Är det energi-protein kvoten eller typ kalcium - fosfor? Det ena är ju bra, set andra verkligen inte...

Specificera mera
 
Handlar det om energi/protein? Isåfall, inga djur. Jag har räknat (åt en annan) på en kvot på 0,6 ett år. Verkligen inget roligt och det blev ett dyrt år för ägaren.
 
Inte mitt problem tack och lov, jag har tackat nej till det med hänvisning till de dåliga värdena. Det skulle kräva för mycket komplement för att det öht skulle vara aktuellt vilket jag även skrev. :down:
 
Jag har fått en analys i mailen på ett "hästhö" med en TS på 64% och en kvot på 1.6!
Vad skulle det ens passa till för djur? :confused:
Men vet du inte att hästar ska ha sent skördat hö? ;):angel:
Åtminstone om man frågar vissa äldre bönder, som lärt sig detta för ett sekel sen eller så....
(Eller ge det till shettisar med fång, de ska ju ha sånt påstås det... :cautious:)

Det är verkligen inte idealiskt att fodra något djurslag med och ett år som detta, när det är ganska gott om grovfoder på många platser, är det kanske inget direkt alternativ. Men det är bättre än inget grovfoder alls. Och även om det är både kostsamt och pyssligt, så går det att komplettera för att täcka näringsbehov.
Det troliga är väl dock att det är någon mindre kunnig hästägare som köper det och sen börjar banta sina "tjocka" hästar, när de blir bukiga och tappar rygglinjen.... 🙄:arghh:
 
Var en del år sen här räknades noga. Spetsfoder på något sätt kanske går.
Är så många "beror på" i det hela så att bara rycka ut nåt enstaka blir i vilket fall en aning märkligt.

Elda upp är i vilket fall resursslöseri. Bättre att i värstafall gröngödsla eller för all del kompostera.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
561
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 698
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 998
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp