Kvoten protein/energi och mängden foder

Tora

Trådstartare
Har läst runt lite här på Bukefalos och känner att jag blir mer och mer förvirrad.

Saken är den att jag nyss har skiljt sto och föl åt. När de gick tillsammans så fick de i princip fri tillgång till ett mycket bra hösilage (kommer inte i håg exakta värden men kvoten låg på över 8). Tror att det smältbara råproteinet låg på 55 - 60.

Unghästen kommer att fortsätta gå på detta silaget då det passar henne perfekt.

Det är den stora som det blir problem med. Jag täcker i princip behovet att protein och energi med ca 7-8 kg silage (torrsubstans 60 - 65 %). Detta är ju alldelles för lite kg. Skulle gärna vilja ge henne runt 15 kg i alla fall. Hade tänkt att ge henne några kilo halm så att hon hade att pilla med.

Men nu läste jag här att flera ger sina hästar (vanliga ridhästar ej tex unghästar) runt 12 kg silage med liknade värden som mitt utan att de blir feta.

Tycker att det låter lite konstigt att man kan överdosera så pass mycket utan att hästen går upp i vikt (vid vanlig ridning). Hur fungerar detta? För om man ger mer bränsle än vad man gör av med så borde ju hästen bli tjock?

Kan någon vara hjälpa mig att skingra dimmorna i fodrets värld?

Skall bara tillägga att min stora häst är väldigt lättfödd och fungerar bäst när hon står på en kvot runt 6.

Mvh

Tora
 
Sv: Kvoten protein/energi och mängden foder

Först och främst så är varje häst en egen individ med alldeles unika krav på vad den behöver i matväg beroende på motion, uppstallning, kynne osv. Så att vissa kan ge sina pållar 12 kg av ett silage som din bara kan äta 8 kg av är inget konstigt. Du måste utgå från din egen häst behov när du gör upp din hästs foderstat. Samma sak är det med kvoten, vissa hästar kan gå på så låg kvot som 5 och mår bra på det, vissa andra kräver ända upp mot 8 innan de är nöjda och belåtna. Mitt råd till dig är att inte snegla på vad andra ger utan utgå du lugnt från vad din egen pålle behöver. Du har ju redan kommit fram till att en kvot runt 6 passar bra. Har då silaget så pass bra kvot kan du ge några kg halm för att dels öka på ts dels få ner kvoten till lagom nivå för din häst. Det är inte krångligare än så...
//marti
 
Sv: Kvoten protein/energi och mängden foder

Det är bara det att det verkar vara så många som ger hästarna så mycket hö med hög kvot så jag blev lite fundersam.

Mitt sto är ju lite rund nu så det är en hel del "bantar trådar" som jag har läst. Där är det många som har just fått sina hästar att gå ner i vikt när de har givit mycket hö med hög kvot. Fast man kanske skall ta det med en nypa salt.

Sen har det framkommit lite åsikter/ideer om att halm är förkastligt som proteinsänkare.

Man blir ju alldelles snurrig efter ett tag och vet inte riktigt hur man skall göra. Suuuck :crazy:

Mvh

Tora
 
Sv: Kvoten protein/energi och mängden foder

Ja du, det här med hästars foderstater är en hel vetenskap och man blir aldrig fullärd då det kommer nya rön hela tiden...

Mitt sto är ju lite rund nu så det är en hel del "bantar trådar" som jag har läst. Där är det många som har just fått sina hästar att gå ner i vikt när de har givit mycket hö med hög kvot.
Ofta är det då hästar som har fel balans i Mj/Smbrp. De är alltså inte feta på Mj utan feta pga av proteinbrist eller pga av de bantas hela tiden. En häst på bantning drar ner metabolismen till ett minimum och sparar på varenda Mj, att då ge dem betydligt mer hö sätter fart på metabolismen igen och vips så blir pållen fin.
Sen har det framkommit lite åsikter/ideer om att halm är förkastligt som proteinsänkare.
Förkastligt vill inte jag säga att det är, olja kanske är bättre men när det saknas strå i foderstaten så är halm en bra ts-höjare om hästen äter det. Men man ska veta att halm innehåller ca 5 Mj och lite mineraler per kg. Vilken tråd är det som dissar halm?
//marti
 
Sv: Kvoten protein/energi och mängden foder

Ofta är det nog precis som merti skriver. Att hästar som bantats drar ner sin ämnesomsättning och klarar sig på det de får. Sen när de får mer foder lägger de sig på den nivån istället.

Min häst brukar gå på 8-9 kg hö i vanliga fall men i år fick jag för mig att prova att ge honom fri tillgång över nätterna. Det innebär att han får i sig 12-14 kg hö per dygn istället och han är visserligen lite tjockare än han brukar vara men inte så mycket som man tycker att han borde vara med den foderökningen (brukar se till att ha hö med bra och ganska lika värden varje år).
 
Sv: Kvoten protein/energi och mängden foder

Kommer inte riktigt i håg vilken tråd det var men har för mig att det var något om sommarbete och att hästarna blir tjocka.

Det som jag tänkte med halmen är att man sänker kvoten (min var ju över 8) och sammtidigt får med bonusen att hästen får mer att äta. Jag antar att jag skulle kunna ge ett hö med riktigt dåliga värden och få samma resultat.

Problemet har varit att få tag på ett hö/hösilage som är analyserat. Eftersom jag är ute efter ett specielllt värde så är risken att jag skulle få skicka in en massa analyser innan jag träffar rätt.

Varför är det så svårt att hitta analyserat hö/hösilage där man bor. Har hittat massvis med annonser på andra ställen i Sverige.

Mvh

Tora
 
Sv: Kvoten protein/energi och mängden foder

Det lät som en ganska liten ökning ändå. Jag misstänker att min flicka skulle kunna äta utan problem bortåt 20-25 kg hösilage (tsb 65%).

Sen tycker jag många gånger att hösilaget tyvärr är alldelles för spätt=hästarna äter upp det för snabbt. Typ som horsehage. Hästarna älskar det men de äter upp det så fruktansvärt snabbt. Det tycker jag oftast är fördelen med hö. Det tar längre tid att tugga än de späda stråna.
Nackdelen med hö är att min häst är mycket dammkänslig och då är det väldigt skönt att ha just hösilage.


Mvh

Tora
 
Sv: Kvoten protein/energi och mängden foder

Fast för min häst är ju ökningen nästan till det dubbla mot vad han brukar få. Så för honom är det ju en stor ökning av näringsmängden.
 
Sv: Kvoten protein/energi och mängden foder

En ökning med mellan 3 och 6 kg tycker jag inte är så farlig. Det jag är rädd för är att man får en häst som i princip är omättlig. Men det kanske mest är i början.

Tyvärr verkar det som om det dessutom till råga på allt är väldigt svårt att få tag i bra halm i år. Den jag brukar köpa från hade kanon fin halm förra året. I år var halmen inte riktigt så fin men den var ändå väldigt bra. Tyvärr hade han slut på den eftersom han fick in så lite pga vädret. Den nya halmen (köpte 10 balar som prov) vet jag inte om jag vågar ge hästen då de luktar väldigt mycket källare.

Men jag gjorde så att i går kväll tog jag från stallets ensilage (som ej är analyserat) och gav min häst så att hon fick tio kilo på kvällen. Tänkte att eftersom jag har så hög kvot på min så gör det inget om det skulle vara mycket dåliga värden på stallhöt. Skulle det vara bra värden så gör det inte så mycket heller för då blir det ju inte "sämre" i alla fall.

Så nu får hon 6kg av mitt (analyserat med hög kvot) och 10 kg av ett oanalyserat. De 6 kg täcker nästan min hästs behov.
Kan man göra så utan att riskera proteinbrist?

Letar efter annat hösilage med lägre värden till min häst men det är ju inte alltid så lätt att få tag på bra hösilage.

Kan tyvärr inte analysera hösilaget vi har i stallet då det är från två olika ängar med två olika vallar. Den ena är ny vall och den andra gammal vall. Det är svårt att veta vilka balar som är från vilken äng. Skulle i så fall behöva ta prov på varje bal.

Tänkte att vid nästa höskörd så skall jag ta två prover (en från varje äng) och be bonden att ställa balarna så att man vet från vilken äng man får balar ifrån. För då kan man ta slut på balarna från den ena ängen först för att sen fortsätta med balarna från den andra ängen (om inte proven är väldigt likvärdiga).

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Kvoten protein/energi och mängden foder

En ökning med 6 kg är ganska mycket från 8 kg...(och det är snarare de siffrorna de handlar om än från 9 till 12, strunt samma, var mer för att illustrera).

Ofta äter de väldigt mycket om man börjar ge dem fri tillgång men det brukar stabilisera sig på de flesta hästar när de inser att de har att äta när de vill.

Visst kan du blanda, förutsatt att du inte sänker kvoten alldeles för mycket. Och att inte mineralbalanserna blir helt fel.

Man kan göra en totalanalys av hösilaget egenom att blanda från så många balar som möjligt och skicka in det för analys. Och sedan försöka fodra lika blandat. Då får man i alla fall ett hyfsat medelvärde. Men eftersom det inte är så lång tid kvar på säsongen är det förmodligen bättre att vänta till nästa år. Kan du göra två analyser är det ju bra, annars kan du blanda dem med och fodra hälften hälften av de två ängarna.
 
Sv: Kvoten protein/energi och mängden foder

Problemet nu är att jag inte vet vilka balar som är från vilken äng. Alltså kan vi kanske ena gången få två balar från en äng och en bal från den andra ängen. Nästa gång tvärtom och efter det bara från den ena ängen. Men jag har ingen som helst koll på vilka balar som kommer från vilken äng = svårt att veta vilken hö de får.

Hade allt varit från en och samma äng så hade jag gjort en analys med en gång eller om man i alla fall viste från vilken äng man får balar i från.

När jag flyttade till detta stallet så sa de att de hade en analys från förra året. Efter ett tag så förstod jag att de menade från förr förra året alltså från 2004.

Men som sagt om stallet skall köpa från samma bonde nästa år så skall jag se till att dels två analyser blir gjorda dels att man vet vilken bal som kommer från vilken äng.

Har bara stått i detta stall ca en månad.

Då även mineralkvotern ligger väldigt bra i mitt silage så hoppas jag att mineralerna ändå hamnar inom önskvärt intervall. Har provat räkna med både jättehöga värden och jättelåga och det har klarat sig på en godtagbar nivå (om än inte perfekt).

Tänkt vad mycket lättare det skulle vara om fler kunde läsa på lite om höutfodring. Vad mycket bekymmer man skulle slippa då.........

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 068
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Har fått analys på hö. En med energi 8,6 MJ / kg foder och 27 smältbart protein (kvot på 3,1) En annan med energi 9 MJ / kg foder...
Svar
1
· Visningar
513
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp