Kvoten mellan kalcium och fosfor

L

Lillekarl

Jag trixar fram och tillbaka med att få till en perfekt foderstat till mitt ett-åriga halvblod på hippocampus. Hur jag än vrider och vänder så blir resultatet att kvoten mellan kalcium och fosfor är för låg (1.5) - för övrigt blir resultatet perfekt.

Upplägget ser ut som följande/dag: analyserat hö (tidigt skördat) 9 kg, Krafft Grov 125 (1,5 kg), lusern hackad strå(1 kg) och kraffts blå miner granulat (50g).

Rekommendationen säger att jag skall tillsätta ett foderkalk. Har aldrig utfodrat med det tidigare och är rädd för att "trixa" för mkt med mineraler och kalk etc. Trodde att det behovet skulle täckas med blå miner...

Det enda som blir perfekt är när jag ökar lusern till 2 kg. Detta vill jag helst köra på (då slipper jag den stora mängden kraftfoder), men min häst klarar inte få i sig dessa mängder lusern, då har det varit 1 kg 2 ggr/dag + 0,5 kg Grov 125 på kvällen. (har kört den varianten tills nu). Hon äter hellre hö. Jag skulle mer än gärna öka hömängden, men då åker MJ värdet i toppen och proteinet blir fattigt. Ökar jag mineralerna så påverkar det inte CA/P kvoten...:confused:


Har någon ett bra tips eller god erfarenhet av detta - hur jag enkelt kan lösa det utan att behöva trixa för mkt med olika tillsatser?
 
Sv: Kvoten mellan kalcium och fosfor

1,5 är en bra kvot, den ska ligga mellan 1,2 och 1,8.

Kan det vara så att det är för lite mineraler i foderstaten mängdmässigt? Det är inte bara kvoten som ska stämma, mängden måste täcka hästens behov till att börja med.

En normalstor häst behöver ca 25 g Ca och ca 18 g P för att fylla behovet, men även med mindre mängder kan du ju få rätt kvot.
 
Sv: Kvoten mellan kalcium och fosfor

Vad händer om du ger mer hö, brukar ju vara kalkrikt, kvoten ska ligga på 1,8 till så ung häst.
 
Sv: Kvoten mellan kalcium och fosfor

Jag trixar fram och tillbaka med att få till en perfekt foderstat till mitt ett-åriga halvblod på hippocampus. Hur jag än vrider och vänder så blir resultatet att kvoten mellan kalcium och fosfor är för låg (1.5) - för övrigt blir resultatet perfekt.

Upplägget ser ut som följande/dag: analyserat hö (tidigt skördat) 9 kg, Krafft Grov 125 (1,5 kg), lusern hackad strå(1 kg) och kraffts blå miner granulat (50g).

Rekommendationen säger att jag skall tillsätta ett foderkalk. Har aldrig utfodrat med det tidigare och är rädd för att "trixa" för mkt med mineraler och kalk etc. Trodde att det behovet skulle täckas med blå miner...

Det enda som blir perfekt är när jag ökar lusern till 2 kg. Detta vill jag helst köra på (då slipper jag den stora mängden kraftfoder), men min häst klarar inte få i sig dessa mängder lusern, då har det varit 1 kg 2 ggr/dag + 0,5 kg Grov 125 på kvällen. (har kört den varianten tills nu). Hon äter hellre hö. Jag skulle mer än gärna öka hömängden, men då åker MJ värdet i toppen och proteinet blir fattigt. Ökar jag mineralerna så påverkar det inte CA/P kvoten...:confused:


Har någon ett bra tips eller god erfarenhet av detta - hur jag enkelt kan lösa det utan att behöva trixa för mkt med olika tillsatser?

Hur blir det om du byter ut Krafft Groov mot Krafft Protein, det är dyrare med du kommer inte att behöva ge lika mycket av det som av Grooven för att få upp proteinet, men du får säkert öka lite på mineralerna då!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 228
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 837
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp