ju vara bra ändå!

Hur luktar clostridier? HH

Tror att fiber halten har större betydelse för kossornas olika magar än för hästen. 550 gram NDF per kg ts motsvarar tidig gräsvall eller sent skördad klövervall. HH

oki, tack :) håller på att försöka lära mig "alla olika begrepp" och siffran med "fibrer" har jag aldrig sett förut. ja, det är en första skörd gräsvall.

Själv tänker jag tvärtom. Jag brukar ge rådet att öka energin mer än proteinet för svårfödda hästar. De hushållar inte lika bra med bensinen som de lättfödda.

Hästar som är en fena på att ha tillvara fibrerna i grovfodret t ex island, nordland och shetland brukar landa på en hög kvot för de behöver inte så mkt energi men ungefär lika mkt protein per kg kroppsvikt och arbete. HH

Har du någon källhänvisning till det? Skulle vilja lära mig allt!
Jag har tidigare läst att man ska ha högre kvot till svårfödda hästar. Vet inte om det kanske var på någon foderleverantörs hemsida kanske?!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka