kvot MJ/smrp ??

Sv: kvot MJ/smrp ??

Väldigt vad det var knepigt det här! Även om jag byter ut hösilage mot lusern så blir det för mycket energi, även om jag helt tar bort müslin. Lusernet har ju högre energi än hösilaget. Men är det alltid så att om hästen har ett högre energibehov än vad som beräknats (läs: den blir inte fet) så medföljer automatiskt att också proteinbehovet är högre det beräknade? Energi går ju inte bara åt till att bygga muskler, utan även för att röra sig framåt och för att bryta ner protein t ex.

Har aldrig beräknat foderstat tidigare utan enbart fodrat med ögat, vilket funkat bra. Men när jag nu tar mig för att räkna skulle det väl vara tusan om jag inte kan få det rätt! Men naturligvis får man justera foderstaten om det inte fungerar. Funderar på att köpa ett annat hö och komplettera med, som har högre kvot. Det kanske är enklast. Vill inte börja dra ner på mängden hö, det känns som fel väg att gå. Hästen ska ju inte behöva må dåligt för att siffrorna ska bli glada! Då är det fel någonstans.
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

Helt precis! Du får kolla av energibehovet med ögat, och proteinet hänger med, dvs det behövs fortfarande minst 6gSRP/MJ, även om energibehovet ligger högre.
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

Magdalena skrev:
Helt precis! Du får kolla av energibehovet med ögat, och proteinet hänger med, dvs det behövs fortfarande minst 6gSRP/MJ, även om energibehovet ligger högre.


Aha! Intressant! Så då är det egentligen kvoten som är det viktigaste att beräkna, skulle man kunna säga! Då måste jag verkligen fixa min foderstat. Tack för hjälpen alla som svarat, nu känner jag mig något klokare.
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

Men en sak till som jag undrar är: Borde inte kvoten vara olika för olika kategorier av hästar, alla kan väl inte ha samma behov, eller?
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

Avelsston har högre proteinbehov, dessutom skiljer det beroende på hur dräktiga eller i vilken fas av digivningen de är. Föl och unghästar har också högre proteinbehov. Det finns hästar som klarar sig på en lägre kvot och hästar som behöver en mycket högre kvot.
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

alla hästar som inte är växande, dräktiga eller digivande har samma kvot för att må bra.. men såklart finns det undantag.. extremt lättfödda hästar och väldigt svårfödda.. ofta här varmblodstravare till de mer svårfödda..
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

oj.. äter hästen en massa halm oxå... halm innehåller nästan bara energi så där förstår jag att din häst inte får upp hullet.. knepigt det där med glupska hästar..

det du skulle behöva är ett blött hösilage med låga näringsvärden men bra kvot.. på ridskolan finns det höet, 5 MJ och 36 g smrp.. 53% ts.. där skulle du lätt kunna ge 10 kg.. men nu harb juh du ett hö redan.. kanske du borde försöka få tag på ett hö som verkligen är näringsfattigt för att kunna tillgodose tuggbehovet över natten.. sådant hö borde du kunna få köpa billigt..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
553
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp