Kvoter, MJ och andra frågor...

S

ScareCrow

Nu är det så att jag har inte kunnat få tag på hö som har några värden att tala om :devil: vilket ger mig ett slutresultat på att jag är tvungen att börja pyttsa lite hit och dit för att få min häst att "överleva"...
Min första fråga: kan en häst överleva och må bra på en kvot på endast 4.30? Han utför inget som helst arbete nu, utan är bara sällskap och får dra i hagen, så kommer det förmodligen vara hela vintern.
Och min andra fråga: Hur är det med ett MJ som är högre än vad som rekommenderas? Är det skadligt på något sätt för hästarna eller kan man ge det?
Och min tredje fråga, hur pass "allvarligt" ska man ta innehållet i morötter? Jag menar, svänger det kraftigt hit och dit? Tänkte fodra med morötter för att få upp proteinet, utan att MJ skjuter i höjden ännu mer, och eftersom min häst hellre äter morötter än står och sörplar i sig kraftfoder så funderade jag på att det skulle vara lättare att ge honom dem än att försöka få tag på ännu en fodersort. Går det tror ni, eller svänger innehållet för mycket i morotspåsarna?
Eftersom jag bor rätt så knasigt så kan jag inte få tag på så mycket olika fodersorter, så jag måste försöka med det jag får tag på :(

Sv: Kvoter, MJ och andra frågor...

Med en såpass låg kvot så hade jag gett något koncentrat som soja eller potatisprotein. Även om hästen bara går i hagen så behöver kvoten vara 6.
Om Mj sticker iväg så är risken att han blir tjock.
Jag vet inte hur mycket det skiljer på morötter men tänker att det blir väldigt mycket socker om du ska ge så mycket morötter att du kommer upp i en bra kvot.

Fråga 1: Jag hade inte varit nöjd med den kvoten. Jag hade minskat på höet och ökat på lucern och eller salsa.

Fråga 2: För högt MJ ger en tjock häst.

Fråga 3: Morötter för att öka kvoten har jag aldrig hört talas om. Borde vara hyfsat mycket energi i morötter för att det ska funka optimalt. Kan du inte ge lucern, alfa grow eller salsa naturell i stället?

Om han blir tjock i vinter ser jag bara som något bra :laugh: eftersom han förra vintern hade svårt att hålla hullet då det blev kallt. Fick börja surra in honom i täcken för att han skulle klara sig, och då gick han ändå på fri tillgång på bra grovfoder. Men eftersom han är en envis häst och man inte får i honom mer än ca 8kg hö per dag så är det lite svårt att få honom att förstå att han ska äta mer :D
Utöver 8kg hö kommer han att få 1,5kg lusern och 1kg havre också.
Jag får tyvärr inte tag på soja, salsa eller liknande här. Det jag får tag på är krafft lusern pellets, krafft sport, krafft grund, någon mineral påse och havre. I princip bara "grundkraftfodren" så att säga, inget annat. Är väldigt dåligt utbud här och dom vill inte ta hem något extra heller eftersom det är bara jag som har frågat efter proteinfoder och liknande. "Det löns inte" får man till svar. Ska jag ha annat måste jag börja köra av och an flera, flera mil för att få tag på det jag ska ha. Och det låter inte så lockande om jag ska vara ärlig... :angel:

Jag har faktiskt bara en motfråga: hur i hela friden kan man få upp proteinet med morötter? (mj 2, smrp 7 gr per kg).

Jag är försiktig med morötter, eftersom de innehåller så pass mycket socker. Efter att ha haft en känslig häst vet jag hur trist det är när magen lägger av helt.

En fråga: om det bara står råprotein i % på fodersäcken, kan man då omvandla det till smrp på något sätt? Hörde något om att ta gånger 10 men är inte säker om det gällde just råproteinet.

Smrp är lägre än råprotein. Hur hög smältbarhet fodret har för häst beror på vad som ingår i fodret.

En fråga: om det bara står råprotein i % på fodersäcken, kan man då omvandla det till smrp på något sätt? Hörde något om att ta gånger 10 men är inte säker om det gällde just råproteinet.

Gånger tio är det aldrig i livet. Läste i nån tråd här igår ett inlägg av SpaderÄss och tror om jag kommer ihåg rätt att man delar råproteinet med hälften för att få det smältbara råproteinet. Men sök efter inlägg av SpaderÄss. H*n är oerhört kunnig.

Ok, det lät krångligt. Tittade på hippocampus där dom hade en innehållsförteckning som det stod Råprotein 11% på och där skrev dom att råproteinhalten då är 110g/kg och för hästen är den tillgängliga delen då 90g. Men kanske dom har räknat ut det på allt innehåll då men inte skrivit ut det.

Jag är försiktig med morötter, eftersom de innehåller så pass mycket socker. Efter att ha haft en känslig häst vet jag hur trist det är när magen lägger av helt.

Men shit!!! Det har du ju rätt i!!!!!

Gah, hur tusan ska jag göra nu med min knephäst...

Nå okej, nu har jag fått en kvot på 5.33 samt CA/P på 2.2. Visst är en CA/P kvot på upp emot 3 oskadligt för hästen så länge fosforbehovet är täckt? Hur är det med kalcium då? Är det skadligt med för mycket?

Jag måste bara fråga: Vad är den här kvoten för något som alla pratar om?
Ca/P kvoten har man ju koll på och den är viktig.. (För övrigt rekommenderar man en kvot på 1.1-1.8, men kan ha en kvot upp emot 8 utan att det är skadligt)

Jag är hippolog student och vi har precis "avslutat" det här med att räkna foderstat men har aldrig hört talas om någon kvot? som jag förstår är MJ & Smbrp?? Vi har helt enkelt räknat ut hästens energi behov och protein behov (och Ca, P, Mg & Se behov) och sedan räknat ut foderstat efter det.

Om råprotein står i % och man tar gånger 10 så får man råproteinet i gram istället!

Ca/P kvoten har man ju koll på och den är viktig.. (För övrigt rekommenderar man en kvot på 1.1-1.8, men kan ha en kvot upp emot 8 utan att det är skadligt)

Jag är hippolog student och vi har precis "avslutat" det här med att räkna foderstat men har aldrig hört talas om någon kvot? som jag förstår är MJ & Smbrp?? Vi har helt enkelt räknat ut hästens energi behov och protein behov (och Ca, P, Mg & Se behov) och sedan räknat ut foderstat efter det.

Det är kvoten som du får om du delar smb rp med MJ de snackar om! Inget man ska låsa sig vid när man räknar foderstater, men kan vara bra att ha med i tänket när man värderar analysen av ett grovfoder!

I SLUs rekommendationer för hästens utfodring står det att det proteinet aldrig ska understiga 6 gånger antalet MJ hästen får i sig. Kvoten man pratar om är alltså smrp/MJ som inte får understiga 6. Även Christina Plancks Hästens utfodring och näringsbehov har med denna kvot. Därför är det mycket förvirrande att höra och läsa att man totalt kan strunta i den...

Jag ser mycket fram emot utfodringskursen på SLU till våren nu!!

Men om du kollar dina beräkningar o pratar med lärarna så får du nog se att det i slutändan är ungefär samma sak.
PL

Det är kvoten som du får om du delar smb rp med MJ de snackar om! Inget man ska låsa sig vid när man räknar foderstater, men kan vara bra att ha med i tänket när man värderar analysen av ett grovfoder!

okej, då förstår jag :)
Men när jag ska räkna ut hästens behov så räknar jag energi behovet x6.. så om protein behovet och energibehovet tillgodogörs så är "min kvot" bra. ?

okej, då förstår jag :)
Men när jag ska räkna ut hästens behov så räknar jag energi behovet x6.. så om protein behovet och energibehovet tillgodogörs så är "min kvot" bra. ?

Det är just detta som är en kvot. x6 alltså. Om du vänder på det så blir det ju g smrp/MJ omstättbar energi. Detta är en kvot. :)

Jag tror att du kan få ihop det bra med lusernet.

Kvoten säger ju inte så mycket om man inte följer tabellvärdet av MJ.
Om du har en svårfödd häst som behöver extra MJ, så kommer ju kvoten att bli lägre trots att proteinbehovet är fyllt.

Om du behöver mer protein kan du antingen öka lusernet eller stå på dig och be affären köpa in något mer koncentrerat. Det har aldrig varit några problem att tex. lantmännen tar hem EN säck av det jag vill ha ihop med en annan beställning. Då står de inte med en hel pall som de inte blir av med, så det blir inget extra jobb mer än att de kryssar för en extra säck vid beställningen.
Tycker det låter väldigt konstigt att de inte kan ta hem foder till dig, en säck eller två har aldrig varit några problem i de 4-5 olika affärerna jag har beställt i de senaste åren.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 133
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur