kvot mellan protein/energi

J

jynituz

Jag har en fundering kring kvoten mellan protein/energi. För vuxna hästar ska den ju vara runt 5,5-6 och unghästar något högre. Anta att man har ett hö med en kvot på ca 4. Säg att hästen får i sig tillräckligt med protein jämfört med vad den ska ha, men att energin då blir mycket högre än vad den ska ha. vad häder då? Inte att hästen blir fet utan muskler, utan vad händer mer exakt. Kan hästen inte tillgodose sig proteinet när energin är så mycket mer eller kan det få skadliga effekter på något sätt. Jag har försökt att hitta detta i någon litteratur, men hittar bara att det är viktigt att kvoten är rätt. varför?? Hur kan detta påverka en växande unghäst tex. eller en häst som tränar lätt (mer än motionsträning men inte för tävling). Vore kul om någon som vet kunde ge mig ett svar.
//Malin
 
Sv: kvot mellan protein/energi

Det viktiga är att hästen får sitt absoluta behov av protein resp energi tillgodosett. Energibehovet varierar mer än proteinbehovet mellan individer och raser.

Kvoterna är riktlinjer för genomsnittshästar. Om man bara fodrar efter kvot och inte efter mängder av resp näringsmedel kan det hända att den energisnåla får för litet protein och musklar sig dåligt. Den som drar mkt energi kan få onödigt mkt protein på köpet. HH
 
Sv: kvot mellan protein/energi

Är bara proteinbehovet uppfyllt så gör det inget om kvoten på grovfodret är lite låg och att energin i foderstaten blir högre än vad som behövs. Är dock tveksam på att det skulle funka bra med en kvot som är så låg som 4. Det blir ganska mkt energiöverskott, vilket förmodligen skulle göra att hästen blev fet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 458
Senast: SiZo
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 075
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Vårt nyinköpta hösilage har extremt låg kvot (2,7). Proteinet går att få upp till en bra nivå med proteinkoncentrat men energinivån...
Svar
6
· Visningar
1 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp